Chimera May 24, 2012 Report May 24, 2012 Svårgubben (förlåt svärgubben) tyckar att V8an vibrerar på tok för mycket. Och visst han han rätt i att en perfekt balanserad V8 snappt ska röra på sig.Hur ska det vara med 351:an om den är kry? Och vad är troligen felet om det är något? Svängningsdämparen?MVH Citera
G.Adolf May 24, 2012 Report May 24, 2012 Är motorn renoverad någongång? Svängdämparen bör du nog kolla iallafall, 40år gamla svängdämpare är inte att leka med, kolla att gummit inte torkat och börjat krypa ut, kan kanske vara läge att byta för att vara säker. Det blir en jä-la smäll om den separerar. Citera
Chimera May 24, 2012 Author Report May 24, 2012 Tack för info. Letade på Hansen och hittade en för...2500!! Svängningsdämpare -> New Harmonic Balancer Info: Q ENG CODE - US EQPDQ ENG CODE - H ENG CODE - M ENG CODE - R ENG CODE - CLEVELAND ENGDarn, chansbyter inte för den slanten. Men för att återgå till min fråga, är det troligt att det är svängdämpare? Citera
G.Adolf May 24, 2012 Report May 24, 2012 Min första spontana ide är att någon varit inne i motorn och bytt saker, kolvar kanske utan att väga dom först, svänghjul/startkrans med fel balans. Det är troligen inte svängdämparn det beror på, att man byter den är mer en säkerhetsgrej, det blir ett stort hål i din bil om den pajar, finns att köpa för ca. tusenlappen i Sverige annars kolla Summit eller Jegs. Du bör iallafall kolla den noga. Citera
Chimera May 24, 2012 Author Report May 24, 2012 Min första spontana ide är att någon varit inne i motorn och bytt saker, kolvar kanske utan att väga dom först, svänghjul/startkrans med fel balans. Det är troligen inte svängdämparn det beror på, att man byter den är mer en säkerhetsgrej, det blir ett stort hål i din bil om den pajar, finns att köpa för ca. tusenlappen i Sverige annars kolla Summit eller Jegs. Du bör iallafall kolla den noga.Aha, det är som jag misstänkte att den inte ska vibrera så mkt. Ja, motorn är renoverad så det är sannolikt som du skriver att delarna inte är balanserade riktigt. Hm, det får bli vinterns projekt att renovera om motorn då!Jag förmodar att en 351 inte ska vibrera nämnvärt då.Tack för info Citera
PeterF May 24, 2012 Report May 24, 2012 Aha, det är som jag misstänkte att den inte ska vibrera så mkt. Ja, motorn är renoverad så det är sannolikt som du skriver att delarna inte är balanserade riktigt. Hm, det får bli vinterns projekt att renovera om motorn då!Jag förmodar att en 351 inte ska vibrera nämnvärt då.Tack för info Är det trimmat så kan det skumpa lite i maskin. Citera
1096 May 25, 2012 Report May 25, 2012 Kolla motorfästen också så de inte är helt svampiga eller slut på annat sätt... Skakningar i maskinen kan komma från mycket... som det skrivs tidigare, kolvar/stakar kanske inte väger lika, kombinationen av svängdämpare/flexplatta kanske inte är hundra. Många eftermarknads och även standard flexplattor är rejält för stora i centrum och styr därför inte mot vevens passning... det gör massvis på obalansen... Nu är jag givetvis partisk i målet men att renovera en motor ( å då menar jag borr/nya kolvar osv) och hoppa över en bra "full-dynamisk" balansering av grejerna - mer eller mindre skam i mina ögon.Skickar med en länk till en 5.0 som är balanserad till en nivå under standarden för Race-motorer och då är allt invägt och justerat till lika mellan kolvar, stakar osv... Allt från främre remskiva till tryckplattan där bak. Nu sitter den stumt monterad i testvagnen men å andra sidan är hjulen mjuka så du skulle lätt se om det vibrerar. Ganska mycket kamaxel också. Citera
Chimera May 26, 2012 Author Report May 26, 2012 Häftigt när allt är i balans. Ska kolla motorfästena, min motor går lika "ojämt" varvtalsmässigt som denna på film. En fråga till: kan man sätta svängdämparen fel? Graderingen till tändningen stämmer inte för 5 öre. Om den sitter fel, kan det bidra till vibrationerna? Citera
G.Adolf May 26, 2012 Report May 26, 2012 Ytterligare ett skäl att kolla dampern. Den kan bara sitta på ett sätt. Vad som händer är att det vulkade gummit mellan ytter och innerringen torkar och släpper så ytterringen kan röra sej, inte bra. Tog isär en av mina 351c för några veckor sedan och upptäckte att någon dragit av dampern med kloavdragare vilket resulterade i att ytterringen satt löst och snett vilket i sin tur borde orsakat vibrationer och stor risk att ytterringen släpper. Hittade ännu mer slarvmek inuti motorn som också borde gjort att den vibrerat, och förmodligen resulterat i ett ras så småningom. Citera
JanneJ May 26, 2012 Report May 26, 2012 När jag köpte en ny dämpare från Professional products hade den 3 olika tändningsmarkeringar, sedan finns det också lösa skalor att klistra på dämparen om inget annat stämmer. Citera
G.Adolf May 26, 2012 Report May 26, 2012 Eftermarknadsdämpare brukar ha olika skalor för att täcka in flera modeller,på 302/351w kan ju pilen för tändinst. sitta lite var stans beroende på bil och år. Så dampern i det här fallet kan ju komma från en annan motor där pilen suttit någon annan stans, men att ytterringen rör sej på gamla orginaldamper är väldigt vanligt. Jag har sett "live" vad som händer när ytterringen lossnar, sen dess är jag lite nervös för gamla dampers. Citera
Ingo June 2, 2012 Report June 2, 2012 Jo i en mustang så flyger den väl ut genom huven i värsta fall,men i tex en pantera så kan man definitivt dö.. Citera
Chimera June 3, 2012 Author Report June 3, 2012 Testade att rycka tändkabeln en efter en och lyssna om motorvarvet sjunk. Varvet sjunk på alla utom på cyl 7 & 8. Antar att det inte är normalt. ska prova att skifta tändstift och se om det blir någon skillnad. Ska kolla kompet även. Misstänker att det blir vibrationer om den inte går som den ska på två cylindrar. Kanhända att startsvårigheten kan bero på detta även, då det bra är ibland den är trög att kicka igång. Citera
Chimera June 3, 2012 Author Report June 3, 2012 Kollade kompet ikväll. Såg bra ut. Nu blir det till att skifta tändstift. Citera
CMC-49 June 4, 2012 Report June 4, 2012 den yttre delen av svängningsdämparen kan väl inte flyga iväg om man har rem skiva monterad, remskivan bultas fast i den innre delen, och är större i diameter än den yttre balans delen på dämparn.. Citera
Ingo June 5, 2012 Report June 5, 2012 Stålklumpen sbrukar spricka och skär genom remmarna och plåten som smör.varvar du 7000 kan du ju räkna med vilken fart skrotet har.. Citera
Big Mach June 28, 2012 Report June 28, 2012 Det finns svänghjul med olika mycket balans i, 28 eller 50 ounce! Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.