May 10, 200420 yr comment_6179 Hej jag undrar ifall någon här vet om 2.8í V6:an från granadan passar i 74ans mustang 2:a. enda skillnaden jag vet är att granadan har insprut och 40 kusar mer. Men skulle behöva ha lite mer kött på benen innan jag köper något. Tacksam för ett svar! Mvh/ Andreas
May 11, 200420 yr comment_6209 HejJodå, den passar, det är samma grundmotor med vissa ändringar. USA-varianten har andra toppar (3 utblås) och annat insug, samt lägre kompression.Det kan också skilja lite på vattenpump etc. men det är småsaker.Vill du fortsätta köra med förgasare får du ordna insug från 2.0, 2.3 eller 2.6 V6 (Granada, Taunus eller Capri), och på en 2.8 är det bäst med en Weber 38 DGAS från Granada/Capri 3.0. Själv föredrar jag förstås insprutning, men helst då EFI från Sierra eller Scorpio 2.8 (samma motor).Vill du ha ännu modernare bitar passar 2.9 från Sierra/Scorpio också. Den är lite förfinad jämfört med 2.8 (kamkedja, hydrauliska lyftare, annan insprutning)./Gustaf
May 11, 200420 yr Author comment_6234 Okej. det var en lärorik läsning faktiskt! Men jag har även läst att en 302 V8 ska kunna monteras i bilen.Och saker som jag skulle behöva veta är om lådan som sitter på V6:an passar på 302:an eller om den måste bytas, och vad som totalt måste ändras för att kunna montera V8.
May 12, 200420 yr comment_6261 Hej, Titta på följande länk där är byte från 171" V6 till en 351W i en 1976.http://www.mustangii.net/351convert.aspInnan du byter upp till smallblock bör se vad som var ändrat chassi mässigt då V8 används. Rakt av vet jag att man även krävde "power brakes and steering" för 302 V8 option. Men "heavy duty suspension" bör not också finnas.
May 12, 200420 yr comment_6267 Musse II - 74 har en annan layout på fronten och kylarsupporten som gör att V8:an inte passar.Går förmodligen att fixa men det adderar ytterligare kostnad till projektet.På modellåret 75 hade man fixat till detta för att få ner V8:anMitt råd är att titta på en 75 -78 som redan har V8 , jag tror att det blir mycket enklare och framförallt ett billigare slutresultat
May 12, 200420 yr Author comment_6278 Hmm jo jag har hört att man måste byta till skivbroms bak vet ej hur det är med den saken.. men Göran förklara hur du menar med att fronten är annorlunda. får motorn helt enkelt inte får plats mellan kylaren och kupe'n Och hur mycket är det som måste ändras i motorrummet för att få dit motorn med allt som behövs? Mvh /Andreas
May 13, 200420 yr comment_6301 Rätt uppfattat.Kylarsupporten på 74 går rakt över, på 75 -78 är kylarsupportensvängd framåt i mitten ca 10 cm för att få plats med V8:an.Hel plastfronten är bredare och huven kortare för att passa till kylarsupporten
May 13, 200420 yr Author comment_6322 Okej.. det lät ju rätt krångligt och invecklat faktsikt.Men tycker att alla mustang 2:or har likadan från och huv.men det är väl invändigt antar jag. =/ Får se om man har tid lust och pengar för ett sådant jobb. Men tack för alla svar! Mvh/ Andreas
May 15, 200420 yr comment_6343 Kan bara intyga att det faktiskt ligger till så att fronten på 74 & 75 är olika. Har själv en 74 men en hel och fin grill till 75 om nån är intresserad iom att den är för bred för 74... Även jag har gått i motorbytartankar men jag tror absolut att Göran har rätt vad gäller tid och inte minst pengar om det inte är själva pysslet som är syftet med bilägandet förståss :wink: Nästa problem du råkar på blir nog att du bör/måste anpassa bilen för automatlåda om du inte redan har det.
June 18, 200618 yr comment_29891 Jeg har faktisk en mustang II 1974 med v8 302 med ca 330 hk Passet rett nedi, eneste problemet er hedders, det er trangt som fanLink :http://www.norskmustangclub.no/phpBB2/viewtopic.php?t=758
June 18, 200618 yr comment_29894 Mustang II fanns att få med 302 i Mexico redan 1974, till många Amerikaners förtret skulle man ju kunna gissa. Det skrevs en del i Hot Rod om det men jag minns inte några detaljer.
June 19, 200618 yr comment_29910 Jag köpte ju min MII-74 med 302 för några år sedan, i okunskap bör jag tillägga, hade ingen aning om vad som fanns för motorer till just den här modellen. Inte ens att det fanns nån Mustang II. Har senare också fått erfara att om motorbytet till 302 görs slarvigt, så får man plikta. Själv sliter jag just nu med min eftersom bytet var gjort utan någon som helst koll på hur det skulle göras. Men å andra sidan, hade det vart en perfekt fungerande bil jag köpte hade jag inte kunnat ens en bråkdel av det jag kan om Ford Mustang idag. Eller bilar över huvud taget. Så det är väl en aspekt att ta i akt också. Hur mycket är man villig att böka?