Jump to content

Tips/Hjälp inför köp av Mustang Conv. -71 från USA


Puttepadde

Recommended Posts

Hej!

jag ska köpa en mustang conv -71 med 351C från USA i veckan och skulle uppskatta om någon vänlig själ kan hjälpa mig med några tips ang. vad jag ska tänka på m.m.

Det är en kompis kompis som brukar åka över o ta hem bilar därifrån på beställning så det här med tull, frakt lastning m.m känns ganska bra redan.

Det jag är lite osäker på är det här med matching nr, var motor nr sitter?

VIN-nr har jag redan kollat upp och fick redan på var bilen var tillverkad, årsm. samt att det sitter 351C orginal.

Det är från en bilhandlare i usa och vi har bett om lite bilder från olika vinklar m.m så dem kommer nog imorgon.

Jag har redan ett par bilder som jag gärna lägger upp här, ska bara ta reda på hur man gör först :)

Pris jag ska ge inkl. allt utom reg. besiktning är ca 180.000Sek, e det dyrt/billigt?

Kanske inte så lätt att svara på då ni inte sett bilderna än men bilen verkar va i fint orginal skick.

Tacksam för all hjälp från er som kan det är bättre :)

Min första musse men man får ju börja nånstans!

Mvh Patrik Helsingborg

post-7037-144839187625_thumb.jpg

post-7037-144839187638_thumb.jpg

post-7037-144839187655_thumb.jpg

post-7037-144839187672_thumb.jpg

post-7037-144839187687_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Inte säker,men ser ut som det inte är bromsservo eller skivbromsar !

Värme element i bilen läcker nog med all säkerhet (slangar urkopplade).

Har importerat några bilar. Men har alltid haft någon som tittat på bilarna på plats.

Kort säger oftast inte tillräckligt mycket om skick tyvärr.

M.V.H John

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Verkar inte vara någon bra affär tycker jag!!!!!

Varför?

Jo eftersom det verkar vara en orörd motor så kan du kallt räkna med renovering av hela drivlinan rätt snart.

Minst +50.000 bara där....motor, växellåda, bakaxel

Bromsar som John säger verkar vara utan servo och därmed garanterat vanliga manuella trummor....Vilket drar ner priset ordentligt tycker jag.

Men varför importera?

Det fullkomligen dräller av Mustanger i Sverige som inte går att sälja

30 sekunders sökning på blocket på enbart dessa cabbar och

http://www.blocket.se/lund/Mustang_V8__71_40395217.htm?ca=12&w=3

http://www.blocket.se/malmo/Ford_Mustang_cab_1973_39181266.htm?ca=12&w=3

Denna inte i svedala men priset är inkluderat allt

http://www.blocket.se/goteborg/Ford_Mustang_Cabriolet_38231288.htm?ca=12&w=3

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Jag har själv en 71-cabbe med en 302. På den sitter motor nr. instansat längst in uppe på blocket mot torpedväggen. Det ska vara samma nr. som de sista siffrorna i VIN nr. Jag kan heller inte se någon servo klocka.(sitter innanför bromscylindern på torpedväggen.

Tomas cmc1628

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar!

Jag har bett killen som har kontakt med bilfirman kolla det här med värme paketet och med broms servon. Ganska dyrt pris på bilen börjar jag tycka med tanke på dessa bristerna.

Sen å andra sidan ser jag att alla bilarna på blocket har den lilla 302 motorn och jag vill helst ha den stora samt vill jag ha bilen med röd lack.

Vad jag hört så är muskelbilarna värda rätt mkt mer ifall det sitter orginal motorn från fabrik men jag kanske har fel?

Ifall där inte finns någon bromsservo sitter där då trummor på alla 4 hjulen?

MVh Patrik

Link to comment
Share on other sites

Köp inte någon med mindre än 351 c motor,då gråter du när du försöker accelerera.

(Är fel ratt på den också.)

Skulle inte själv satsa på den bilen.Tycker inte den ger rätta vibbarna.

Är nog säkert trumbromsar runt om.

Och lås inte upp dig på kulören.Att hitta den perfekta bilen begagnad och med rätt kulör är inte helt lätt.Man får oftast göra en kompromiss.

// John

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Bilen du tittar på har ingen speciell motor

En för tiden helt vanlig 351 2V Cleveland som i dagens mått inte räknas som muskler.

I bästa fall hinner du med en nutida VOLVO V70 som har husvagnen påkopplad. ;)

Ganska säkert att det sitter en 351C-2V vilket gav dåtidens mått på 240Hk

Dagens mätsystem för effekt så kanske den hamnar på styvt 170Hk

Se bara på 0-100 km/h på 10s så ligger det nära dagens standard bilar.

302 är aningen svagare och ingen raket men är betydligt enklare att peppa upp till samma effekt och driftsäkrare.

Det sitter även en modernare växellåda (oftast) tillsammans med 302

På 351C är det garanterat en äldre 50-tals gjutjärnslåda....En utmärkt låda förutom att den väger dubbelt så mycket och är dyr att laga.

Så både motor och växellådan bland de dyraste drivlinorna att renovera idag.....Bara Big Block är dyrare

Värdet är inget speciellt för den modellen på annonsen och jag förutspår det kommer sjunka/ligga still generellt.

