Jump to content

Hur var Mustangens köregenskaper som ny jämfört med andra samtida bilar?


COCS
 Share

Recommended Posts

Hej

Finns det ngn som har en åsikt om hur var Mustangens köregenskaper som ny jämfört med andra samtida bilar?

Jag tänker som så här: Om man jämför med t.ex. en ny BMW 5-serie idag med en ny Mustang, så är det väl inte så stor skillnad i vägegenskaper (men jag vet ej, för jag har inte provat en ny Mustang).

Hur var det t.ex. 1966 och 1967 med Mustangerna – var dom ansedda som bilar med bra väghållning och jämförbara med samtida BMW och Mercedes eller var Mustangerna påtagligt sämre?

Mvh CS

Link to comment
Share on other sites

Jag har just nu en kundbil i garaget som jag gör en del jobb på, det är en cab-67 i vad jag skulle beskriva som välhållet originalskick. Har kört en del med bilen efter stötdämparbyte och renovering av värmepaket. Det en 289:a med aut, servostyrning men ej servobromsar, trummor fram..

Om vi som jämförelse tar den BMW 1602 -67 som jag hade i min ungdom så pratar vi om totalt skilda världar. BMW:n var ljusår före Mustangen när vi bedömer väghållning och bromsar. Även om BMW:n bara hade 85 hästar är jag övertygad att den hade kört ifrån mustangen.

Link to comment
Share on other sites

Här e jag igen... :)

Som Janne säger det är ljusår i väghållning mellan tex BMW och Mustang både idag och då

Minns när jag köpte min Musse som var 100% original med 8000 dokumenterade mil

Första gången jag svängde runt i en kurva så var det som en gammal film där navkapslarna hoppar av och jag trodde bilen skulle välta! :)

Milt sagt är Mustangen horribel på vägen original även med den tidens mått.

Tack o lov är det mycket lätt att förbättra väghållningen nästintill obegränsat med alla eftermarknads prylar

Nått som talar så är det filmer.

Kolla denna gamla test på en 69 428 Cobra Jet som nästan är prestanda modellen

Man blir nästan rädd när den svänger!!

Kolla 20sek in i filmen....Ajajaj ser ut som hjulaxlarna kommer gå av och däcken kavas bort :)

Dagen bästa som rullar ut från fabrik är inte heller ett under jämfört med det som görs på denna sidan av Atlanten

Kolla detta test på Top Gear med Shelby GT 500 som är lite kul

4min30sek in i filmen börjar dom svänga med bilen... hmmm

Jo den klarar väl sig okej men mest med däckgnissel.

Det han säger 5.30min in i filmen är sant som amen i kyrkan! :)

Edited by Per Berglund
Link to comment
Share on other sites

Haha, underbart :-)

När jag köpte min första bil år 1982 var det en BMW 2800 med rak 6-cylindrig motor. Den gick riktigt bra, tror det var 200 SAE HK i den original. Trots att denna BMW 2800 var ganska gammal och orenoverad, så blev jag varje gång förvånad när jag av olika skäl körde min pappas nästan nya Volvo 244 :-) Den (244:an) kändes som man fick köra försiktigt för att den inte skulle välta och gungeligung var det verkligen + att den tog nog ca 2 deciliter mer soppa per mil än min 2800 - som var minst 10 år äldre och ca 100 hästar starkare...

Men det är verkligen roligt med amerikansk bilkultur, måste jag säga, tack USA !!!

Mvh CS

Link to comment
Share on other sites

Mustangen hade för sin tid ganska hygglig väghållning,det som begränsade var däcken som fanns på den tiden.Köpte 1973 en -66 ht med 289 /C4

för 6000:-.Hade skivbromsar med servo,men ej servostyrning.Tidigare ägare hade monterat bredare alufälgar ( JP fälgar, femekrade kultfälgar tillverkade i Eskilstuna ).Med en gasglad yngling på 19 år fick den bekänna färg,minns en gång då jag blev stoppad av polisen utanför Sala,efter en stund kom det en bil med två riktigt ilskna snutar som hade försökt jaga i kapp mig under ca 4 mil,men inte lyckats så dom hade anropat en patrull som inväntade och flaggade in mig.lyckades snacka ner det till 20km för fort,så jag klarade lappen ,bytte in den året efter mot en -65 cab,den hade orginalfälgar och däck och servostyrning,betydligt sämre på vägen.Det var ju en viss teknik om man skulle köra riktigt fort med en jänkare.Det gick ganska brett ibland och man fick använda vridet till att gasa sig på sladd genom kurvorna,lite som dom kör drifting nu för tiden.

Kommer ihåg en gång vi var nere i Vadsten och raggade med polarens -64 Galaxie med 390,lokala raggarna med sina trimmade Amazoner och PV

utmande oss på race på en vägsträcka där dom testade sina bilar,ca 2 mil slingrig landsväg,och ingen hade kört den sträckan snabbare än oss tidigare

dom blev klart långa i ansiktet

Tänk också på en sån som Bosse Ljunfeldt som tävlade med Falcon och Mustang,hade hastighetsrekord på vissa sträckor som inte slogs förrän dom började köra fyrhjulsdrivet

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har personligen inte råkat ut för en jänk i originalutförande som kunde jämföra sej med bilar från europa vad gäller väghållning, varken 60- eller 70 talare.

Alla försök till lite "friskare" körning med jänkare har gett undertecknad intrycket att föraren är kamikaze-pilot.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...