Jump to content

Featured Replies

comment_6179

Hej jag undrar ifall någon här vet om 2.8í V6:an från granadan passar i 74ans mustang 2:a. enda skillnaden jag vet är att granadan har insprut och 40 kusar mer. Men skulle behöva ha lite mer kött på benen innan jag köper något.

Tacksam för ett svar!

Mvh/ Andreas

comment_6209

Hej

Jodå, den passar, det är samma grundmotor med vissa ändringar. USA-varianten har andra toppar (3 utblås) och annat insug, samt lägre kompression.

Det kan också skilja lite på vattenpump etc. men det är småsaker.

Vill du fortsätta köra med förgasare får du ordna insug från 2.0, 2.3 eller 2.6 V6 (Granada, Taunus eller Capri), och på en 2.8 är det bäst med en Weber 38 DGAS från Granada/Capri 3.0. Själv föredrar jag förstås insprutning, men helst då EFI från Sierra eller Scorpio 2.8 (samma motor).

Vill du ha ännu modernare bitar passar 2.9 från Sierra/Scorpio också. Den är lite förfinad jämfört med 2.8 (kamkedja, hydrauliska lyftare, annan insprutning).

/Gustaf

  • Author
comment_6234

Okej. det var en lärorik läsning faktiskt! :D

Men jag har även läst att en 302 V8 ska kunna monteras i bilen.

Och saker som jag skulle behöva veta är om lådan som sitter på V6:an passar på 302:an eller om den måste bytas, och vad som totalt måste ändras för att kunna montera V8.

comment_6267

Musse II - 74 har en annan layout på fronten och kylarsupporten som gör att V8:an inte passar.

Går förmodligen att fixa men det adderar ytterligare kostnad till projektet.

På modellåret 75 hade man fixat till detta för att få ner V8:an

Mitt råd är att titta på en 75 -78 som redan har V8 , jag tror att det blir mycket enklare och framförallt ett billigare slutresultat

  • Author
comment_6278

Hmm jo jag har hört att man måste byta till skivbroms bak vet ej hur det är med den saken.. men Göran förklara hur du menar med att fronten är annorlunda. får motorn helt enkelt inte får plats mellan kylaren och kupe'n :? Och hur mycket är det som måste ändras i motorrummet för att få dit motorn med allt som behövs? Mvh /Andreas

  • Author
comment_6322

Okej.. det lät ju rätt krångligt och invecklat faktsikt.

Men tycker att alla mustang 2:or har likadan från och huv.

men det är väl invändigt antar jag. =/ Får se om man har tid lust och pengar för ett sådant jobb. Men tack för alla svar!

Mvh/ Andreas

comment_6343

Kan bara intyga att det faktiskt ligger till så att fronten på 74 & 75 är olika. Har själv en 74 men en hel och fin grill till 75 om nån är intresserad iom att den är för bred för 74... Även jag har gått i motorbytartankar men jag tror absolut att Göran har rätt vad gäller tid och inte minst pengar om det inte är själva pysslet som är syftet med bilägandet förståss :wink: Nästa problem du råkar på blir nog att du bör/måste anpassa bilen för automatlåda om du inte redan har det.

  • 2 years later...
comment_29910

Jag köpte ju min MII-74 med 302 för några år sedan, i okunskap bör jag tillägga, hade ingen aning om vad som fanns för motorer till just den här modellen. Inte ens att det fanns nån Mustang II. :)

Har senare också fått erfara att om motorbytet till 302 görs slarvigt, så får man plikta. Själv sliter jag just nu med min eftersom bytet var gjort utan någon som helst koll på hur det skulle göras. Men å andra sidan, hade det vart en perfekt fungerande bil jag köpte hade jag inte kunnat ens en bråkdel av det jag kan om Ford Mustang idag. :) Eller bilar över huvud taget. Så det är väl en aspekt att ta i akt också. :) Hur mycket är man villig att böka?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...