Jump to content

Nu börjar det nog närma sig ett köp av en Mustang Cab -65 eller -66, men fråga...


COCS

Recommended Posts

Hej

Jo det som ngn sade eller skrev en gång till mig var att man skulle 'passa' sig för en viss tidig årsmodell av Mustang, för den har 'fel' inredning (tror jag det var).

Jag är inte kunnig på det, så jag undrar om ngn här vet om det bara gäller bilar byggda 1964 eller även 1965?

Är det av ngn anledning då bättre att istället köpa en som är byggd 1966 för att man skall slippa riskera / bekymra sig om att få en bil som har blivit ombyggd i inredningen?

Tack på förhand!

Mvh Christian

Link to comment
Share on other sites

Fel inredning?

Först skall du lära dig vilken typ av inredning de olika årsmodellerna hade från fabrik, sedan kan du avgöra om den bil du tittar på har rätt eller fel.

Vill du ha absolut originalskick så är det ju inget att fundera på men om du kommer att köra mycket med bilen kanske man kan överväga en ombyggd inredning för komfortens skull. Eller att det finns nackstöd för säkerhetens skull.

Det finns många tidiga Mustanger till salu på Blocket, bara att åka och titta och vara kräsen. Utbudet nu är något helt annat än för 5-10 år sedan.

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Hej Lasse och tack för ditt svar!

Jag suger åt mig som en svamp :-)

Jag förstår att det är otroligt mkt som kan ha ändrats på en drygt 45 år gammal bil och att hitta en som är helt original är nog en utopi och det är inte det jag är ute efter. Modifieringar med t.ex. bromsservo, nacksöd och sådant är bra att det är gjort (tycker jag) - om det är gjort på ett proffsigt sätt.

Min fråga blev lite missförstådd. Förtydligande:

Ngn har vid ngt tillfälle sagt till mig att tidiga Mustanger hade en påtagligt annorlunda interiör - det var nog instrumenteringen har jag för mig. Den kom från en annan Ford-modell, kanske Ford Falcon. Om det nu stämmer, så tyckte denna person att det var ngt man skulle undvika, för att det betraktas inte (lite överdrivet) som en klassisk Mustang brukar se ut inuti.

Jag förstår att smaken är olika och jag vill inte starta en debatt om att den instrumenteringen är minsann lika bra som den senare.

Jag vet tyvärr inte om det stämmer, men jag vill gärna veta detta och i så fall NÄR det ändrade sig till det nyare utförandet.

På detta vis, så behöver jag inte störa en massa männsikor i onödan genom att be om bilder på annonser och det sparar också mig en massa tid att titta på annonser som jag ändå inte vill köpa.

Det var därför jag tyckte att denna frågan kunde passa i forumet här, för jag tänkte att det vet nog ganska många av detta forumets medlemmer.

Jag vill alltså fortfarande gärna veta om det stämmer att tidiga Mustanger hade en annan instrumentering och vid vilken tidpunkt det ändrade sig.

Tack på förhand!

Mvh Christian

Link to comment
Share on other sites

Tidig mustang är den som kallas 1964 ½

De har en hel del skillnader emot de som kom 1965

Kanske inte så mycket inredning utan mest drivlina och kaross

Tex motorn och växellåda är inte alls kompatibel med senare 1965 modell och väldigt svår hitta ersättning om man måste byta

http://www.classicmustang.com/65_mustang_changes.htm

http://www.vintage-mustang.com/topics/faq/64-65diff.html

65-66 är klart enklaste Mustangerna att reparera om man ska vara petig

Och inredning lär du få byta rubbet om du hittar en oskruvad.

Ny inredning är superbilligt till Mustanger

Link to comment
Share on other sites

Tack för bra svar och bra länkar!

Fortfarande inget jag läst här som beskriver att instrumenteringen var annorlunda. (Ford Falcon ???). Är det så att jag drömt detta eller fått fel info?

Tack & mvh Christian

Link to comment
Share on other sites

Instrumentpanelen på standard 65 Mustanger inklusive den sk 64 1/2 liknar Falcons men är inte 100% lika om jag kommer ihåg rätt.

Skillnaden mellan 64 1/2 och 65 var att den förra har GEN för generator medan den senare har ALT för Alternator.

Lycka till med ditt köp.

Mvh Bosse CMC 342

Link to comment
Share on other sites

Är det inte så att instrumenteringen i -65 GT och -65 med interiör decor och samtliga -66:or hade runda mätare. -65 (ej GT) hade liggande hastighetsmätare och runda bränsle- och temperaturmätare på varje sida om hastighetsmätaren liknande det som satt i Falcon. Instrumentet i -65 Mustang passar dock (bolt on) i en -65 Falcon. Sålde nämligen ett instrument som suttit i en -65:a till en kompis med en Falcon -65:a.

Mvh Bosse N

Link to comment
Share on other sites

Jag "Googla" lite snabbt och det verkar som själva layouten är samma.

D.v.s kretskortet bakom och instrumentens placering.

Men i övrigt passar det inte att byta mellan bilarna

Mustang 1965

Falcon 1 & Falcon 2

Nästan oavsett Mustang så är det extremt lätt att köpa delar...Det mesta finns nytt

Ladda hem Mustangsunlimited katalog och bläddra!

Där ser du exempel på alla instrument

[ATTACH=CONFIG]16143[/ATTACH]

Link to comment
Share on other sites

Med 'fel' menade han en 'ärvd' inredning från en annan Ford-modell och att det senare ändrades till att bli unikt för Ford Mustang. Bilen blir inte sämre av det, men kan ju kännas / tyckas roligare med specifik Mustang-instrumentering jämfört med att ha en ärvd från Ford Falcon.

Men persnligen, nu när jag vet lite mer, så tycker jag nog att det är av underordnad betydelse - om bilen i övrigt är bra.

Mvh CS

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...