Jump to content

Vibrationer.


killian

Recommended Posts

Jag har en hel del vibrationer när jag kommer upp i ca.70km.

Vibrationerna känns värre om jag frikopplar!

Jag har haft kardanen borta och kollade knutkors och växellådsfästet och det verkar vara okej.

Jag ska hissa upp den i helgen och köra den och se om jag ser något konstigt, har ni några tips på vad jag ska kolla.

Mvh. Magnus J CMC 10

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle kolla pinjongvinkeln, om inte växellådan och bakaxeln har rätt förhållande jobbar knutkorsen i felaktig vinkel. Ganska typiskt att det är olika vibrationer när motorn driver och när du frikopplar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hade samma på min bil, vibrationer och att den gick lite trögt, har en automatare. Framförallt när den blev lite varm. Det var bromslangarna bak som var igensatta, bromsvätskan gick inte tillbaka som den skulle. Vill bara nämna som ett tips.

Link to comment
Share on other sites

Hade också nya bromsgrejor, har du bytt huvudbromscylindern? Det blev för litet eller inget glapp vid monteringen av cylindern mot servopottan vilket resulterade i att vid körning och när bilen blev varm så gick bromsarna till och vibrationerna visade sig, Jag hade ju även igensatta bromsslangar bak men nu är allt ok.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ja'a knepigt dethär med vibrationer. Jag har haft en hel del vibrationer vid hastigheter över 70. Vid 120 var det totalt omöjligt att köra. Dom fenomenen berodde på en del orsaker. Först trodde jag på obalans i kardanen, med dom försvann när jag frikopplade och släppte gasen. Orsakerna var, sliten svängningsdämpare, slitna motordynor, och gummit till växellådan var så slitet att lådan tog i fästet.

Kan i ditt fall bakaxeln ha något att göra med saken, eftersom det förvärras vid frikoppling??

Link to comment
Share on other sites

Jag har en hel del vibrationer när jag kommer upp i ca.70km.

Vibrationerna känns värre om jag frikopplar!

Jag har haft kardanen borta och kollade knutkors och växellådsfästet och det verkar vara okej.

Jag ska hissa upp den i helgen och köra den och se om jag ser något konstigt, har ni några tips på vad jag ska kolla.

Mvh. Magnus J CMC 10

För mig var det tvärt om, vibrerade vid vissa varvtal och detta försvann när jag lade in N. Det var svängdämparen visade det sig till slut, bytte vxl kuddar m.m.

Så något i bakaxel, hjulupphängningen bak, dämparna, skeva fälgar, knutkorsen kan va paj trots att det känns ok när man bryter i dem och smulor kvar av nålarna när du tar isär dem, i mitt fall var det så i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Hej på er alla.

Nu har jag varit ute och kört lite längre och testat en del grejer.

(på väg till reg. besiktning men den gick inte igenom så imorgon kommer den å va skitfrän med mina smala volvo pv-hjul på)

Det vibrerar lite olika ibland mer och ibland mindre:

Vid mycket vibrationer provade jag att frikoppla och sedan släppa upp kopplingen och hade jag tur så försvann vibrationerna helt och ibland blev de bara lite bättre.

Stängde av motorn och rullade men det vibrerade ändå.

Jag har haft knutkorsen isär och rengjort och fettat in igen och det sitter nya dämpare på men nu funderar jag på att köpa nya knutkors och skicka iväg kardanen på balansering och prova, vad tror ni?

Mvh. Magnus johansson. CMC 10

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...