Så har trenden varit för merparten av Mustanger...Finns alltid undantag

Japp det är trummor på alla 4-hjul!

Hade den servo kanske det ändå är trummor på alla 4 hjul men mer sannolikt att den har skivor enbart fram

Vet inte om det stämmer men jag har känslan av att övervägande del av just Cabbar har just trummor....Ingen prestandabil.

Men jag kan ha fel...mer en känsla vad jag sett

post-2532-144839188478_thumb.png

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Tjena!

Bilen från USA blir det nog inget med känns inte riktigt "rätt" :( Den va nyligen omlackad och boddad undertill plus det här med bromsar o värmepkt så jag fegar nog ur på den affären...

Ang blocket annonsen som bulan länkade (tack för länken) har jag skickat ett mail med lite frågor men den ser helt ok ut på bild tycker jag...någon som har något att anmärka på som jag kan fråga säljaren om?

Är ju en bit från HBG till Dalarna :)

Ha deee gött :)

PS. Tacka alla för visat intresse, det uppskattas!

Link to comment
Share on other sites

Bilen i bulans blocketannons ser "ärlig" ut. Jag hade åkt och tittat på den direkt om jag hade sökt en 71-73 cab.

Personlig åsikt: 71-73 modellerna passar väldigt bra med lite större fälgar, tänk en uppsättning 17" med lite bredare baksulor :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Skulle rekomendera att du ringer om du är intresserad !

Är mycket lättare med direktkontakt än en massa mail.

Samt att du har stor chans att missa en ev affär vid seg mailkontakt.

// John

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med! Skulle också ringt och åkt direkt trots avståndet. Skåne-Dalarna är ingenting jämfört med att göra affär med någon i Usa. Jag lovar. Har importerat 3 bilar och trots kontakter väntade förseningar, "missförstånd", bortslarvade reg-papper, sömnlösa nätter, fördyrade omkostnader mm. mm. och då har man ändå fortfarande kvar inrikes transport, ursprungskontroll, reg-besiktning och kontrollbesiktning.

Jag känner inte till denna säljare som är Håkan Berg som driver

http://www.hbtrading.se

utan endast snackat med honom en gång angående en pickis-import. Har aldrig heller hört något dåligt om honom vilket annars är vanligt om det vore en strul-pelle. Kanske någon annan på forumet. vet? Flera bilder på bilen finns på hemsidan.

Mvh. Mats

Link to comment
Share on other sites

Absolut ringer jag, tycker själv det är bättre med tele kontakt när jag lagt ut nån bil till försäljning men jag hade ett par frågor som jag mailade till honom först som han kanske inte kunde svara på rak arm utan han kunde få lite tid att ta reda på vad jag ville veta :)

Jag tycker faktiskt magnum fälgarna (tror dom heter så) som sitter på många mustanger jag sett är helt ok men man tröttnar kanske med tiden :)

Det här med VIN-nr, e det bara på importerade bilar man behöver veta det? Chassie nr i sverige va?

Link to comment
Share on other sites

Hej igen!

VIN-nummret är intressant då det är identiteten båda i de svenska pappren och även berättar vilken motor bilen hade från fabrik och var den tillverkats. Är inte påläst på 71-73 så du kommer säkert få bättre info från ägare här på forumet.

Link to comment
Share on other sites

Den sidan är bra. Om du är noga med att motor är den rätta kollar du precis som på äldre mustanger den 5:e symbolen i VIN-nummret

vilket bör vara M på denna om dekalen på luftrenaren stämmer (351c 4V) annars H om det varit (351c 2V) från fabrik.

Mvh. Mats

Link to comment
Share on other sites

I mailet skrev han att det va orginal motorn (matching no) men det tycker inte jag stämmer riktigt. På bilderna på motorn står det ju 351-4V

Motor koden med "H" är väl den klenaste 351 C med 2V eller e jag ute o cyklar?

Jag kolla chassi nr på transportstyrelsen och fick fram detta:

[TABLE=width: 560, align: center]

Year:

1

[TD=width: 400, align: left]1971

[/TD]

Plant: F

[TD=width: 400, align: left]Dearborn, MI

[/TD]

Body Series:

03

[TD=width: 400, align: left]Convertible

[/TD]

Engine:

H

[TD=width: 400, align: left]351 2v V8

[/TD]

[TR]

Unit:

107555

[TD=width: 400, align: left]107555 [/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Link to comment
Share on other sites

Japp antagligen bytat motor nån gång men har det verkligen någon jättestor betydelse? Kanske svårare o få sålt bilen i framtiden eller 175K som säljaren begär kanske för högt pris?

Bilen ser helt ok ut i övrigt enligt bilderna på hans hemsida.

Några speciella papper från USA jag bör fråga efter innan köp?

Link to comment
Share on other sites

Behovet av papper från Usa minskar ju nu när bilen är registrerad och bes. i sverige, men tex. dokumentation om vad som är gjort på bilen i usa är ju alltid intressant. Angående motorn kan den ju vara original trots dekalen men om inte så är fallet är det nog mest upp till ägaren hur viktigt detta känns. Personligen tycker jag skicket är viktigare men detta är ju som vanligt en smaksak. Har lite svårt att kommentera priset och måste nog ännu en gång hänvisa till andra här som äger 71-73.

Mvh. Mats

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...