KatalyZator May 15, 2012 Report May 15, 2012 Hej! Jag är flångny på detta forum och har bara haft min mustang ett kort tag.. Så en liten fråga! Min hastighetsmätare är ju i dagsläget Mph men på besiktningen grymtade personalen lite då man egentligen ska ha Kmh. Så va gör jag enklast? kan man byta bara tavlan? Eller är de någon som har en bild som går att skriva utoch klistra över tillsvidare? Bilen är en -65 HT. Tack på förhand Citera
COCS May 15, 2012 Report May 15, 2012 Det finns välgjorda dekaler att köpa t.ex. på 'Rolands Mustang' och 'Tonys Autoparts'.Jag har från båda, men tycker att Tonys Autoparts är snyggare / passande i design.Kostar ca 150 kr.Kvalitet på dessa ser ut att vara bra, ser faktiskt mkt bra ut monterade, men jag har ingen lång erfarenhet... Citera
Klingan75 May 16, 2012 Report May 16, 2012 Jag har tre klisterlappar för 50, 70 och 90 km/h och fick inga kommentarer om det. Citera
Stefan Johansson May 16, 2012 Report May 16, 2012 Om du märker upp 50 70 90 &110 så sätt även dit en där det står km/h i samma utförande så kan dom inte säga något. Citera
COCS May 16, 2012 Report May 16, 2012 Dekalerna jag syftade på, sätter man på befintlig hastighetsmätare, så man måste ta isär instrumenthuset.Dom jag har är till runda mätare (1966 & 1967). Vet ej om det finns till 1964-versionen.Mvh CS Citera
T.B. May 16, 2012 Report May 16, 2012 Jag köpte min skala hos Rolands, 150 kronor och snabb leverans.Själva bytet och upputsning (hyffsat skitet efter 47 år) invändigt av panelentog ca 1 timme.http://mustangclubsweden.org/album.php?albumid=287Det var värt varenda öre och minut då jag slipper de fula små klisterlapparna. Citera
perper May 20, 2012 Report May 20, 2012 Skall byta skala på min 69a men det är omöjligt att komma åt bakom hastighetsmätaren för att få loss hastighetsmätarwiren så att man kan ta loss instrumenteringen och sedan glaset. Någon som har tips på hur man skall komma åt? Citera
CMC-49 May 20, 2012 Report May 20, 2012 Du ger upp för lätt. bara o prova sig fram.. det går om man bara ger sig fan på det.. Citera
Rudhan May 20, 2012 Report May 20, 2012 På min 68'a lossar man skruvarna som håller instrumenthuset, fem stycken, tre i överkant och två i underkant, om jag minns rätt. Man måste även lossa panelen för värmen till vänster. Sen går huset att dra fram så långt att man kommer åt wiren underifrån. Lite pyssligt att få i den igen, men det går. Citera
JanneJ May 20, 2012 Report May 20, 2012 Skall byta skala på min 69a men det är omöjligt att komma åt bakom hastighetsmätaren för att få loss hastighetsmätarwiren så att man kan ta loss instrumenteringen och sedan glaset. Någon som har tips på hur man skall komma åt?Skruva bort hela överdelen på instrumentbrädan, den sitter med ca 11-12 skruv. När du har lyft bort hela sjoket är det en baggis att lossa wiren och ta loss instrumentet. Citera
Rudhan May 20, 2012 Report May 20, 2012 Aha, det ser så helt annorlunda ut på en 69'a mot en 68'a, då var inte mitt inlägg mycket värt... Citera
perper May 21, 2012 Report May 21, 2012 Jodå jag har plockat bort både instrumentbräda och lossat hela instrumenteringen men wiren sitter så tight så det är max 1 cm flyttmån på den. Är det kanske enda vägen att ta loss den i växellådan (för den sitter väl där?)för att sedan kunna skjuta upp den i instrumenteringen. Verkar onormalt omständigt? Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.