COCS March 26, 2012 Report March 26, 2012 HejFinns det ngn som har en åsikt om hur var Mustangens köregenskaper som ny jämfört med andra samtida bilar?Jag tänker som så här: Om man jämför med t.ex. en ny BMW 5-serie idag med en ny Mustang, så är det väl inte så stor skillnad i vägegenskaper (men jag vet ej, för jag har inte provat en ny Mustang).Hur var det t.ex. 1966 och 1967 med Mustangerna – var dom ansedda som bilar med bra väghållning och jämförbara med samtida BMW och Mercedes eller var Mustangerna påtagligt sämre?Mvh CS Citera
JanneJ March 26, 2012 Report March 26, 2012 Jag har just nu en kundbil i garaget som jag gör en del jobb på, det är en cab-67 i vad jag skulle beskriva som välhållet originalskick. Har kört en del med bilen efter stötdämparbyte och renovering av värmepaket. Det en 289:a med aut, servostyrning men ej servobromsar, trummor fram..Om vi som jämförelse tar den BMW 1602 -67 som jag hade i min ungdom så pratar vi om totalt skilda världar. BMW:n var ljusår före Mustangen när vi bedömer väghållning och bromsar. Även om BMW:n bara hade 85 hästar är jag övertygad att den hade kört ifrån mustangen. Citera
Per Berglund March 26, 2012 Report March 26, 2012 (redigerad) Här e jag igen... Som Janne säger det är ljusår i väghållning mellan tex BMW och Mustang både idag och dåMinns när jag köpte min Musse som var 100% original med 8000 dokumenterade milFörsta gången jag svängde runt i en kurva så var det som en gammal film där navkapslarna hoppar av och jag trodde bilen skulle välta! Milt sagt är Mustangen horribel på vägen original även med den tidens mått.Tack o lov är det mycket lätt att förbättra väghållningen nästintill obegränsat med alla eftermarknads prylarNått som talar så är det filmer.Kolla denna gamla test på en 69 428 Cobra Jet som nästan är prestanda modellen Man blir nästan rädd när den svänger!!Kolla 20sek in i filmen....Ajajaj ser ut som hjulaxlarna kommer gå av och däcken kavas bort Dagen bästa som rullar ut från fabrik är inte heller ett under jämfört med det som görs på denna sidan av AtlantenKolla detta test på Top Gear med Shelby GT 500 som är lite kul4min30sek in i filmen börjar dom svänga med bilen... hmmmJo den klarar väl sig okej men mest med däckgnissel.Det han säger 5.30min in i filmen är sant som amen i kyrkan! Ändrade %s av %s (%s) Citera
COCS March 26, 2012 Author Report March 26, 2012 Haha, underbart :-)När jag köpte min första bil år 1982 var det en BMW 2800 med rak 6-cylindrig motor. Den gick riktigt bra, tror det var 200 SAE HK i den original. Trots att denna BMW 2800 var ganska gammal och orenoverad, så blev jag varje gång förvånad när jag av olika skäl körde min pappas nästan nya Volvo 244 :-) Den (244:an) kändes som man fick köra försiktigt för att den inte skulle välta och gungeligung var det verkligen + att den tog nog ca 2 deciliter mer soppa per mil än min 2800 - som var minst 10 år äldre och ca 100 hästar starkare...Men det är verkligen roligt med amerikansk bilkultur, måste jag säga, tack USA !!!Mvh CS Citera
Johnny Ahlberg March 30, 2012 Report March 30, 2012 Mustangen hade för sin tid ganska hygglig väghållning,det som begränsade var däcken som fanns på den tiden.Köpte 1973 en -66 ht med 289 /C4för 6000:-.Hade skivbromsar med servo,men ej servostyrning.Tidigare ägare hade monterat bredare alufälgar ( JP fälgar, femekrade kultfälgar tillverkade i Eskilstuna ).Med en gasglad yngling på 19 år fick den bekänna färg,minns en gång då jag blev stoppad av polisen utanför Sala,efter en stund kom det en bil med två riktigt ilskna snutar som hade försökt jaga i kapp mig under ca 4 mil,men inte lyckats så dom hade anropat en patrull som inväntade och flaggade in mig.lyckades snacka ner det till 20km för fort,så jag klarade lappen ,bytte in den året efter mot en -65 cab,den hade orginalfälgar och däck och servostyrning,betydligt sämre på vägen.Det var ju en viss teknik om man skulle köra riktigt fort med en jänkare.Det gick ganska brett ibland och man fick använda vridet till att gasa sig på sladd genom kurvorna,lite som dom kör drifting nu för tiden.Kommer ihåg en gång vi var nere i Vadsten och raggade med polarens -64 Galaxie med 390,lokala raggarna med sina trimmade Amazoner och PVutmande oss på race på en vägsträcka där dom testade sina bilar,ca 2 mil slingrig landsväg,och ingen hade kört den sträckan snabbare än oss tidigaredom blev klart långa i ansiktet Tänk också på en sån som Bosse Ljunfeldt som tävlade med Falcon och Mustang,hade hastighetsrekord på vissa sträckor som inte slogs förrän dom började köra fyrhjulsdrivet Citera
ThomasFB April 9, 2012 Report April 9, 2012 Har personligen inte råkat ut för en jänk i originalutförande som kunde jämföra sej med bilar från europa vad gäller väghållning, varken 60- eller 70 talare.Alla försök till lite "friskare" körning med jänkare har gett undertecknad intrycket att föraren är kamikaze-pilot. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.