Jump to content

Kardan eller bakaxel problem!!!!????


Recommended Posts

Är det ingen som har någon aning vad som kan vara fel.

Knutarna är det nog inte, jag halade mig under i dag och såg inge fel på dem.

Kan det vara stödlager i lådan eller lager i bakaxeln eller lammellerna i axeln som geggat ihop eller nåt?

Hur mycket glapp ska det vara i stödlagret i lådan?

Link to comment
Share on other sites

Det finns inget svårare än vibrationer.

Börja med att byta knutkors då dom inte kostar något direkt.

Stödlagret kan det kanske också vara men inte troligt.

Det kan även vara dålig transmissionskudde och motorkuddar.

Kolla om det är helt.

Det kan ju faktiskt vara så att gummit i kuddarna separerat från stålet och då hoppar hela lådan.

Det finns som sagt massor med orsaker och det kan vara svårt att höra var det kommer ifrån.

Att något skulle vara fel inuti axeln kan ju också vara en orsak men oftast är ljudet väldigt markant när något hänt där.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade exakt samma problem innan renovering. Jag har inte rört motorkuddar eller dylikt men nu har jag inte längre problemet (tor jag ... kanske ... ) Jag skruvade fast sprängkåpan mellan motor och låda som satt lite löst..., det fattades bult också, kanske var det det som hjälpte :? ?

Allt är bytt och nytt men det kan ju vara fel ändå. THOMAS HÄR PÅ FORUMET SOM ALLTID SKRIVER MED VERSALER :lol: tipsade om kardanknutar eller obalanserad kardanaxel. Jag har också hört om avgassystem/ljuddämpare som ligger emot.

(Tack Thomas för motor och framförallt topplocken som var justa efter ventilinpassning. Dessutom så är jag i det nostalgiska underlandet runt 1970 med alla stereo 8 banden + spelare du lurade på mig :-)

Link to comment
Share on other sites

Titta även på vinklarna för kardanknutarna, de bör ligga på 1-5º. Knutarna MÅSTE jobba och får inte ligga i linje. Tänk även på att ändrar sig beroende på mementutag. Är ljudet bara vid den hastighet du anger? ändrar det sig om du gasar eller släpper på gasen? Som tidigare inlägg är det väldigt svårt att hitta vibrationer (specielt när man skall hjälpa på distance).

Link to comment
Share on other sites

vibrationerna börjar vi 50-60 ungefär.

Ibland så är vibrationerna en aningen mindre.

Jag tycker att vib.. blir värre efter ett rejält gaspådrag.

Jag pallade upp bilen i dag och la i driven och gasade upp till ca 90km/h, det blev inge vib... då.

vib.. avtar en aning då jag släpper gasen.

ljudet kommer med ca 1sek mellanrum vid 90-100 och ökar om jag kör fortare och vise versa.

Jag har inte hunnit kolla kuddar och prängkåpa än,(skall göras i morgon)

Link to comment
Share on other sites

Häftigt, pallade du upp bilen och "torrkörde" i 90 :shock:

Ursäkta,jag vill inte göra dig generad, men troligtvis så får det du gjorde inte samma effekt som om du körde på vägen med belastning.

Som tröst kan jag säga att jag hade exakt samma problem tidigare, se ovan, men att det försvann vid andra farter och definitivt vid högre farter och högre varv ( :twisted: )

Jag skall se om jag kan lugna ner mig och testa detta igen i lugnare former. Håller just nu på med förgasarinställningar som kräver gaspådrag :twisted:

Link to comment
Share on other sites

ja vad ska man göra, en på jobbet tipsade mig att jag skulle palla upp den å ragga runt i 90 på pallbockar. :shock:

Han har gjort det fler gånger så då tänkte jag att det måste vara lugnt, å det var det 8)

Jag gör allt för att få buckt på vibbarna :lol:

