P-ivson Posted November 2, 2011 Report Share Posted November 2, 2011 Hejsan!Jag har läst lite på forumet om ljudämpare och resonansljud som kan uppstå.Finns många ideèr här.Har själv lite funderingar på att sätta dit ett par x-tra burkar eller byta, har liteobehaglig resonans vid 70-80km/h.Surfade runt lite och hittade på Dahlems sida, Moroso High Flow dämpare.Ljudämpare med spiral inuti, hokus pokus?Någon som har testat dessa dämpare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted November 2, 2011 Report Share Posted November 2, 2011 (edited) Japp ideer finns många här! Mitt dräpande svar är att Moroso High Flow är bara båg.Alla dämpare som inte innehåller någon form av mjukt akustiskt dämpande material funkar helt enkelt inte!De brölar, dånar och skapar resonans och gillar man det så är det bra köp.Varför inte köpa ett originalsystem? Det är grymt skönt att åka runt med!För ökad effekt gör jag gärna reklam för Magna Flow som åtminstone gör ett fint försök att få ner resonansen.Jag har ett komplett sådant system och är "nästan" nöjd.Systemet som sådant har en fin passform och sitter som en smäck....Snyggt blir det och bra prisBesviken är jag på X-korset som sitter vid växellådan.Det får ljudet att låta aningen skramligt men lösning verkar finnas!Magnaflow har en X-pipa som sitter inuti en ljuddämpare som jag nu köpt.Det blir alltså 3st dämpare totalt!! Edited November 2, 2011 by Per Berglund Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-ivson Posted November 3, 2011 Author Report Share Posted November 3, 2011 Ok!Orginal.....nja, jag tycker om när det mullar.Jag kör med dubbelt 2,5" och två små ovala burkar framför bakaxeln plus två kromade pipor ut.Gött muller, lagom när man drar en repa genom byn men lite längre kan va jobbigt!Känns synd att kapa sönder systemet, så jag funderar på att trycka dit ett par x-tra burkar bak.Men....det är lite trångt där! Kanske ett par simons handy och platta till de i pressen på jobbet..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted November 3, 2011 Report Share Posted November 3, 2011 Ok!Orginal.....nja, jag tycker om när det mullar.Jag kör med dubbelt 2,5" och två små ovala burkar framför bakaxeln plus två kromade pipor ut.Gött muller, lagom när man drar en repa genom byn men lite längre kan va jobbigt!Känns synd att kapa sönder systemet, så jag funderar på att trycka dit ett par x-tra burkar bak.Men....det är lite trångt där! Kanske ett par simons handy och platta till de i pressen på jobbet.....Jag förstod som du inte ville ha resonans?Resonans får du som ett brev på posten när man jobbar med Simons, Flowmaster eller Moroso.Som sagt det som gäller för att få ner resonans är "riktiga" ljuddämpare.Inte tomma oljefat!Ett sätt för de som har raggarstuk är ju annars montera dit "Cutouts"http://www.summitracing.com/parts/SUM-670150-1/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ Posted November 3, 2011 Report Share Posted November 3, 2011 Ok!Orginal.....nja, jag tycker om när det mullar.Jag kör med dubbelt 2,5" och två små ovala burkar framför bakaxeln plus två kromade pipor ut.Gött muller, lagom när man drar en repa genom byn men lite längre kan va jobbigt!Känns synd att kapa sönder systemet, så jag funderar på att trycka dit ett par x-tra burkar bak.Men....det är lite trångt där! cool:Jag har monterat 2 slim dämpare bak då jag höll på att bli tokig på resonanserna, har x-pipa, 2,5 tum och flowtech "tomma oljefat dämpare" som Per skrev.Dämparna gör lite nytta men det faktum att det finns en resonans gör att den är svår att bli av med, lösningen måste vara att bygga ett system utan den där förb...de resonansen från början.Jag tror mer och mer på Pers ide om originalsystem.