Jump to content

Mussen går varm?


Jonas_76

Recommended Posts

Har nu spenderat en timme och läst igenom alla gamla trådar om överhettande mustanger :) hittar däremot ingen som har riktigt samma problem som min.

Den kan gå hur fint som helst i en timme och sen helt plötsligt börja stiga. Har även ett ljud som låter som det sitter en diskmaskin i full gång bakom instrumentpanelen. Värmepaketet? Detta ljud kommer ibland och försvinner igen.

Spolade rent systemet 2ggr förra sommaren. Monterade samtidigt nytt kylarlock och satt i en 71gr termostat, den gamla såg hemsk ut (rostig) Blev lite bättre då men inte bra.

När det var dags för cruising förra månaden provade jag att ta bort termostaten helt. Gick ganska bra hela kvällen men några dagar senare körde jag först landsväg i c:a 10 minuter och sedan stadstrafik i 10 minuter och sedan efter 10 minuters landsväg började den stiga :/ Ibland är det tvärt om, går stadigt på landsväg men kan börja stiga i staden.

Tänkte prova diskmedelsmetoden men även att koppla förbi värmepaketet ifall det är stopp där men ville kolla här först :)

Har ej monterat Fan shroud än men har fått hem en ny.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Vill börja med att alla pengar du använder runt kylaren kanske skulle räckt

till en ny.

Jag har brottats med kyproblem ett längre tag, ungefär samma som du

nämner, kört i tio minuter, sen har det varit stopp.

Så här efter åt så kan jag bjuda på några detaljer, det värsta är att jag

som du bytte värmepacket för att jag ändå skulle byta kupéfläktmotor.

Här började det, skitglad efter bytet av värmepaket, kupéfläktmotor och

slangar, termostat, t.o.m. fick jag tag i en bra och ompacketerad original

kylare.

Ut åk, efter ett ½år alltså på höstkanten börjar det att droppa från nya

vämepaketet made in Canada, motorn går varm och jag byter givare, sköljer

ur kylaren.

Jag tror att jag varit för klen på slangklammer som sitter på slangar till värmepaket,

kanske därför det läckte.

Ut och åk, inget läck, underbart, dessutom bytar jag golvmattan när jag

ändå håller på, klart med mattbyte, här måste åkas lite innan sommaren

är helt slut, vattendropp igen, jag behöver inte använda orden som kom

helt utav sig själv.

Lätt förbannad så ringer jag och beställer ett nytt värmepaket igen av

annan återförsäljare, samma här made in Canada.

Alla som vet och har bytt värmepacket vet allt jäkla sölande med glykolvatten, för att inte tala om hur omständigt det är.

Ett nytt till monteras, den här gången väldigt noga med allt, kopplingar, rätt slangplats mm.

Okej, provkörning, allt verkar ok.

Men ta mig f-n motorn går varm och det läcker en gång till, det droppar, första tanken är som tidigare, har jag glömt nått.

Det här med att motorn hela tiden går varm, gör att jag hamnar i en känsla av att aldrig mer åka Mustang. Jag har tidigare bytt kylare till en renoverad original som alltså fått nytt cellpacket, nu börjar jag tvivla på det och återmonterar det gammla originalet, motorn går varm,

Termostatbyte har jag gjort tidigare, men ändå köper jag ett nytt med rätt värmetal för motorn, enligt försäljaren så vinner man inget på lägre temp eller att åka utan, nytt monterades, motorn går varm. Nu tar jag i ordenligt och köper en aluminiumkylare från Griffin, det var då själva om det inte skulle hjälpa mot för hög temp. Jag kan erkänna att tempen gick ner men inte tillräkligt och det droppar fortfarande från värme elementet.

Jag har nu fått så mycket svar på värmefrågor angånde kylare mm så jag anser att det inte finns något mer att göra, tillägas bör att jag även monterat en elfläkt på rekomedation.

Med för varm motor läckande värmeelement igen och alla mekjobb börjar allt kännas onödigt, det sista jag nu gjort är att återmonterat mitt gammla värmeelementet, det som byttes innan tillsammans med fläktmotorn, och tro mej eller inte, nu går den inte varm längre och har temp som är en del lägre än normalt.

