Jump to content

Recommended Posts

SKicket på din motor har naturligtvis betydelse - vet du (eller har känslan av) att motorn är sliten tycker jag att du ska köra på 20/50 mineral. Vet inte var du finns (uppdatera din profil) men Åbergs i Sthlm har ju WOlfs Head 12 quarts för 675kr (IIRC), om Jula har Mobil så går väl det utmärkt.

På båthandelns SeaSea finns Mobil Delvac som egentligen är för dieslar, men den lär ju duga - kostar runt 800 för 20 liter. Kör både bil - mina båda Volvo (V70 och V40) samt min nya Cheva 350 i båten på denna olja.

Tidigare har jag kört mest på Mobil delsyntet 15/40 med bra oljetryck. Motorn hade då gått ca 4000 mil sedan helrenovering. Mustang 66 med 289 4V.

Byter i bruksbilarna var 1000:e mil och i hobbybil oftast varje år, men det har hänt att jag kört vartannat - man ligger ju på ca 200 mil på en säsong.

Motorn är ny renoverad och trimmad (gattrimmad) för några årsedan, har inte gått många mil. jag kom inte ihåg om det var 15/40 eller 10/40 jag hade i den, oljetrycket har legat relativt bra. Har jula mineral 20/50? hitta inget på hemsidan.

Vill inte trampa någon på tårna men..

När man har kostat på sin motor en renovering och trimning, varför funderar man då på att hälla i en lågprisolja från jula?

Ett välkänt fabrikat, mineral eller inte är upp till dig själv. Motorn konstruerades när det bara fanns mineralolja men den kommer inte att bli ledsen av lite fin syntet med de additiv som gör en gammal motor glad. De flesta märken har någon olja med egenskaper som passar äldre motorer.

citat från Castrols sida:

Kan man använda moderna motoroljor i veteranbilar?

Jodå, det går utmärkt då moderna oljor är så mycket bättre än gamla tiders smörjmedel och därmed klarar av sitt uppdrag med god marginal. Anpassa dock viskositetsklassen, en motor som ursprungligen gått på en rak 50-olja kan lämpligen köras på till exempel 20W/50 multigradeolja av god kvalitet.

har någon testat mekonomens "MPM Classic Mineral 20W-50" känner inte till märket?

Är sugen på att testa den jag med. Var in på MPM:s hemsida för ett tag sedan men till Mustang 66 stog det att dom inte hade någon olja att rekommendera till den modellen så jag mailade dom. Den skulle funka utmärkt sa dom då.

Den olja som jag använder är inte någon av julas egen lågprisolja utan Mobils mineral. Denna olja har jag tidigare köpt på mekonomen och andra välkända biltillbehörsaffärer. Om jag nu ramlar på samma olja till ett lägre pris så köper jag givetvis denna. Att använda en lågprisolja är jag helt emot.

Hej alla!

Spara inte pengar på oljan. Våra gammelbilar kan få ny olja vart eller vart annat år

bara för att vi älskar dom. Vi kör kanske 200 mil en sommar, sen står bilen i garage

i åtta månader. Då byter vi olja, varför försöka spara några kronor på billig olja?

Vi behöver ju olja till våra vardagsbilar också. Köp en 20-liters kagge. Då har du olja

så det räcker i några år. Den blir billigare per liter då.

Ge den den bästa oljan som finns! Kosta måste det få göra! Vi älskar ju våra bilar,

vi älskar också våra fruar/sambos också, skulle vi spara in på dom "smörjmedel"

som behövs för att dom ska må bra? ALDRIG! Och det tänker vi inte på ens. Så, låt

din näst bäste vän få den bästa olja som finns, oberoende vad den kostar!;)

Mvh.

P-O

Jag fick en lektion om olja av den representanten vi köper motordelar av. Den bästa oljan är den som används i dieselmotorer. Den har större kapacitet att ta hand om föroreningar än den för bensinmotorer. Sedan har vi sett att reservdelskedjor i USA tappar olja i egna flaskor. Vi köper NAPA 20-50 för Mustanger och rak 30 för Volvo motorer. Tillverkare Ashland = Valvoline.

Lennart Johansson

Jag fick en lektion om olja av den representanten vi köper motordelar av. Den bästa oljan är den som används i dieselmotorer. Den har större kapacitet att ta hand om föroreningar än den för bensinmotorer. Sedan har vi sett att reservdelskedjor i USA tappar olja i egna flaskor. Vi köper NAPA 20-50 för Mustanger och rak 30 för Volvo motorer. Tillverkare Ashland = Valvoline.

Lennart Johansson

Hej Lennart!

Hade inte en aning om att ni sålde olja.:confused:

Finns inte på eran sida eller så är det jag som är blind.

Det var inte min avsikt att göra smygreklam här. Vi beställde en standardprodukt för att testa. Finns inte på web.

http://www.napaonline.com/Catalog/Result.aspx?Ne=1000000&Ntt=Oil,+Grease_Lubricants&Nao=20&N=4293639308&Ntk=Category

Det finns hur mycket oljor som helst att välja på. Förutom NAPAs egna märke Chevron, Valvoline, Havoline, Lucas, Mobil, Pennzoil, Quaker state,Shell...

Vet inte om vår grossist i Charleston för alla, men de hade ett tiotal olika 20-50 på lager. Mest NAPAs egna, mer än 1000 quart på lager, så den är populärast.Det är en djungel och vi gjorde det enkelt, beställde det de säljer mest av.

Lennart Johansson

(redigerad)

Kul att höra att dieseloljan var bra - det är just min tanke när jag köper Mobil Delvac på SeaSea för runt 40 kr/L :-)

Ändrade %s av %s (%s)
fel i data
  • 2 weeks later...

Hei. Ble overrasket over det dere skriver om oljen her på forumet. Vist jeg forstår dette rett så trenger jeg feks ikke bruke dynocat motorolje på min 351 c? Ble fortalt at jeg ikke kan bruke moderne olje på motorer som er så gamle, inneholder visst nok ikke nok sink. Sinkinnholdet skal beskytte bla kamakselen mot skader/unormal slitasje.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...