mike_musse 66 Posted December 1, 2010 Report Share Posted December 1, 2010 tjenna!mina fram lyktor blinkar kan det bero på kylan för den hade inte varit igång på ett tag så det var en riktig kall start. generaton laddas inte på tomgågng så då skulle jag chansa på det vad tror ni? tack på förhand Mvh Mike Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bosewallius Posted December 1, 2010 Report Share Posted December 1, 2010 Bimetallssäkringen i ljusomkopplaren börjar ge upp och slår ifrån.Har du Halogenljus som drar mer kräm blir problemet värre.Nog bara att byta.Mvh Bosse CMC342 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gtttggg Posted December 1, 2010 Report Share Posted December 1, 2010 Det låter som ett problem jag hade på min 67:a. Då var det ett jordfel så kolla alla jordkontakter längs stora kabelhärvan i motorrummet innan du gör nåt annat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted December 1, 2010 Report Share Posted December 1, 2010 Dragströmbrytaren är överansträngd, byt eller monterarelä så slutar problemet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dana Posted December 2, 2010 Report Share Posted December 2, 2010 Hej Som Bosse och Lars O skriver så kan inte ljusomkopplaren klara effekten. Hade detta problem på min 68a då jag satte på H4 (volvo insatser )så jag tog signalen och lade på ett vanligt relå sedan var problemet borta. När ljuset slår av så kallnar bimetallsäkringen och då går ljuset på igen. Klart att man undrar varför det blinkar.. Om du sätter på ett relä så gör det snyggt och gömt det gärna så stör det inte. Hälsn Dan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mike_musse 66 Posted December 2, 2010 Author Report Share Posted December 2, 2010 tackar så mycket för informationen. Mvh Mike Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo Posted December 2, 2010 Report Share Posted December 2, 2010 Jo ett standard jänkeproblem som fortsatt in på 90talet.jänkarna har lägre effekt på sina lampor,speciellt sealed beam.brukar börja märkas när man har helljuset på,men när brytaren börjar bli bränd blinkar det även på halvljus..Första gången jag var med om fenomenet var 77 med min mussa 66,aFörra hösten hade vi samma strul med dotterns 90,a cherokee..Att lägga framlysena över relän är en bra ide Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bosewallius Posted December 6, 2010 Report Share Posted December 6, 2010 På min 67:a Shelby som har 4 lampor vid helljus hände detta blinkade även efter omkopplarbyte och en gång var det nära jag körde på en älg som stod mitt i vägenmellan Mora och Sollerön och ljuset slocknade några sekunder. Därefter byttejag till Mustang 69:ans omkopplare som tar 4 lampor och inga problem efter det på ca 25 år.Om jag inte minns fel var jag tvungen att flytta det gamla fästet till den nya omkopplarenoch använda superlim. Som sagt funkar fortfarande.Mvh Bosse CMC342 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thmas289 Posted December 10, 2010 Report Share Posted December 10, 2010 HejJag har också problem med blinkande lampor i min nyiköpta 66:a men i min så pulserar alla lamporna även instrumentbelysningen. / Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johnny-57 CMC1544 Posted December 11, 2010 Report Share Posted December 11, 2010 Hej! Hade problem med blinkande ljus även instrumentbelysning,kopplade relä på ljusen hjälpte inte.Tittade in i laddningsreläet det var ihoprostat satte dit ett modernt relä funkat sen dess. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thmas289 Posted December 12, 2010 Report Share Posted December 12, 2010 Tack för tipset, ska ändå polera generatorn så det passar ju bra. / Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo Posted December 14, 2010 Report Share Posted December 14, 2010 Hej! Hade problem med blinkande ljus även instrumentbelysning,kopplade relä på ljusen hjälpte inte.Tittade in i laddningsreläet det var ihoprostat satte dit ett modernt relä funkat sen dess.Jo men då slocknar ändå inte ljusen,utan varierar bara rejält i styrka!!När ljusomkopplaren är slut blir det svart!!!..Vet folk som byggt om ljusomkopplaren så den tål mer spänning,men då måste man offra reostaten till instrumentbelysningen,antingen en yttre reostat eller full instrumentbelyning hela tiden..varför minns jag inte .. antar at man lödde ihop överspänningsblecket i kontakten,men varför man måste döda reostaten vette sjutton..vet jag monterade en sådan ändrad kontakt åt en kompis och han hade exprimenterat med 100watts lampor utan problem.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johnny-57 CMC1544 Posted December 15, 2010 Report Share Posted December 15, 2010 Lämnade nog en lite felaktig beskrivning av mitt problem med instrumentbelysning och lysen.Det blinkade inte utan pulserade upp och ner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mike_musse 66 Posted December 19, 2010 Author Report Share Posted December 19, 2010 är det någon som kan länka grejerna som behövs för att åtgärda problemet. hälsn Mike Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pools Posted December 19, 2010 Report Share Posted December 19, 2010 Dragströmbrytaren är överansträngd, byt eller monterarelä så slutar problemet. Kontakta ovanstående, (Oscarsson) han har lösningen, men han är för blygsamför att säga det själv. Mvh.pools Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomgro cmc 702 Posted January 5, 2011 Report Share Posted January 5, 2011 Oscarssons "kit" löste mitt liknande problem till 100 % Lycka till ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.