Vad jag vill säga med detta pladder är att jag änn idag inte förstår hur ett värmeelement kan påverka så mycket, eller vad är det som gjort att nästan två års grubblande och byten av komponeter helt plötsligt ger resultat.

Till dig vill jag säga en eller fler saker, byt kylare, se till att slangar till värmepaket sitter rätt, det finns ett kopplingsmönster även för slangarna, felmonterade ger dom ett bubbelljud som kan vara iriterande. Kör dessutom aldrig utan termostat och helst inte heller med lägre öppningstemp än rekomenderat. Ja Ja det är mycket mystik i våra gammla vagnar men är det någon Mustang som lever så är det en gammal klassiker, dom har faktiskt ett eget mystiskt liv.

Link to comment
Share on other sites

Ja alltså jag har inte bytt värmepaket och har inte några läckage heller :) har bara bytt kylarlock och termostat än så länge och det var inga större kostnader.

Men tack för alla tips, alltid användbart :)

Som kylaren såg ut är det väl bara att börja där, att jag inte tänkt på att kolla det tidigare :/

Ska låna en lasermätare också för den har aldrig kokat men jag hatar när det börjar krypa nära H på mätaren.

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

om man ska byta värmepaket borde det gå att koppla loss slangarna från motorn och sedan trycka ut vattnet i v-pkt mha tryckluft, eller tänker jag fel?

...så om det inte redan läckt och mattan är nedsölad så kanske man slipper spill på det sättet...

http://www.mustangmonthly.com/techarticles/mump_0508_car_overheating_problems_troubleshooting/index.html

länk till MM artikel im värmeproblem...

Ändrade %s av %s (%s)
lagt till länk
Link to comment
Share on other sites

Vad säger den samlade klokskapen om den s.k. antikollapsfjädern som artikeln nämner skall sitta i nedre kylarslangen? Behövs den för att kunna köra i "highway speeds"?

//Mats

I artikeln som det länkades till står det "Lower radiator hose missing the anti-collapse spring (overheating happens when you hit the freeway, and goes away when you get off)" så det borde inte vara det eftersom det händer både i hög och låg fart ibland.

Link to comment
Share on other sites

Ja efter 2 genomsköljningar med diskmedelstabletter så ser det trevligare men inte bra ut. Kom inte ut någon direkt sörja men mycket rost i vattnet.

Provkörde med ny glykol/vatten och den var bättre men ligger fortfarande mellan normal och H och då har jag inte satt tillbaka termostaten än.

Pyser även från lilla röret vid kylarlocket i någon minut efter jag stänger av den.

Vad tror ni? Går det att rädda den här kylaren? Hade jag inte redan blåst alla semesterpengar på skatten och en ny LMM till bruksbilen hade jag så klart redan köpt en :/

DSC_0223ab.jpg

Link to comment
Share on other sites

Pyser efter en stund gör iom. att värmen stiger efter att du stängt av den.

Jag tror din kylare är körd, om inte nån har nån mirakelkur att skölja med.

Det diskuterades förut i nån tråd om massa olika metoder.

Jag har en tvåradig som står som borde funka. Du kan få testa med den om du vill.

Funkar den så kan du få den gratis. Annars får du slänga den.

Link to comment
Share on other sites

Pyser efter en stund gör iom. att värmen stiger efter att du stängt av den.

Jag tror din kylare är körd, om inte nån har nån mirakelkur att skölja med.

Det diskuterades förut i nån tråd om massa olika metoder.

Jag har en tvåradig som står som borde funka. Du kan få testa med den om du vill.

Funkar den så kan du få den gratis. Annars får du slänga den.

Tackar så mycket, det var ett jätteschysst erbjudande men lite väl långt att åka så jag väntar väl tills jag har råd med en ny :)

Link to comment
Share on other sites

Två frågor..

1: Blir det väldigt mycket övertryck i systemet under drift? Verkar lite så eftersom det pyser ut vatten..

2: Försvinner det så pass mycket vatten så du är tvungen att fylla på lite då och då?

