bloota January 15, 2012 Report January 15, 2012 HejCoop säljer bla en helsyntet olja 5w/40, 4liter för under 300:-. Då kan man som vän av en smula ordning börja tvivla på att det e nått å ha... jag tog och läste på förpackningen och hittade tillverkaren som är Petrolia AB. Letade upp dom på nätet och kunde läsa mig till följande: "Petrolia AB bildades 1997 genom ett samgående mellan OK Lantmännen Smörjoljeproduktion AB (OLSAB) och Kuwait Petroleum Svenska AB (KPS). Idag samägs bolaget till 81% av OK-Q8 AB, till 15% av Lantmännen ekonomisk förening och till 4 % av övriga OK-föreningar. Den utbyggda fabriken stod klar 1998 på Loudden i Stockholms hamn. Fabriken har alltsedan dess moderniserats och ökat kapaciteten.". Så det e OK-Q8 olja i dunkarna till ett helt ok pris. Citera
JanneJ January 15, 2012 Report January 15, 2012 Du släppte just nu en bomb...Ska bli roligt att läsa kommentarerna...Obs, mitt inlägg präglas av en stor dos humor och ironi, det finns nästan inget som ger upphov till mer inlägg än lite olja;)Och Ja, jag kan mycket väl tänka mig den olja du har hittat bara klassningen stämmer med det som biltillverkaren rekommenderar. Citera
FastMagnus January 15, 2012 Report January 15, 2012 Pris; >Det finns olika tillsatser i oljan som styr priset< Och även grundkvaliten på oljan Citera
Johan HT-66 January 15, 2012 Report January 15, 2012 Jag vet att för några år sedan så tillverkades Biltemas olja av ett stort känt företag... (nämner dock inte namnet på företaget..)Den jag pratade med på det företaget sa - Vi tillverkar ju inte nån dålig olja, vad oljan ska uppfylla för krav står på förpackningen. En olja får aldrig vara sämre, men får däremot vara bättre.... Citera
Per Berglund January 15, 2012 Report January 15, 2012 Tänk på att COOP kan sälja olja som lockvara.Kanske även till förlust.De vill ju egentligen bara få dit dig för att handla matvaror.Jag har tidigare köpt 4 liter motorolja på Lidl för 180 spänn... Citera
mike85 January 15, 2012 Report January 15, 2012 HejCoop säljer bla en helsyntet olja 5w/40, 4liter för under 300:-. Då kan man som vän av en smula ordning börja tvivla på att det e nått å ha... jag tog och läste på förpackningen och hittade tillverkaren som är Petrolia AB. Letade upp dom på nätet och kunde läsa mig till följande: "Petrolia AB bildades 1997 genom ett samgående mellan OK Lantmännen Smörjoljeproduktion AB (OLSAB) och Kuwait Petroleum Svenska AB (KPS). Idag samägs bolaget till 81% av OK-Q8 AB, till 15% av Lantmännen ekonomisk förening och till 4 % av övriga OK-föreningar. Den utbyggda fabriken stod klar 1998 på Loudden i Stockholms hamn. Fabriken har alltsedan dess moderniserats och ökat kapaciteten.". Så det e OK-Q8 olja i dunkarna till ett helt ok pris.Kör på original !!! Citera
Badmanners January 16, 2012 Report January 16, 2012 hjälper inte oss mustangägare så mycket då våra bilar ska ha 5w20 Citera
KenHT68 January 16, 2012 Report January 16, 2012 Hej alla !Kör på Biltemas 20 W 50 Classic mineralolja.Byter olja + filter varje höst, kör ca: 300-400 (ibland mindre) mil/ ärdetta dåligt för motorn, vad säger ni, det måste vara bättre än att köra med bättre olja och byta mer sällan, vad tror ni ? ( Vet ni vem som tilverkar Biltemas olja ?)En kompis till mej kollade upp det, det var ett känt oljebolag som stod bakom. Citera
Per Berglund January 16, 2012 Report January 16, 2012 Hej alla !Kör på Biltemas 20 W 50 Classic mineralolja.Byter olja + filter varje höst, kör ca: 300-400 (ibland mindre) mil/ ärdetta dåligt för motorn, vad säger ni, det måste vara bättre än att köra med bättre olja och byta mer sällan, vad tror ni ? ( Vet ni vem som tilverkar Biltemas olja ?)En kompis till mej kollade upp det, det var ett känt oljebolag som stod bakom.Inlägget gäller Mustang 2005+ och dessa bilar säckar nog ihop med den oljan. Annars håller jag med dig! Preem har jag för mig är i Biltemas burkar Citera
KenHT68 January 16, 2012 Report January 16, 2012 Ok, kunde inte låta bli att svara, stackars bilar som inte tål vanlig olja (skojar bara) Citera
bloota January 17, 2012 Author Report January 17, 2012 I början på December ringde jag till RedLineOil`s kontor i Täby, fick tag på en tekniker och diskuterade i första hand bakaxelolja ( bytte till deras 80-140 olja ) sen tog jag upp motorolje frågan.. har en sexa i min bil å den ska ju ha 5w-30, han sa att det väldigt lite skillnad att gå från 5w-30 till 5w-40. Han menade på att toleranser i maskinen gör att man inte ska vara för långt ifrån rekommendationen, det kan ge sämre gasrespons, mindre varvillighet samt t.o.m högre bensin förbrukning. Hade jag haft en V8 så hade jag inte kört med 5w-40 i den. Å vill ni inte chansa så finns det bra olja å bra priser på mapodo.de. Citera
Recommended Posts