Jag får nog byta en sak i taget tills det försvinner är jag rädd :cry:

jag får palla upp i morgon å dra an till 190 :twisted::D:twisted::D

Link to comment
Share on other sites

Jag har med ett sånt problem.. tror att det ar kardan som är obalans på .. om jag drar järnet till toppfart och sen släpper av så dånar det i hela bilen tills jag kommer ned till ca 80 km/h.. kör jag mer normalt så är det vibrqtioner som börjar i 80 och blir värre med hastigheten..inte konstigt om det blir problem med en 2 meter lång stång utan nån balansvikt på...

ska man prova att köra det gamla slangklämmetricket eller ska man skicka iväg skiten på balansering?? nån som provat på "tricket" :-)

/lofa

Link to comment
Share on other sites

När ni mixtrar med kardanaxlar som vibrerar och ger ljud, tänk på följande. :roll:

En vanlig kardanknut (polhemsknut) går ej med konstant hastighet. Kom därför ihåg att knutarna skall vara vridna 90º från varandra och ingångsvinkel skall vara samma som utgångsvinkel. (lutar lådan 5º från markplanet skall även bakaxel luta 5º) :shock:

Är inte dessa grunddata för drivaxlar rätt så år problem med vibrationer, oljud och livslängd som ett brev på posten.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
När ni mixtrar med kardanaxlar som vibrerar och ger ljud, tänk på följande. :roll:

En vanlig kardanknut (polhemsknut) går ej med konstant hastighet. Kom därför ihåg att knutarna skall vara vridna 90º från varandra och ingångsvinkel skall vara samma som utgångsvinkel. (lutar lådan 5º från markplanet skall även bakaxel luta 5º) :shock:

Är inte dessa grunddata för drivaxlar rätt så år problem med vibrationer, oljud och livslängd som ett brev på posten.

Hej PeO 460.

Att knutarna ska vridas 90 grader från varandra är inget man praktiserar längre. Titta på orginal kardaner tex från Mustang så har inte jag sett någon kardan där gafflarna som är svetsade i röret är vridna 90 grader, för det är väl gafflarna du menar som ska vara vridna? Det du skriver om ingångsvinklar är, som du skriver, mycket viktiga. Är dessa vinklar fel så har man får man problem.

Link to comment
Share on other sites

Johnny cmc111

Jag vet inte vem som praktiserar vad i bilindustrin men fysiken går inte att ändra på. :roll: För att undvika vibrationsproblem i en axel med Polhemsknutar skall "gaffeln" vara 90º på varannan knut. Eftersom en axel med en Polhemsknut får en oscillerande hastighet efter knuten (storleken på oscillationen beror på vinkel i knuten). Ex. om man har en axel med två knutar och dessa är monterade 90º kommer oscillationen att ta ut varandra och utgångshastigheten blir samma som ingångshastigheten, om man däremot monterar dem i linje blir oscillationsnen *2. Det är av samma anledning som lutningen på v-lådans axel skall vara samma som pinionens (för att undvika oscillation pga. vinkelavvikelse).

Link to comment
Share on other sites

lofa,

Nej du känner dej inte korkad. Lutar axel på lådan ex. 3º ner skall axel luta 3º upp, man skall sträva efter att få axlarna att ligga parallelt. Kom nu ihåg att det är teoretiskt för när du kör vill momentet vrida bakaxel uppåt och vid motorbroms nedåt varvid man får en vinkel ändring. Man kan bara justera och mäta vid statisk belastning och uppskatta den dynamiska belastningen. Om man har principen i tanken när man monterar drivlinan bör det räcka, har man ingen gradskiva går det även bra med ett vanligt vattenpass.

Link to comment
Share on other sites

Hej PeO 460

Gafflarna skall vara i linje just pga att ingångsvinklarna är lika då tar knutarna ut varandra. Om man vrider 90 grader så får du oscillationen x2,

om man har tre eller fler knutar på samma drivlina eller ändrar den ena ingångsvinkeln, då börja man att diskutera det här med att ändra vinklar.

För att göra det enkelt, om man ska modifiera längden på en kardan eller byta tex en gaffel så sätt ihop den som den var från början så blir det inte fel.

Mvh Johnny

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...