Jump to content

-73:a med slö 302:a


nordtn

Recommended Posts

Hej,

Jag undrar om någon kan ge mig tips på vad jag kan göra för att få min Mustang med en 302 lite roligare. Bad om tips från en firma och det här är vad jag fick.

"HEJ,ENKLAST ÄR A STROKE MOTORN TILL 347CU I SAMBAND MED EN RENOVERING AV

DITT BLOCK,BYTE TILL ALUMTOPPAR,KAMKIT MM,PRIS CA 35000:- O UPPÅT,ALLT

BEROENDE PÅ VAD DU HAR EXAKT NU O HUR MYCKE DU KAN SKRUVA SJÄLV?"

Det borde väl finnas något man kan göra till en lägre kostnad,eller...

Tacksam för alla tips jag kan få

Tommy

Link to comment
Share on other sites

Insug förgasare och en mild kam för gatbruk, givet är att

kolla koditionen på motorn innan.

Kolla komp, vid byte av kam så byter du kamdrivning mm

så en del bitar blir uppdaterade automatiskt.

En annan sak som är viktig är att du väljer rätt kam

mot växelåda, dvs om du har automat eller manuell, var

noga med att inte ta en för vass kam.

Jag tror säkert du blir posetivt överraskad.;)

Link to comment
Share on other sites

Sen när du har en rapp motor krävs det också att utväxlingen i bakaxeln är rätt, har du en "High way" bakaxel 2:8 lär du aldrig bli en rödljuskung.

Vill du lite klipp i starten krävs nog kanske 3:55, men det beror också på vad du har för motorspec samt vilken sorts växellåda du har.

Har du automat så måste convertern anpassas efter motor och utväxling.

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Tommyax har helt rätt!

Som första insats är att byta bakaxelutväxling!! 3.50:1 är lämpligast om du vill bevara hyfsad landsvägskomfort

Känns som man kopplar på 100hk direkt.

Steget att stroka en motor är också helt rätt men kräver mycket av drivlinan samt det är ett stort steg ekonomiskt.

Att trimma lilla 302an med bara kamaxel ger ganska liten effekt på den tunga bil som 73an är.

Den behöver kubiktum och/eller bakaxelutväxling för att röra på sig

Beror ju även på hur pass du står ut med en lite nervösare och hoppigare gång på maskineriet?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Hur ser motorn ut innan? Helt original? Då har den stor förbättringspotential. 73:orna har bara 140 hk, nedlusade med smoggrejor som de är.

Vad jag vet så är den original.:(

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det här är en intressant tråd så jag ansluter mig.

Jag trodde faktiskt 302 från 73 hade mer effekt, det är ju samma effekt som i min från 75 då. Och jag är också intresserad av mer effekt.

CalleC: vad ska man göra då? Och en annan fråga: kan man plocka bort allt som har med "smog" att göra?

Det är ju en hel del vacuumslang skit på dom.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jag undrar om någon kan ge mig tips på vad jag kan göra för att få min Mustang med en 302 lite roligare.

Tacksam för alla tips jag kan få

Tommy

Ett fyrports insug i aluminium,en Holley 600 (1850),en luftrenare med öppet filter,headers för gatbruk och en brytarlös fördelare (MSD).

Förstås demontera allt som har att göra med avgasreningen.

Efter det en tripp till rullande landsvägen för att justera in tändning och bränsleblandning.

Det är vad jag skulle börja med på en orginalmotor med tvåportsförgasare.

En grundförutsättning är att motorn är i skapligt skick mekaniskt,då tänker jag på

kompression,kamaxel,lyftare,kamdrivning,ventilfjädrar och ett bra oljetryck.

Link to comment
Share on other sites

Inget fungerar bättre än svagaste länken och i detta fall måste du börja med topparna.

Annars är övriga investeringar kastat i skön

Som bekant är avgasreningen ett jävulstyg hos Ford

Sitter det toppar före 1974 så går det använda först efter portning.

Avgasreningen tar nära 40% av utrymmet men det går bra att fila bort allt för att topparna ska börja andas

Portning överhuvudtaget behövs!!!!

post-2532-144839208091_thumb.jpg

Men oftast en massa andra investeringar med ventiler, fjädrar och retainers...Troligen har motorn lagrade retainers som måste bytas.

Enklast lägga på ett par nya lock från Edelbrock

Link to comment
Share on other sites

Så tar man bort EGR ventilen på en 76+ så blir det 2a på bes. Jag kommer ihåg förr när jag hade en äldre bil att de alltid kolla så egr ventilen funka.

Så nackabosse skulle få 2a eftersom han plockat bort sin ;)

per: himla bra bild, var hitta du den?

Så 75+ topparna är inte lika begränsade då menar du?

Jag ska nog köpa en begagnad motor till min så länge och experimentera på den gamla som sitter i nu.

Var kan man hitta ett komplett schema för avgasrenings systemet så man vet vad som kan rivas väck?

Eller är det BARA vacuum till fördelaren som behövs?

Link to comment
Share on other sites

På 75+ är det ingen ide du bökar.

De har så stora förbränningsrum att man ska bli glad om det tänder överhuvudtaget.

Men det går använda dom med om man byter till "pop-up" kolvar som går upp i förbränningsrummet.

Waste of money enligt mig.

Men som sagt kolla status innan du dömmer ut topparna....Det drar oftast iväg med kostnader så det inte lönar sig renovera

De blir lätt vinda så bara en enklare renovering med planing och delar hamnar snabbt på 3-5000kr

Så oftast bäst bulta på nytt

Du behöver inte "Experimentera" eftersom alla recept finns.

Gör rätt från början.....Det är billigast......Inget nytt här under solen med dessa motorer så gör det enkelt för dig.

Ska man trimma måste bottendelen vara frisk.

Börja där och se till den är frisk och kontrollerad.

När du ökar trycket i maskineriet visar sig alla svagheter DIREKT!

Så få motorn kollad hos motorfirma.

Att göra tvärtom kostar bara tid och pengar........Been there! Done that!

Link to comment
Share on other sites

Så tar man bort EGR ventilen på en 76+ så blir det 2a på bes. Jag kommer ihåg förr när jag hade en äldre bil att de alltid kolla så egr ventilen funka.

Så nackabosse skulle få 2a eftersom han plockat bort sin ;)

per: himla bra bild, var hitta du den?

Så 75+ topparna är inte lika begränsade då menar du?

Jag ska nog köpa en begagnad motor till min så länge och experimentera på den gamla som sitter i nu.

Var kan man hitta ett komplett schema för avgasrenings systemet så man vet vad som kan rivas väck?

Eller är det BARA vacuum till fördelaren som behövs?

Vänta nu, jag har en 70:a och aldrig haft någon EGR-ventil. Alla kolburkar är bortplockade. Besiktigade i våras med rent protokoll.

Link to comment
Share on other sites

Avgasrening blev inte lag i sverige förrän 76, men jänkarna började med avgasrening i början på 70 talet. Det är därför det sitter EGR, luftpump, o massa annan skit på min 75a trots att det inte behövdes här. Tycker mig ha sett att de började med skiten 71-72 i USA?

I sverige mäts bara CO halten på bilar äldre än 76, och den ska vara under 4.5. Min 75a hade 0.45 vid bes nu för en vecka sen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...