Hade liknande problem med min -67:a med 351C, bytte kylarlock, kylare, monterade exp.kärl.. Ändå gick den varm.. Till slut visade det sej att det var en liiten spricka i ett avgasventilsäte.. När man körde, trängde avgaser ut i kylsystemet, byggde hiskeligt med tryck, sen när man stannade och motorn kallnade så trycktes kylvätska ut i exp.kärl och in i cylindern/avgasporten det handlade om..

Nu vill jag inte skrämma dej till att riva motorn i molekyler, utan bara spånar.. Det finns visst grejer för att kolla avgasinblandning i kylvätska, läste helt nyligen i Power 3 om ett kit man kan köpa över disk.. kan iaf vara värt att kolla upp..

Mvh Herman

Link to comment
Share on other sites

Två frågor..

1: Blir det väldigt mycket övertryck i systemet under drift? Verkar lite så eftersom det pyser ut vatten..

2: Försvinner det så pass mycket vatten så du är tvungen att fylla på lite då och då?

Hade liknande problem med min -67:a med 351C, bytte kylarlock, kylare, monterade exp.kärl.. Ändå gick den varm.. Till slut visade det sej att det var en liiten spricka i ett avgasventilsäte.. När man körde, trängde avgaser ut i kylsystemet, byggde hiskeligt med tryck, sen när man stannade och motorn kallnade så trycktes kylvätska ut i exp.kärl och in i cylindern/avgasporten det handlade om..

Nu vill jag inte skrämma dej till att riva motorn i molekyler, utan bara spånar.. Det finns visst grejer för att kolla avgasinblandning i kylvätska, läste helt nyligen i Power 3 om ett kit man kan köpa över disk.. kan iaf vara värt att kolla upp..

Mvh Herman

Nä den har aldrig tryckt ur sig något vatten, det är bara ett pysande ljud efter jag stängt av den när tempen legat mitt i mellan Normal och high så det beror som någon tidigare skrev att tempen stiger ännu mer precis efter man stängt av den. Den har aldrig kokat och behöver inte fylla något vatten. Det luktar inte avgaser i kylet och inget vatten i oljan eller så. känns inte som det är något onormalt tryck på slangarna heller.

men som kylaren ser ut (det lilla man ser) så lär den ju inte ge så bra cirkulation så den lär ju bytas i vilket fall.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade en 390 som rostat hål i ena toppackningen fram(den som ska blockera),följden blev att allt vatten cirkulerade framtill i motorn med följd att det vart mycket tryck i systemet.

Däremot kokade den inte(åtminstone inte kring värmegivaren)

Angående värmepaket så vet jag att på min 66a var det i princip noll värme ,så ja kopplade lös slangarna och spolade det åt båda hållen.

Får man igenom vatten är det ju inte tätt i varje fall,värmen blev helt ok efteråt.

Men man märker ju om värmepaketet är ok,för får jag varmgång eller riskerar varmgång är det full värme som gäller och nedvevade rutor..

Link to comment
Share on other sites

Jo båda slangarna till värmepaketet blir lika varma så det är nog inte stopp där.

Fick dit nya kylaren idag efter över en halv dags mekande med hål som satt 1 cm för högt upp med fläktblad som tog i nedre kylarslang som följd. Även oljerören hamnade för högt och låg farligt nära fläktbladen så passformen på nya kylaren var så där. Men med lite avlånga hål i ramen så löste det sig.

När vi äntligen fått ihop allt och satt tillbaka termostaten så var den nya packningen till termostathuset ett skämt så det droppade som fasen där :/

Löste det tillfälligt med bara tätning och hör och häpna, DEN HÅLLER TEMPEN PERFEKT! så nu är man lite lättad :) ska ut på lite längre provtur i morgon så får vi se.

Link to comment
Share on other sites

GRRRR!!! Vad less man blir, skulle montera en riktig packning i dag till termostathuset och vad händer... Det pissar kylarvätska som ett såll och när man lossar igen så är termostathuset i 2 delar :/ Drog det absolut inte för hårt heller. Var säkert en spricka där som läckte första gången.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...