BJUDD Posted January 24, 2012 Report Share Posted January 24, 2012 Hej!Min Mustang skakar fortfarande när jag kör i"cabfart!Jag har balanserat hjulen,kollat kardan och knutar samt bytt fästet under aut.lådan. Motorn "ruskar" inte heller . Tacksam för alla tips!! Bjudd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bosewallius Posted January 24, 2012 Report Share Posted January 24, 2012 Har du kollat pinjongvinkeln. Min 65:a Shelby skakade när jag släppte gasen och det var pinjongvinkelnsom var fel. Fixade detta och skakningarna försvann.Mvh Bosse CMC 342 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommyax Posted January 24, 2012 Report Share Posted January 24, 2012 Det är bara och skicka på tänkbara saker,,,krokig/krokiga drivaxlar?Ovala hjul, kanske bilen stått länge på samma ställe och däcken fått s.k. flatspots?Fälg/fälgar som ej är centrerade?/Tommy. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhdin Posted January 24, 2012 Report Share Posted January 24, 2012 Vad är cabfart???Men om du kollat allt annat utom hjulen så är det bara dom kvar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJUDD Posted January 25, 2012 Author Report Share Posted January 25, 2012 Tack för tipset/Björn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJUDD Posted January 25, 2012 Author Report Share Posted January 25, 2012 Tack för tipset! Nercabbat kör jag ca 60-80 km/h /Björn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cocke1948 Posted January 25, 2012 Report Share Posted January 25, 2012 Har du kollat växellådefästet,jag hade åxå vibrationer i karossen som försvann när jag bytte fästet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cabbe70 Posted January 25, 2012 Report Share Posted January 25, 2012 Hej.Har fortfarande en del problem med skakningar i min 70:a cab. Har gjort allt som ni nämner, men hittase en sak till. Lagringen till yoken på växellådan har ett jädra glapp. Har skruvat ner struten och väntar på delar.Jag körde upp bilen på en billlyft hissade upp bakhjulen och lade i driven och lät en kompis kolla hur det såg ut. Han kunde se att kardanen hoppade upp och ner på flera millimeter./Dan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cabbe70 Posted January 30, 2012 Report Share Posted January 30, 2012 Hej igen.När det gäller pinjongvinkel. Var finns uppgifter på vad den den ska vara och hur kan man kolla den?/Dan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJUDD Posted February 2, 2012 Author Report Share Posted February 2, 2012 Hej tack för tipset! Jag visste ínte att man kunde justera pinjongvinkeln. Någon annan kanske vet./Björn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bosewallius Posted February 2, 2012 Report Share Posted February 2, 2012 Om jag inte missminner mig specas den i Shop Manual. På min 65:a skall den vara 3 grader i båda ändarna. Min var ca 10 grader, dvsbakaxelyoken pekade nedåt 10 grader i framkant och jag satte dit kilblock på bakfjädrarna och slutresultatet blev 3 grader nedåt.Kom ihåg att min bil skakade när jag släppte gasen i nedförsbackar.Mvh Bosse CMC 342 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andrew Posted February 4, 2012 Report Share Posted February 4, 2012 Pinjongvinkeln ska vara samma som motorvinkel men åt andra hållet.Mät motorvinkeln med ett vinkelpass finns att köpa lite här och var. Om motorvinkeln är tre grader ner så ska pinjongvinkeln vara tre grader upp annars accelererar knutarna.Hoppas jag förklarade det lätt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pools Posted February 4, 2012 Report Share Posted February 4, 2012 Mät motorvinkeln med ett vinkelpass... Hoppas jag förklarade det lätt...Nä det var inte så lätt! Vad är ett vinkelpass? Är det ett vattenpass? Och hur mäter man?Mvh.P-O Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JH Posted February 4, 2012 Report Share Posted February 4, 2012 Har du förstärkningsplåten under vid kardantunneln monterad, jag vet inte hur mycket den inverkar på vridstyvheten och vibrationer men den sitter där av någon anledning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andrew Posted February 5, 2012 Report Share Posted February 5, 2012 Nja det är ett instrument med gradskiva och magneter. Jag köpte ett för en herrans massa år av persåker. Man sätter det på en lodrät del på motor/växellåda sen likadant på bakaxel klumpen . Först brukar jag kolla så bilen står i vinkel med ett vattenpass på trösklarna. Hoppas det blev lite lättare.Annars prat med en rodbyggare dom brukar veta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJUDD Posted February 6, 2012 Author Report Share Posted February 6, 2012 Tack för tipset/Björn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bosewallius Posted February 6, 2012 Report Share Posted February 6, 2012 Jag köpte mitt instrument här i Dallas för 10 dollar och det har en magnet i ena änden som tidigare nämnts ovan.De tre grader jag pratar om är emot lodlinjen som lådan har i bakkant och bakaxelyoken har i framkant.Mvh Bosse CMC342 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.