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FastMagnus Posted November 3, 2011 Report Share Posted November 3, 2011 För egen del så blir det 4 burkar på till nästa år efter ha kört med raka rör nu i 2 säsonger Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mnilsson Posted November 3, 2011 Report Share Posted November 3, 2011 Jag sätter oxå på två extradämpare längst bak (magnaflow runda 4") samt går ner till 2" rör från de stora dämparna och bakåt. Cabbar skall låta lagom mycket annars blir det jobbigt.//Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasFB Posted November 10, 2011 Report Share Posted November 10, 2011 Japp ideer finns många här! Besviken är jag på X-korset som sitter vid växellådan.Det får ljudet att låta aningen skramligt men lösning verkar finnas!Magnaflow har en X-pipa som sitter inuti en ljuddämpare som jag nu köpt.Det blir alltså 3st dämpare totalt!! Vänligen ge respons på resultatet av x- dämparen. Har haft samma problem med resonans som alla andra förefaller ha. Senast åkte jag med ett Hansen Racing-system som skulle kopiera originalet. Absolut inte prisvärt: dåliga böjar, värdelösa dämpare (tunn plåt, dålig dämpning, skrammel) och resonans vid 70-80 km/h. Dämparna satt framför bakaxeln, liksom original, inga resonatorburkar. Körde först utan H- pipa (systemet levereras utan), monterade sen dit ett H, utan förbättring.Helt bortkastade pengar här, alltså. Har testat med ett antal olika dämpare, alltid resonans, så felet måste antagligen sökas mellan / i grenrör och första dämpare.Antagligen måste man hitta en lösning man kan montera före bakaxel och före dämparna, så x- dämparen kan vara intressant.På tal om originalsystem, vad sägs om detta:http://www.ebay.com/itm/nos-hemi-cuda-exhaust-e-body-mufflers-and-resonators-/180746679262Och jag som trodde att originalsystemet till en M635 CSI var dyrt.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted November 10, 2011 Report Share Posted November 10, 2011 Hej.Vet inte om jag är rätt ute, jag har testat massor med varianter somjag byggt själv, en del av dessa har varit mer en lyckträff än proffsig lösning.Jag har inte provat s.k. X-Pipe men aldrig kört utan H-Pipa, jag har haftresonas och inte, det har blivit div provande med olika typer och utförandeav dämpare, jag talar här om 2" system.Slutsattsen är utan att vara expert, KÖP ett dubbelsystem med original status,H-pipa mm.För att få det ljud som man vill ha så krävs det endast ljudämparbyte, viktigtatt veta är att ingen av oss har samma uppfattning när det gäller ljud, turär väll det.Vad vill jag säga med detta, vill bara dela med mig om min upplevelser, jag ärjust nu inne på en fjärde omgång ljuddämpar par, den som letar kan finna hosmig, nu har jag givit mig in på djupt vatten igen kanske.En sak är i alla fall helt klar, är det något det finns tusen och några tillvarianter av så är det avgasljud, i många gånger vackrare än ljudet frånbil stereon, länge leve den kromade armbågen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andrew Posted November 26, 2011 Report Share Posted November 26, 2011 Resonans ljud kan man med ett gammalt trick som bagarn använde flitigt få bort eller i alla fall flytta på svetsa ett kryss i slutrören av tunnplåt så blir det bättre... finns inget vassare ljud än flowmaster ljuddämpare.. dom som säger att det är skönt att göka har alldrig hört en Ford V8 på fullvarv............... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
raymond sakshaug Posted November 27, 2011 Report Share Posted November 27, 2011 se på denne linken. her kan du høre lyd fra di forskjellige ljudämpare kos deg :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stickan ht-68 Posted November 28, 2011 Report Share Posted November 28, 2011 Någon som har försökt att montera insatserna från en lämplig MC med samma dimension så att dom passar in på dom kromade slutrören på kärran.Har bara hört talas om det men det skulle visst vara efektivt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.