Jump to content

Bromsproblem av rang,,,


1970ht

Recommended Posts

Hej köpte en 1970ht i somras utan bromsar, det löser jag lätt tänkte jag,,,

Skivor fram trummor bak.

Förra ägarens version är denna, plötsligt började pedalen ta längre o längre ner, då bytte han huvudbromscylinder, sen lyckades han aldrig lufta den igen, man fick bakhjulen att låsa om man pumpade några gånger,,,

Nåväl jag fick hem bilen och började leta från grunden, bytte alla bromsrör till koppar, men inte slangarna, det var dumt...

Sen försökte jag i omgångar med olika personer som hjälp och goda råd, det gick bara inte, luft kom ut i nipplarna på samtliga hjul.

misstänkte fördelningsblocket, för huvudbromscylindern var ju ny,, tog ett block från volvo 140 bara för att testa, samma symptom, maximal otur, fel på cylindern?

Köpte en ny, igen alltså, likadant. Då började jag misstänka pistongarmens läge, det ska ju va belastning på den i vissa bilar, men nu kommer det intressanta. Fick info om att det ska va sk nolläge på mustang, dvs ingen belastning.

Jag tog ur den nya huvudbromscylindern igen och satte den i skruvstycket, använde skruvmejsel för att pumpa den. Sen tog jag av locket och fyllde olja, gjorde 2st rör så jag leder in oljan i respektive krets igen, så brukar jag lufta cylindrar.

Men den främre kretsen slutar inte bubbla, men den bakre gör det efter 3-4 pumptag så som det borde va?

Iallafall så gjorde jag en fuling sen, körde på en krets och fördelningsblock från volvon jag nämnde, då funkar frambromsarna iallafall.

Men så går ju inte ha det,,,

Är det nått jag totalt missat i mustangbroms världen?

Fruktansvärt tacksam för hjälp, sommaren är ju här...

Mvh Johnny

Link to comment
Share on other sites

Hej! Jag hade också mycket jobb med mina och liknande symptom (69:a med skivor fram/trummor bak) Jag luftade cylindern på samma sätt (i bänk) och menar att det ska sluta bubbla. Hade du köpt två så att du kan prova samma luftning med båda? Klarar du att trycka in kolvarna hela vägen in i cylindern när du luftar?

Mvh. Mats

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag håller med. Självklart ska du byta slangar också för de kan även bli "svampiga" och därmed inte stå emot trycket vilket gör att det kan upplevas som luft i systemet då de flexar. Det jag menade igår var ju att om du ska få i ordning på bromsarna måste ju både huvudbromscylinder och tryckstång vara okey och för mig låter det som du inte fått ut all luft från den eftersom det fortsatte att bubbla trots luftning i bänk. Tryckstången från bromskraftförstärkaren måste också vara rätt justerad annars kan du få för stort pedalspel redan innan kolvarna trycks in i cylindern. Om du gör detta samt byter slangar och justerar in backarna bak för att eliminera ytterligare spel och luftar hela systemet noggrannt med ny vätska med början hö-bak, vä-bak, hö-fram, vä-fram några gånger

så borde det funka.

Mvh. Mats

Link to comment
Share on other sites

Kan bara instämma, byt slangarna bak. Var igensatta på min -69:a oxå, precis samma symtom, vid byte av huvudbromscylindern så måste man kolla så det är ett litet spel mellan cylinder och servopottan annars kan bromsarna gå till när bilen blir varm. Tog ett tag att komma på ett sådant fel som med slangarna.

Link to comment
Share on other sites

ok tack för hjälpen, ska återkomma när jag bytt bromslangen bak, backarna bak är nya, glömde nämna att jag har typ en tiondel i glapp ny på pistongarmen, det där med spel mellan cylinder o servopottan var nytt för mig, återkommer det vill jag lova, men tar nog en vecka innan jag får tid...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hej hade glömt denna tråd, felet var "förgreningsdosan" i motorrummet, det sitter bara tydligen på årsmodel 70? någon slags reducering till bakbromsen hade pajat så jag köpte en ställbar och satte dit, då funkade det, men bytte allt annat med,.

Ett varningens ord för den luftningsmetod jag använde som jag sett i verkstadshandböcker mm att den skulle va så bra om man luftar själv.

I mitt fall så hade jag nipplen väldigt lite öppen och en genomskinlig slang pådragen så jag så ev bubblor och bubblor kom det, små hela tiden, sen när jag fick hjälp en man som satt och pumpade på bromsen körde jag samma sak fast öppnade stängde nipplen mellan försöken, det var det som krävdes,,,

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...