Jump to content

Mustang cab -68 "vibrationer i kaross"


BJUDD

Recommended Posts

Hej!Min Mustang skakar fortfarande när jag kör i"cabfart!Jag har balanserat hjulen,kollat kardan och knutar samt bytt fästet under aut.lådan. Motorn "ruskar" inte heller . Tacksam för alla tips!! Bjudd

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Har fortfarande en del problem med skakningar i min 70:a cab. Har gjort allt som ni nämner, men hittase en sak till. Lagringen till yoken på växellådan har ett jädra glapp. Har skruvat ner struten och väntar på delar.

Jag körde upp bilen på en billlyft hissade upp bakhjulen och lade i driven och lät en kompis kolla hur det såg ut. Han kunde se att kardanen hoppade upp och ner på flera millimeter.

/Dan

Link to comment
Share on other sites

Om jag inte missminner mig specas den i Shop Manual. På min 65:a skall den vara 3 grader i båda ändarna. Min var ca 10 grader, dvs

bakaxelyoken pekade nedåt 10 grader i framkant och jag satte dit kilblock på bakfjädrarna och slutresultatet blev 3 grader nedåt.

Kom ihåg att min bil skakade när jag släppte gasen i nedförsbackar.

Mvh Bosse CMC 342

Link to comment
Share on other sites

Pinjongvinkeln ska vara samma som motorvinkel men åt andra hållet.Mät motorvinkeln med ett vinkelpass finns att köpa lite här och var. Om motorvinkeln är tre grader ner så ska pinjongvinkeln vara tre grader upp annars accelererar knutarna.Hoppas jag förklarade det lätt...

Link to comment
Share on other sites

Mät motorvinkeln med ett vinkelpass... Hoppas jag förklarade det lätt...

Nä det var inte så lätt! :confused: Vad är ett vinkelpass? Är det ett vattenpass? Och hur mäter man?

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Har du förstärkningsplåten under vid kardantunneln monterad, jag vet inte hur mycket den inverkar på vridstyvheten och vibrationer men den sitter där av någon anledning

Link to comment
Share on other sites

Nja det är ett instrument med gradskiva och magneter. Jag köpte ett för en herrans massa år av persåker. Man sätter det på en lodrät del på motor/växellåda sen likadant på bakaxel klumpen . Först brukar jag kolla så bilen står i vinkel med ett vattenpass på trösklarna. Hoppas det blev lite lättare.Annars prat med en rodbyggare dom brukar veta :)

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte mitt instrument här i Dallas för 10 dollar och det har en magnet i ena änden som tidigare nämnts ovan.

De tre grader jag pratar om är emot lodlinjen som lådan har i bakkant och bakaxelyoken har i framkant.

Mvh Bosse CMC342

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...