Jump to content

Det börjar dra ihop sig nu! När konserverar du mussen!


Daniel Linde

Recommended Posts

Själv ställer jag av svarten den 18 september, dagen efter vår regions avslutning.

När ställer ni övriga av guldklimparna? Och gör ni något särskilt när du ställer av?

Ber en bön, dansar sol dans.

Jag brukar nöja mig med en rejäl tvätt, iår ska det dock köpas en riktig underhållsladdare.

Blir så dyrt med batterier... :)

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • Svar 52
  • Skapad
  • Senaste Svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Slutet av månaden blir det för min GT/CS. Jag har redan vaxat den innan det blir för kallt så det blir lätt tvättning ev före avställningen. Jag tömmer bilen på all lösa föremål och låta den stå på pallbockar eftersom hjulen plockas av från bilen pga jag vill inte kromet ska ta stryk av kylan. Givetvis ställer jag in en fuktslukare i bilen och batteriet kommer underhållsladdas regelbundet.

Link to comment
Share on other sites

Kör så länge det är frost och sandfritt på vägarna(ställde av sista Oktober förra året) Oljeservice lackrecond.Kallföråd underhållsladdare och kapell. Sen är det bara att trösta sig med en kasse pilsner varje Fredag hela jävla vintern.

Link to comment
Share on other sites

Har redan ställt in för vintern....... är nog först av alla.... Har för mycket projekt på gång så jag känner att jag inte har tid att åka musse. Ska bara tvätta och städa av den en sista gång innan den går i ide. Kommer senare i vinter att palla upp den och göra en enkel service (bara kört ca 200 mil i år....).

Får se om jag hinner bygga nytt avgassystem i vinter....

/Daniel

Link to comment
Share on other sites

Det är ingen av er som byter oljan?

Jag vet att många/vissa brukar tycka att man skall göra det.

Jag själv tycker det känns mycket bättre för magen om man gör det på våren.

Jag har redan bytt olja i samband med service och byter oljan en gång per år. Att byta en gång extra inför avställningen, känns lite för lyxigt.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör nog september ut beroende på vädret. Innan avställningen blir det oljebyte och allmän uppfräschning samt urplockning av batteri. Dessutom kommer jag i år att palla upp bilen samt som vanligt klä på mussen med ett täcke så han inte skall frysa i kallgaraget. Sedan får man sitta och räkna ner till våren då han skall tas ut för nya äventyr.

Link to comment
Share on other sites

Ställer av min efter träffen endofsummer , jag har varit på över 30 träffar denna säsong hoppas denna kommer blir den bästa

tvättar fyller på full tank lägger in fuktslukare batteriet tar jag med hem

väntar på april när kommer du ?? ha de / steff

post-3612-144839160957_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det är ingen av er som byter oljan?

Jag vet att många/vissa brukar tycka att man skall göra det.

Jag själv tycker det känns mycket bättre för magen om man gör det på våren.

Nej det är nu du ska byta oljan.

Under sommarens körning så accumuleras syror och andra aggressiva ämnen i oljan.

Även en massa vatten finns i oljan.

Denna cocktail är inte bra i en stillastående maskin.

En fräsh ny olja skyddar 1000% bättre under vinterdvalan

Byt olja nu när ni ställer av....Den oljan kör man ju på hela sommaren sen

2ggr är onödigt

Link to comment
Share on other sites

Höstrallyt den 25 sep blir nog sista turen. Jag tycker nog att man skall byta olja och filter på hösten, precis som på en båt. Då får motorn stå med fräsch olja under vintern. Den man kört med har det bildats slaggämnen i, som kan fräta inifrån. Har ingen möjlighet att palla upp bilen, men tänker pumpa upp däcken till c:a 3 kg för att de inte skall bli ovala. Annars kan man ju rulla den lite några gånger under vintern, om man har plats för det. Kopplar bort batteriet, som får stå på underhållsladdning.

Mitt garage håller c:a 5-6 plusgrader under vintern. Är lyckligt lottad med dubbelgarage, så mussen står alltid inne.

Brukar ni starta motorn någon/några gånger under vintern?

Något annat man bör tänka på? Det här blir min första vinterförvaring.

Link to comment
Share on other sites

Höstrallyt den 25 sep blir nog sista turen. Jag tycker nog att man skall byta olja och filter på hösten, precis som på en båt. Då får motorn stå med fräsch olja under vintern. Den man kört med har det bildats slaggämnen i, som kan fräta inifrån. Har ingen möjlighet att palla upp bilen, men tänker pumpa upp däcken till c:a 3 kg för att de inte skall bli ovala. Annars kan man ju rulla den lite några gånger under vintern, om man har plats för det. Kopplar bort batteriet, som får stå på underhållsladdning.

