stickan ht-68 Posted October 26, 2011 Report Share Posted October 26, 2011 Ska motera av spiralfjädrarna på min Mustang -68. Har varit inne på forumet och där fanns det några tips. Det finns ju en del risker med detta jobb och jag vore tacksam för fler tips för en säkrare borttagnig. Har införskaffat Biltemats fjäderkomprimator för jobbet, men det kanske inte är tillräckligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC-49 Posted October 26, 2011 Report Share Posted October 26, 2011 Detta jobb är inget för amatörer.. så väldigt försiktig, du måste använda minst två fjäderspännare och se till så de är mitt emot varandra och spänn lite på varje åt gången. man måste ta bort plåten som sitter för fjädern annars är det problem att få in spännarna... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ Posted October 26, 2011 Report Share Posted October 26, 2011 Lossa krängningshämmaren från undre bärarm.Sätt en domkraft under nedre länkarm och lyft, på så sätt komprimerar du fjädern och slipper skruva så mycket, skruva sedan dit fjäderspännarna som cmc-49 beskriver. Skruva bort undre fästet på stötdämparen och släpp försiktigt ner länkarmen med domkraften. Har du skruvat ihop fjädern tillräckligt lossar den snällt. Var försiktig när fjädern är komprimerad med fjäderspännarna, kraften i fjädern är grym! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stickan ht-68 Posted October 26, 2011 Author Report Share Posted October 26, 2011 Lossa krängningshämmaren från undre bärarm.Sätt en domkraft under nedre länkarm och lyft, på så sätt komprimerar du fjädern och slipper skruva så mycket, skruva sedan dit fjäderspännarna som cmc-49 beskriver. Skruva bort undre fästet på stötdämparen och släpp försiktigt ner länkarmen med domkraften. Har du skruvat ihop fjädern tillräckligt lossar den snällt. Var försiktig när fjädern är komprimerad med fjäderspännarna, kraften i fjädern är grym!Har två fjäderspännare, kanske man skulle försöka få in mellan fjädrarna ett kraftigt spännband som kompliment efter man har spänt fjäderspännarna, någon som har försökt med det, men det är ju rätt så trångt också så det kanske inte finns plats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted October 26, 2011 Report Share Posted October 26, 2011 Jag kör med skärbrännaren om de inte ska sparas. Snabbast och säkrast Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ Posted October 26, 2011 Report Share Posted October 26, 2011 Har två fjäderspännare, kanske man skulle försöka få in mellan fjädrarna ett kraftigt spännband som kompliment efter man har spänt fjäderspännarna, någon som har försökt med det, men det är ju rätt så trångt också så det kanske inte finns plats.Ska egentligen inte behövas, jag tror snarast det krånglar till det hela.Per är en brutal kille.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stickan ht-68 Posted October 27, 2011 Author Report Share Posted October 27, 2011 Upptäckte att jag har 18 mm spiralfjädrar, orginal är väl ½". Får jaga vidare efter fjäderspännare som tar 18 mm, Biltemats tar bara ½". Eller så blir det Tigersågen och nya fjädrar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ Posted October 27, 2011 Report Share Posted October 27, 2011 Upptäckte att jag har 18 mm spiralfjädrar, orginal är väl ½". Får jaga vidare efter fjäderspännare som tar 18 mm, Biltemats tar bara ½". Eller så blir det Tigersågen och nya fjädrar.Fjädrarna som kallas 620 pound i tillbehörskatalogerna har 18 mm gods.Akta dig för tigersågen! Risken att skada sig är 100%:ig.Pers metod med skärbrännare gör att fjädern lungt och stilla viker sig, med tigersågen går fjädern av med en smäll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FastMagnus Posted October 27, 2011 Report Share Posted October 27, 2011 Ta ett spännband genom fjädern innan du sågar så stannar den kvar, Om du känner dig osäker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pools Posted October 27, 2011 Report Share Posted October 27, 2011 FÖR HELVETE grabbar! Som ni säger, detta är farliga grejjer. Men negligera det INTE!LÅNA en riktig fjäderkomprimerare av nån verkstad. Betala dom om dom vill ha det.Använd ALDRIG nåt skit från Bilbuttriks då det gäller såna här saker. Fråga mej varförjag vet! Använd INGA spännband!!!Mvh.P-O Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FastMagnus Posted October 27, 2011 Report Share Posted October 27, 2011 Jag skrev genom... Å då menar jag inte buntbands versionen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stickan ht-68 Posted October 28, 2011 Author Report Share Posted October 28, 2011 Nu har ni gjort mig verkligen villrådig men det är ju bra. Eftersom jag använder kärran till vanlig landsvägskörning och någon rökare vid trafikljusen så är det väl kanske inte nödvändigt med 18 mm spiralfjäder. Jag ska ju även göra en Shelbysänkning samt byta ut alla övre och undre länkarmar, p-ändor, justerslevar mm, finns ju färdiga kit hos Mustang Unlimited som jag har tänkt att inhandla samt kapa fjädern ett halvt varv för att få ner framvagnen lite.Har ju toppar och insug i aluminium samt batteriet i skuffen så den har ju lättat ganska mycket där fram. Kanske man skulle köpa helt nya fjädrar och gå ner till standard ½" på fjädern. Fördelar med 18 mm gentemot ½" är ju också intressant. Är ju själv rätt så ny på Mustangen men man vill ju ha det så bra som möjligt när man nu river ner framvagnen.Casterstagsbussningarna, stötdämparna och krängningshämmarbussningarna är redan bytt. 15" Torque Thrust fälgar är det som gäller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ Posted October 28, 2011 Report Share Posted October 28, 2011 Var försiktig med att kapa för mycket direkt, utväxlingen fjäder-länkarm gör att 2 cm kortare fjäder = 4 cm lägre bil.Hur hård bilen ska vara är en smaksak, lite generaliserat är en 16 mm fjäder hälften så hård som en 18 mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Equus Posted December 27, 2011 Report Share Posted December 27, 2011 Den här "interna" typen av spännare torde väl vara rätt säker. Funkar troligen rätt bra när det är trångt runtom fjädern.http://www.amazon.com/CTA-Coil-Spring-Compressor-Internal/dp/B000GKEXP2E J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeterF Posted January 7, 2012 Report Share Posted January 7, 2012 Plockade bort fjädrarna min musse idag..... Har du skruvat lite bil förr och har huvudet på plats så är det inget att vara rädd för./Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fast66 Posted January 9, 2012 Report Share Posted January 9, 2012 Modellen Equus visar är suverän - tar ett par timmar att byta fjädrarna - max. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
volvofj55 Posted January 11, 2012 Report Share Posted January 11, 2012 När jag tog bort mina fjädrar på min Fairlane gjorde jag egna efter tips på FCA sida eller så titta på den här länken för en mer mustang anpassat verktyghttp://blog.hemmings.com/index.php/2008/05/21/hmx-diy-coil-spring-compressor/#more-7638MVH GlennFairlane 62-65 Coil springs Tool.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeterF Posted January 14, 2012 Report Share Posted January 14, 2012 När jag tog bort mina fjädrar på min Fairlane gjorde jag egna efter tips på FCA sida eller så titta på den här länken för en mer mustang anpassat verktyghttp://blog.hemmings.com/index.php/2008/05/21/hmx-diy-coil-spring-compressor/#more-7638MVH GlennSnidade ihop en sånhär som det länkades till. funkar fint =) http://blog.hemmings.com/index.php/2...sor/#more-7638mvh Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.