mike_musse 66 March 4, 2012 Report March 4, 2012 Hej! nu ska jag byta olja och stift mm. Jag vet inte vad man ska ha för olja, det är en mustang 66 med en trimmad 289. vad ska man ha för olja och filter?Hittade ett oljefilter på hansen( http://www.hansenkatalogen.se/sv-SE/Hansenracing/ProductDetails.aspx?articleNo=FRAHP1&ReturnUrl=/sv-SE/Hansenracing/StartSida.aspx_H_/car/code/dd1/13/537/37/782/ICA066/class35#/car/code/dd0/13/537/37/782 )Mvh: Mike Citera
mhdin March 4, 2012 Report March 4, 2012 http://www.hansenkatalogen.se/sv-SE/Hansenracing/ProductDetails.aspx?articleNo=FRAHP1&ReturnUrl=/sv-SE/Hansenracing/StartSida.aspx_H_/car/code/dd1/13/537/37/782/ICA066/class35#/car/code/dd1/13/537/37/782/ICA066/class500 Citera
mike_musse 66 March 11, 2012 Author Report March 11, 2012 har kollat runt lite hade tänkt mig 20w/50 men är lite mer inne på mobile 1 5w/50, vad kör ni på? skulle denna fungera bra? http://www.oljemagasinet.se/index.php?route=product/product&product_id=310 Mvh// Mike Citera
laxkungen March 11, 2012 Report March 11, 2012 Jula säljer Mobil mineralolja i dunkar om 4 liter till ett bra pris. Citera
fast66 March 11, 2012 Report March 11, 2012 SKicket på din motor har naturligtvis betydelse - vet du (eller har känslan av) att motorn är sliten tycker jag att du ska köra på 20/50 mineral. Vet inte var du finns (uppdatera din profil) men Åbergs i Sthlm har ju WOlfs Head 12 quarts för 675kr (IIRC), om Jula har Mobil så går väl det utmärkt.På båthandelns SeaSea finns Mobil Delvac som egentligen är för dieslar, men den lär ju duga - kostar runt 800 för 20 liter. Kör både bil - mina båda Volvo (V70 och V40) samt min nya Cheva 350 i båten på denna olja.Tidigare har jag kört mest på Mobil delsyntet 15/40 med bra oljetryck. Motorn hade då gått ca 4000 mil sedan helrenovering. Mustang 66 med 289 4V.Byter i bruksbilarna var 1000:e mil och i hobbybil oftast varje år, men det har hänt att jag kört vartannat - man ligger ju på ca 200 mil på en säsong. Citera
mike_musse 66 March 11, 2012 Author Report March 11, 2012 Motorn är ny renoverad och trimmad (gattrimmad) för några årsedan, har inte gått många mil. jag kom inte ihåg om det var 15/40 eller 10/40 jag hade i den, oljetrycket har legat relativt bra. Har jula mineral 20/50? hitta inget på hemsidan. Citera
JanneJ March 11, 2012 Report March 11, 2012 Vill inte trampa någon på tårna men..När man har kostat på sin motor en renovering och trimning, varför funderar man då på att hälla i en lågprisolja från jula?Ett välkänt fabrikat, mineral eller inte är upp till dig själv. Motorn konstruerades när det bara fanns mineralolja men den kommer inte att bli ledsen av lite fin syntet med de additiv som gör en gammal motor glad. De flesta märken har någon olja med egenskaper som passar äldre motorer.citat från Castrols sida:Kan man använda moderna motoroljor i veteranbilar? Jodå, det går utmärkt då moderna oljor är så mycket bättre än gamla tiders smörjmedel och därmed klarar av sitt uppdrag med god marginal. Anpassa dock viskositetsklassen, en motor som ursprungligen gått på en rak 50-olja kan lämpligen köras på till exempel 20W/50 multigradeolja av god kvalitet. Citera
mike_musse 66 March 11, 2012 Author Report March 11, 2012 har någon testat mekonomens "MPM Classic Mineral 20W-50" känner inte till märket? Citera
Jonas_76 March 11, 2012 Report March 11, 2012 har någon testat mekonomens "MPM Classic Mineral 20W-50" känner inte till märket?Är sugen på att testa den jag med. Var in på MPM:s hemsida för ett tag sedan men till Mustang 66 stog det att dom inte hade någon olja att rekommendera till den modellen så jag mailade dom. Den skulle funka utmärkt sa dom då. Citera
