Pernolf cmc 558 May 23, 2004 Report Share May 23, 2004 ska sätta det en ny utväxling, och vill ha tips på vem som kan göra det åt mig?i närheten utav Ludvika eller Örebro... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
mykie June 25, 2007 Report Share June 25, 2007 Tänkte också byta utväxling till 3.73:1 i min 9" bakaxel. Finns det någon ni kan rekomendera i Stockholmstrakten som kan hjälpa till med det? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
AJ June 28, 2007 Report Share June 28, 2007 Verkar inte finnas så många som gör byten men jag kan rekommendera Norrorts Bil & Van Service AB i Spånga. Dom gjorde mitt byte och det kändes seriöst och proffsigt vilket även prislappen var.Skaffa utväxlingen själv och låta dom göra jobbet, billigast så. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
cmc78 June 29, 2007 Report Share June 29, 2007 tjena mykiesDu har grufman och norrorts bil & van service i kallhäll samt bakvagns specialisten i bro,dom ska vara grymt bra har jag hört. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
DanielG June 29, 2007 Report Share June 29, 2007 Bakaxelsspecialisten finns inte längre, firman är nerlagd. Alla verktyg och delar som fanns i lager köptes upp av Stigs Axle & Parts, dvs min far.Telefonnumret till Bakaxelspcialisten kopplas idag automatiskt om till min fars firma. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
AJ June 29, 2007 Report Share June 29, 2007 Bakaxelsspecialisten finns inte längre, firman är nerlagd. Alla verktyg och delar som fanns i lager köptes upp av Stigs Axle & Parts, dvs min far.Telefonnumret till Bakaxelspcialisten kopplas idag automatiskt om till min fars firma.Japp, och Grufman gör inga såna jobb utan hänvisar till Norrorts bil & van. Eller ? Stigs gör bara jobbet om man skickar ner bakaxeln vilket inte funkade för mig iallfall. Dock, så är dom välrenommerade ! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
mykie July 1, 2007 Report Share July 1, 2007 Tack för svaren, ska ta och lyssna med "Norrorts Bil & Van". Att skicka ner axeln eller klumpen ner till Stigs känns lite för omständigt. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
cmc78 July 2, 2007 Report Share July 2, 2007 Jag pratade med grufman förra veckan och då var det inga problem att byta på min 95:a iallafall. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
vette87 July 17, 2007 Report Share July 17, 2007 Det ska finnas en kille som jobbar på Rejmes i Örebro somär väldigt bra och billig.Kommer tyvärr inte ihåg vad han heter men kan ta reda pådet om du vill. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
elboy cmc 388 July 17, 2007 Report Share July 17, 2007 ni som byter utväxlingen måste man byta mer så att tex hastighetsmätaren funkar korekt eller? Vad ger det för resultat på bilen mot orginal någon som vet? Samt vad hadlar det om för pengar för grejorna och jobbet= Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pernolf cmc 558 July 17, 2007 Author Report Share July 17, 2007 eftersom tråden är över 3år så har jag redan bytt min utväxling, till 3.73. Stig axle and parts gjorde jobbet till min stora belåtenhet.Men måste man byta hastighetsmätardrevet så att mätaren visar rätt. kuggen kostar runt 15dollar och tar tio minuter att byta.räkna med 5-8000kr beroende på vem som gör jobbet och om annat behövs bytas i bakaxeln.att byta gör en enorm skillnad, helt plötsligt så orkar V8:a dra iväg den 1.6 ton tunga kärran.... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
1096 July 17, 2007 Report Share July 17, 2007 1.6 ton? är inte en Lx lättare än Gtn? Jag vägde min på kalibrerad lastbilsvåg hos min far och visade inga 1.6... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
elboy cmc 388 July 18, 2007 Report Share July 18, 2007 Delarna kostar ? Vad pratar vi om för prestanda höjning är den typ 1 sek 0-100 eller? För i dagsläget kan jag känna att när man ligger på 5an och kör på svenska vägarna så är den lite orklös vid 90 då varvtalet ligger på blyga 14-1500 varv. Delarna går de att beställa genom dig ? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pernolf cmc 558 July 18, 2007 Author Report Share July 18, 2007 Delarna kostar ? Vad pratar vi om för prestanda höjning är den typ 1 sek 0-100 eller? För i dagsläget kan jag känna att när man ligger på 5an och kör på svenska vägarna så är den lite orklös vid 90 då varvtalet ligger på blyga 14-1500 varv. Delarna går de att beställa genom dig ?Lite osäker på siffrorna , vill minnas att jag hört en halv sekund på strippen.runt 2500kr kostar sakerna.1.6 ton? är inte en Lx lättare än Gtn? Jag vägde min på kalibrerad lastbilsvåg hos min far och visade inga 1.6...1540 står det i registreringsbeviset att den väger.ska nog ta och banta ner den, bara byte från gjutjärn till aluminiumtoppar gör väl 20-25kilo på bilen. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
1096 July 18, 2007 Report Share July 18, 2007 Angående frågan om prestandahöjningen så gör tex byte från 2.73 till 3.73 ungefär lika mycket som förhållandet mellan 4an och 5ans växel på en T5 i en fox.Min fox varvar nu 1900 vid 90 km. Angående vikten 1.6 ton - jag ställde min på en nykalibrerad lastbilsvåg på min fars jobb och den visade 1450kg med en kvarts tank ungefär. Detta var med standardgrejer i motorn. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie S July 19, 2007 Report Share July 19, 2007 Angående vikten 1.6 ton - jag ställde min på en nykalibrerad lastbilsvåg på min fars jobb och den visade 1450kg med en kvarts tank ungefär. Detta var med standardgrejer i motorn.Då borde din bil vara tyngre än Pernolfs. Han säger att hans väger 1540 enl registreringsbeviset (alltså tjänstevikt), vilket är mätt med full tank och inklusive 70 kg för förare. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
87gt50 July 19, 2007 Report Share July 19, 2007 Jag har en minimum vikt för att få köra Stock H/FI på 1560kg med förare på min 87/88GT. Det är en T-top, med manuell låda. Totalvikt enligt vv.se är 1880kg, skattevikt 1590kg1450 låter inte helt orimligt, jag har full tank och nästan 50 kg ballast för att uppnå minvikten, och jag väger +100kg själv./Jocke Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.