Jump to content

Hur ta av ratten?


COCS

Recommended Posts

dra av kåpan så sitter det en stor mutter och några små bult. Centrumkåpan brukar annars ramla av utav sig själv om man kör i ett gupp om du inte vill dra den rakt mot dig ;)

Link to comment
Share on other sites

OK, hehe...

Jag förstår att du menar att konstruktionen är kass, så kåpan sitter dåligt.

Så då drar jag bara av kåpan rakt ut och går inte det så lätt, så kanske det beror på att ngn limmat den och då får jag dra hårdare :-o

Sedan är det bara att skruva bort centrummuttern då antar jag, småbultarna skall väl inte lossas antar jag.

Tack! CS

Link to comment
Share on other sites

Tanken är att den stora kåpan dras rakt av, men som MathiasW säger kan det vara limmad, min var det. Sen är det lite trångt att få på en hylsa så i mitt fall fick jag ta isär resten först, dom mindre bultarna, jag har ingen hylsa med tillräckligt tunn vägg. Jag har inte satt dit något nytt lim, resterna som sitter kvar håller kåpan tillräckligt.

Bryt gärna strömmen innan du börjar, i kåpan sitter en fjäder som drar isär kontakten för tutan, så när kåpan inte längre är på plats tutar det lite som det vill.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren!

Det är ju ganska märkligt att dom som tillverkar rattarna inte kunnat göra en bra lösning, både avseende att komma åt bra och att inte tutkåpan trillar av (utan lim).

Mvh COCS

Link to comment
Share on other sites

Det är ju ganska märkligt att dom som tillverkar rattarna inte kunnat göra en bra lösning, både avseende att komma åt bra och att inte tutkåpan trillar av (utan lim).

Hej!

Det var samma kassa konstruktion redan på 60-talet. Satte in en Grants ratt i

farsans WV 1500 1969 då jag tog körkort. Exakt samma konstruktion som nu.

Bedrövligt, att dom inte har kunnat förbättrat och ändrat sen dess. Alla, även

dom vet ju om problemet.

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

En fråga, är du säker på att ratten sitter fel och inte att framvagnen behöver justeras?

Mvh Bosse CMC342

Bra synpunt!

Jag har inte kört bilen innan, utan första gången var i tisdags förra veckan. Innan jag hämtade den, (på måndagen) ombesörjde 'Tony's Autoparts' i Halmstad en framvagnsinställning. Så hur den stod innan vet jag inte och jag hoppas att framvagnsinställningen gjordes på rätt sätt.

Mvh CS

Link to comment
Share on other sites

Det kan då vara att ratten var rätt inställd med den gamla framvagnsinställningen

som kanske var felaktig och nu är ratten fel men framvagnen rätt.

Ring och hör med dem om de gjorde några ändringar.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Är det en seriöst gjord framvagnsinställning så ingår det att se till att ratten sitter rätt när hjulen står rakt fram. Så gå tillbaka till Tony's och klaga.

/Dan

Link to comment
Share on other sites

Hej och tack för tips!

Torbjörn som har firman har varit jättesnäll och hjälpsam och gett mig råd och ställt upp och jag har ingen som helst känsla för att jag vill klaga, utan tvärtom - ge honom en massa beröm för hans tålamod, noggrannhet och rent allmänt positiva trevliga attityd och goda service. Om han missat denna 'detalj' med ratten, så gör det inget - jag kan flytta den själv.

Hade detta gällt en framvagnsinställning på t.ex. en ny Volvo- eller Ford-verkstad, så hade jag dock klagat.

Ha en fortsatt bra dag alla :-)

Link to comment
Share on other sites

Ratten har ett givet nolläge. justering för att få ratten rak göres med toe justeringarna.

Brukar finnas ett streck på rattaxeln vid muttern. Det ska vara rakt upp (kl 12)

Finns stor risk för att styrsnäckan blir för glapp om du inte gör rätt. Den har minst spel i mittläget,därav anledningen till nolläget.

// John

Link to comment
Share on other sites

Ratten har ett givet nolläge. justering för att få ratten rak göres med toe justeringarna.

Brukar finnas ett streck på rattaxeln vid muttern. Det ska vara rakt upp (kl 12)

Finns stor risk för att styrsnäckan blir för glapp om du inte gör rätt. Den har minst spel i mittläget,därav anledningen till nolläget.

Jaha. Detta förändrar hela situationen radikalt. Jag får helt enkelt kolla efter detta nollläget och se till att ratten sitter där den skall. Därefter får jag lämna in bilen på en framvagnsinställning och se till att dom justerar på ett sådant sätt att ratten fortfarande sitter där den skall och inte pekar snett vid körning rakt fram.

Tack för infon!

Link to comment
Share on other sites

Normalt borde det finnas märkning på rattstången och ratten som skall passa mot varandra och framvagsinställningen skall göras så

att dessa finns kvar och ratten stå rätt. Tar lite längre tid att göra så verkstaden kanske slarvat.

Mvh Bosse CMC 342

Sorry, skrev detta utan att ha tittat på sidan 2 av tidigare inlägg.

Link to comment
Share on other sites

Jag har precis kommit in efter att ha tagit av ratten och studerat övre delen av rattstången, muttern och konan med splines. Det finns ingen märkning vad jag kan se och jag har torkat rent, lyst med lampa och användt glasögon :-)

Alla grejer som sitter där är original, kan man se på damm och slitage.

Så jag funderar på om jag missuppfattat detta med märkningen av rattstången - sitter märkningen i motorrummet ???

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
(redigerad)
Ratten har ett givet nolläge. justering för att få ratten rak göres med toe justeringarna.

Brukar finnas ett streck på rattaxeln vid muttern. Det ska vara rakt upp (kl 12)

Finns stor risk för att styrsnäckan blir för glapp om du inte gör rätt. Den har minst spel i mittläget,därav anledningen till nolläget.

// John

Fråga gällande Mustang år 1966:

Nu skall det snart göras framvagnsinställning och jag vill sätta ratten rätt, så den sitter i rätt position mot rattaxeln. Om jag förstått rätt av era postningar ovan, så skall en korrekt bil ha ratten på ett sådant sätt att man vid körning långsamt fram skall ha lika många rattvarv från 'nolläget' (rakt uppåt kl. 12:00) till vä. som till hö.

Min ratt kan från 'rakt-fram-läget' kl. 12:00 vridas 2,3 varv åt varje håll = 4,6 varv från ände till ände. Skall det vara fördelat lika många varv åt vä. som till hö?

Emellertid, med hänvisning tilll John's postning ovan... Det instansade strecket som jag har på min 66:as rattaxels ände (under ratten). Det befinner sig på kl. 14:00 när ratten står rakt upp och man kan då ändå vrida 2,3 varv åt varje håll - det verkar väl konstigt?

Kan det vara så att själva rattaxeln har varit urtagen och blivit förskjutet återmonterad? Strecket borde ju sitta på kl. 12:00 när man har lika många rattvarv åt varje håll, men strecket sitter alltså på kl. 14:00 med lika många rattvarv åt varje håll (så mekaniken verkar ju vara centrerad).

Kortfattat är då mina frågor:

1) När allt är som det skall vara, skall ratten då kunna vridas lika många varv åt varje håll från 'rakt-fram-läget'?

2) Det instansade strecket: Varför sitter det på kl. 14:00 i mitt fall, trots att jag kan vrida 2,3 varv åt båda håll (från körning 'rakt-fram-läget')?

Mvh Christian

Ändrade %s av %s (%s)
Förtydligade frågan.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...