laxkungen March 11, 2012 Report March 11, 2012 Den olja som jag använder är inte någon av julas egen lågprisolja utan Mobils mineral. Denna olja har jag tidigare köpt på mekonomen och andra välkända biltillbehörsaffärer. Om jag nu ramlar på samma olja till ett lägre pris så köper jag givetvis denna. Att använda en lågprisolja är jag helt emot. Citera
pools March 11, 2012 Report March 11, 2012 Hej alla!Spara inte pengar på oljan. Våra gammelbilar kan få ny olja vart eller vart annat årbara för att vi älskar dom. Vi kör kanske 200 mil en sommar, sen står bilen i garagei åtta månader. Då byter vi olja, varför försöka spara några kronor på billig olja?Vi behöver ju olja till våra vardagsbilar också. Köp en 20-liters kagge. Då har du oljaså det räcker i några år. Den blir billigare per liter då.Ge den den bästa oljan som finns! Kosta måste det få göra! Vi älskar ju våra bilar,vi älskar också våra fruar/sambos också, skulle vi spara in på dom "smörjmedel"som behövs för att dom ska må bra? ALDRIG! Och det tänker vi inte på ens. Så, låtdin näst bäste vän få den bästa olja som finns, oberoende vad den kostar!Mvh.P-O Citera
mike_musse 66 March 12, 2012 Author Report March 12, 2012 Vad ska man ha för oljefilter? är ett "hp" filter överdrivet? det ligger än del pengar mellan filtrena på hansen. Citera
mike_musse 66 March 12, 2012 Author Report March 12, 2012 (redigerad) olja från MPM blev det, Roland mustang rekommenderade den oljan. den var inte så billig men klart hon ska få hade bra. Ändrade %s av %s (%s) Citera
VP-Autoparts March 12, 2012 Report March 12, 2012 Jag fick en lektion om olja av den representanten vi köper motordelar av. Den bästa oljan är den som används i dieselmotorer. Den har större kapacitet att ta hand om föroreningar än den för bensinmotorer. Sedan har vi sett att reservdelskedjor i USA tappar olja i egna flaskor. Vi köper NAPA 20-50 för Mustanger och rak 30 för Volvo motorer. Tillverkare Ashland = Valvoline.Lennart Johansson Citera
mhdin March 13, 2012 Report March 13, 2012 Jag fick en lektion om olja av den representanten vi köper motordelar av. Den bästa oljan är den som används i dieselmotorer. Den har större kapacitet att ta hand om föroreningar än den för bensinmotorer. Sedan har vi sett att reservdelskedjor i USA tappar olja i egna flaskor. Vi köper NAPA 20-50 för Mustanger och rak 30 för Volvo motorer. Tillverkare Ashland = Valvoline.Lennart JohanssonHej Lennart!Hade inte en aning om att ni sålde olja.Finns inte på eran sida eller så är det jag som är blind. Citera
VP-Autoparts March 13, 2012 Report March 13, 2012 Det var inte min avsikt att göra smygreklam här. Vi beställde en standardprodukt för att testa. Finns inte på web. http://www.napaonline.com/Catalog/Result.aspx?Ne=1000000&Ntt=Oil,+Grease_Lubricants&Nao=20&N=4293639308&Ntk=CategoryDet finns hur mycket oljor som helst att välja på. Förutom NAPAs egna märke Chevron, Valvoline, Havoline, Lucas, Mobil, Pennzoil, Quaker state,Shell...Vet inte om vår grossist i Charleston för alla, men de hade ett tiotal olika 20-50 på lager. Mest NAPAs egna, mer än 1000 quart på lager, så den är populärast.Det är en djungel och vi gjorde det enkelt, beställde det de säljer mest av. Lennart Johansson Citera
fast66 March 14, 2012 Report March 14, 2012 (redigerad) Kul att höra att dieseloljan var bra - det är just min tanke när jag köper Mobil Delvac på SeaSea för runt 40 kr/L :-) Ändrade %s av %s (%s) fel i data Citera
raymond sakshaug March 28, 2012 Report March 28, 2012 Hei. Ble overrasket over det dere skriver om oljen her på forumet. Vist jeg forstår dette rett så trenger jeg feks ikke bruke dynocat motorolje på min 351 c? Ble fortalt at jeg ikke kan bruke moderne olje på motorer som er så gamle, inneholder visst nok ikke nok sink. Sinkinnholdet skal beskytte bla kamakselen mot skader/unormal slitasje. Citera
Recommended Posts