Mitt garage håller c:a 5-6 plusgrader under vintern. Är lyckligt lottad med dubbelgarage, så mussen står alltid inne.

Brukar ni starta motorn någon/några gånger under vintern?

Något annat man bör tänka på? Det här blir min första vinterförvaring.

Ställ in fuktslukare i bilen. Även om det kanske inte finns fukt i garaget, tar det ändå bort instängd lukt som uppstår under vintern. Lägg gärna ut råttgift.

Link to comment
Share on other sites

Det här med fuktslukare, typ torrbollen, finns det delade meningar om. I båtsammanhang säger man att om man har en fuktslukare i båten skall man stänga till alla luftintag, annars måste ju fuktslukaren även jobba med att avfukta omkringluften. En bil som står inomhus har jag hört att det räcker med att veva ned alla rutorna och täcka bilen med ett överdrag för att få tillräcklig ventilation. Men....skall man ha en fuktslukare också? Rutor stängda eller öppna (under täckningen)? Bilen står inomhus i 5-6 plusgrader hela vintern.

Link to comment
Share on other sites

Det här med fuktslukare, typ torrbollen, finns det delade meningar om. I båtsammanhang säger man att om man har en fuktslukare i båten skall man stänga till alla luftintag, annars måste ju fuktslukaren även jobba med att avfukta omkringluften. En bil som står inomhus har jag hört att det räcker med att veva ned alla rutorna och täcka bilen med ett överdrag för att få tillräcklig ventilation. Men....skall man ha en fuktslukare också? Rutor stängda eller öppna (under täckningen)? Bilen står inomhus i 5-6 plusgrader hela vintern.

Jag gissar du har varmgarage till din bil så ha liten springa öppen på rutorna. Kolla med hygromätare hur hög fukthalten är under vintern. Är den över 70%, behöver du fuktslukare. Annars kan du skippa den.

Link to comment
Share on other sites

Jag ställde av min redan 23/7...

Fick åka en längre bit till jobbet ett bra tag och kändes riktigt dumt att slita på Mussen för jobbets skull...

Så det fick bli vinterräsern igen och sitta o spara på pengarna o Mussen till nästa säsong.

Dock kan jag meddela till de med HotRod Kammar och som inte läser i det "andra" forumet, så gick min bil igenom besiktningen UA med bara REN bensin i tanken och en ordentlig tune från BlowByRacing :)

Link to comment
Share on other sites

Jag ställde av min redan 23/7...

Fick åka en längre bit till jobbet ett bra tag och kändes riktigt dumt att slita på Mussen för jobbets skull...

Så det fick bli vinterräsern igen och sitta o spara på pengarna o Mussen till nästa säsong.

Dock kan jag meddela till de med HotRod Kammar och som inte läser i det "andra" forumet, så gick min bil igenom besiktningen UA med bara REN bensin i tanken och en ordentlig tune från BlowByRacing :)

Jag har en tune från blowbyracing.

Bilen går skit. Och dom svarar inte mail. Bra ställe.

Det verkar va lotto.

Brenspeed mappen går bilen bäst på. Och dom svarar på mail. Vilket varken bbr eller torq gör. :/

Sen tror jag mycket beror på kattarna. Har du möjligen original Janne?

Mina lär va kanonvarma annars höga värden. Klarar mig nog utan konstigheter har jag kommit fram till.

//d

Link to comment
Share on other sites

Jag har en tune från blowbyracing.

Bilen går skit. Och dom svarar inte mail. Bra ställe.

Det verkar va lotto.

Brenspeed mappen går bilen bäst på. Och dom svarar på mail. Vilket varken bbr eller torq gör. :/

Sen tror jag mycket beror på kattarna. Har du möjligen original Janne?

Mina lär va kanonvarma annars höga värden. Klarar mig nog utan konstigheter har jag kommit fram till.

//d

Hmm, de svarar alltid när jag mailar de... T.o.m. från sina iPhones ibland...

Får se om de svarar när jag vill ha uppdaterat program när jag monterat mitt FRPP Insug (inte CAI)

Jo det är ju det också, har original avgassystem hela vägen. Det gör ju sitt när det finns motstånd, racekattar ger ju inget motstånd direkt. Vilket gör det svårt att få det att funka bra ihop med kammarna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...