xstang March 9, 2012 Report March 9, 2012 Ett intressant fenomen uppstod här för nån vecka sedan då jag körde ut och in mustangen ur garaget för att få innertaket i garaget målat.Bilen, en 68a, startar inte då jag vrider om nyckeln i tändlåset. Men direkt jag släpper nyckeln tillbaka till strömläget så startar bilen. Dvs, det verkar somnåt kontakt fel i tändningslåset.Nån som haft samma problem? Hur kan man mäta om tändlåset är i skick/oskick? Citera
JanneJ March 9, 2012 Report March 9, 2012 Byt tändlåset, inget att tveka på. En enkel operation när man vet hur man ska göra. På min bil kunde jag dra ur nyckeln i vilket läge som helst, mycket intressant. Citera
mnilsson March 10, 2012 Report March 10, 2012 Jag är så glad över att jag rev ut hela det gamla elsystemet och byggde ett nytt modernare ;-) Dock inte självklart om man inte mer eller mindre helrenoverar.//Mats Citera
NackaBosse March 10, 2012 Report March 10, 2012 Jag hade ett liknande problem, som jag trodde var tändningslåset. När jag skulle slå av motorn, fortsatte den ibland att gå fast tändningen var av. Om jag då snabbt aktiverade startmotorn någon bråkdel av en sekund kunde jag sen slå av motorn.Efter byte av startrelä försvann problemet. Citera
pools March 10, 2012 Report March 10, 2012 Jag hade ett liknande problem, som jag trodde var tändningslåset. När jag skulle slå av motorn, fortsatte den ibland att gå fast tändningen var av. Om jag då snabbt aktiverade startmotorn någon bråkdel av en sekund kunde jag sen slå av motorn.Efter byte av startrelä försvann problemet. Hej Bosse!Det du beskriver är nog ganska vanligt, har haft det problemet själv flera gånger.??Ja har bytt startreläet tre, TRE GÅNGER!!! Jag var tvungen att modifiera det sista sådet skulle funka. När originalreläet måste bytas efter 30-40 år, finns bara nytillverkaderelän från USA, Kina, Sydostasien, eller var f-n dom kommer ifrån. Dom har lika skitdåligakvalitet allihopa. Nya delar till våra gammelbilar verkar tillverkas till minsta möjliga peng,i USA, asien eller Kina. "US-made" står det i annonserna, då vet man att det är riktigtdålig kvalitet.Fy f-n vad jag är sur ikväll!!! (Frun har huvudvärk)Mvh.P-O Citera
xstang March 11, 2012 Author Report March 11, 2012 Kan det vara så att det är startreläet som spökar? Hur kan man mäta att tändlåset är iskick? Citera
Per Berglund May 13, 2012 Report May 13, 2012 Tändningslås är ofta boven. Byt även om det funkar!De har en tendens att slitas väldigt hårt eftersom mycket ström går igenomStartrelä kan också behövas byta.Men som "Pools" skriver så är repro bara skit!!!!!!!Ska du köpa startrelä köp inget "noname" relä eller fabrikat "Standard".De kan gå sönder första dan eller hålla i år så de är väldigt opålitligaKöp relät som motsvarar originalet "Autolite"NPD har dessaFaktiskt om du tycker du har tid och är händig så går det även renovera originalet.Men känns osäkert med 45år gamla prylar Citera
Per Berglund May 13, 2012 Report May 13, 2012 Vad är skillnaden mellan de bägge?Bilden var bara ett exempel på hur original "Autolite" eller "Motorcraft" skall se utBilligare repro relän brukar inte ha metallplatta på ovansida relä Citera
xstang May 13, 2012 Author Report May 13, 2012 Det var tydligen tändlåset som spökade denna gång. Det började funka sen efter att jag sprayade lite wd40 i det. Faktiskt så har jag ett extra original motorcraft startrelä. Antar att det är trasigt eftersom det låg i en låda med bilen. Kanske man borde kolla det och fixa det för eventuella framtida behov. Nån som har gjort det och har bra tips? Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.