Jump to content

Recommended Posts

Hej! jag skulle behöva lite tips om min 289:a som plötsligt stannar när man har kört ett par kilometer. Efter man har sedan väntat i några minuter så startar den igen och går som vanligt väldigt bra, sedan stannar den igen etc..ect. Jag har bytt bränslefilter och tänddelar men det har inte gjort någon skillnad. För övrigt så startar den lätt och går väldigt fint. Tips?

Skumt fel, borde vara ngt med tändning o värme, eftersom den startar direkt igen. Vore det bensinfel så skulle du få "mala" med startmotorn efter dina stopp.

Kan också vara att bensinpumpen/membranet börjat bli dåligt och att den inte pumpar tillräcklig mängd till flottörhuset/förgasaren i förhållande till vad motorn förbrukar vid körning..

Innebär praktiskt att motorn förbrukar mer bränsle än vad pumpen ger, nivån i förgasaren sjunker och motorn 'lägger' av tillslut..

Ett litet frågetecken kvarstår.. när motorn stannat och du väntar några minuter, startar den direkt på stört eller får du 'gnaga' några varv med

startmotorn innan den startar? startar motorn först efter ett antal varv med start motorn så indikerar det på för låg nivå bensin i flottörhuset

och att pumpen fyller flottörhuset innan motorn startar igen.

Hursomhelst, det värt att ha pumpen i åtanke som tänkbar felorsak.. det verkar som om det är pumpen som är felet efter hur du beskriver ditt problem.

Hej.

Mer frågor.

Stannar den under färd eller stannar den under tomgång, om den

stannar under tomgångskörning efter att den körts en tid kan det

vara s.k. ånglås.

Ånglås uppstår då värmen från motorn går upp i förgasaren, avhjälps

med en sk fiberpackning eller en spacer som är tillverkad i tex bakelit.

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Det finns säkert 200 variater på att en motor stannar, men

startrelä, gör inte att en motor som är igång stannar.

Även det med tändninglåset är något som egentligen inte

kan göra att motorn bara stannar.

För att kolla detta kan man göra en direktmatning till spolens

plussida från pluspol batteri, även denna variant kan ge

besked om dålig strömförsörning till spole som kan resultera i

bla ojämn gång.

Man bör försöka hitta en anledning, typ överhettning, förgasare

flödar eller får för lite, bensinpump, tändspole som någon var inne

på, kabelbrott i strömförsörjning mm.

Fördelare bör kollas om kondensator, brytare används, det finns

ett flertal punkter som kan behövas sollas bort för att hitta

orsaken till att motorn bara dör (Stannar).

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...