Jump to content

Hur underhåller man cabben(tyget) ?


Ronis

Recommended Posts

Tänkte polera upp lacken på bilen så den gnistrar i solen, men har

ingen aning om hur man underhåller cabben ? Har den svarta

tygvarianten(cloth). Vad ska man tvätta med när man tvättar

bilen och ska/behöver man behandla med något - typ impregnering ?

Hur gör ni ?

mvh/ Ronis

Link to comment
Share on other sites

Macguiers har alla medel du behöver till bilen inklusive cab behandling.

Tack för ditt svar. Har du erfarenhet av Meguiars produkter ?

Det finns ju en hel uppsjö när man googlar runt, men jag hittar ingen stans vad Ford rekommenderar

för underhåll av cabben. Att det inte är så stor ide att imprignera en vinyltop förstår jag, men hur

är det med tyg-topparna ? I alla fall min top består minst av två lager, vilket innebär att det finns

"luft" imellan. Läste nån stans att man skulle undvka att göra översta ytan tät, då det var risk för

mögel i mellanrummet.

Min top är i skapligt skick(möjligen lite flammig på ett ställe på sidan), så egentligen är det kem till

"daglig tvätt" och impregnering som är aktuellt. Färgning får vänta några år tror jag...

Ni som har tyg-toppar - hur brukar ni göra när ni tvättar och underhåller tyget??

mvh/ Ronis

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Tvålbaserat ttvättmedmel och vatten säger Ford.

/Mats

Säger dom nåt om inpriegnering? När jag spolar vatten på min tre

år gamla top, så suger den upp vattnet som en Wettexduk....:confused:

mvh/ Ronis

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Borde inte vanlig klädimpregnering på sprayflaska funka?

Det borde det göra. Finns även bra medel inom båtbranchen, men

frågan är OM den ska impregneras? Hittar inte nån stans att man ska behandla.....

Link to comment
Share on other sites

Det borde det göra. Finns även bra medel inom båtbranchen, men

frågan är OM den ska impregneras? Hittar inte nån stans att man ska behandla.....

För att slippa "Wettexduk-effekten" så måsta man nog det.

Link to comment
Share on other sites

För att slippa "Wettexduk-effekten" så måsta man nog det.

Visst är det så. Läste dock nån stans att man inte skulle det pga massa saker

som nån förståsigpåare skrev. Vote kul om Ford själva hade instruktioner ang cab-vård.

Har faktiskt kontaktat Ford USA (och även Ford här i Sverige). Ford USA säger att man KAN

använda nån produkt som har Motorcraft nr ZC-13. Problemet är bara att när man Googlar

på detta så verkar det ha utgått, samt att det är nåt för att hålla interiören fräsch....:confused:

mvh/ Ronis

Link to comment
Share on other sites

Varför inte kolla med Meguiers, de är de enda godkända polerprodukterna på ett antal bilfabriker runt om i världen. De har bl.a. En cab impregnering. Om den håller vad deras övriga produkter gör så lär du inte bli besviken. Har ingen cab själv men har kompisar som använt den och de är i alla fall nöjda.

Magnus Widell

Trollhättan

Link to comment
Share on other sites

Varför inte kolla med Meguiers, de är de enda godkända polerprodukterna på ett antal bilfabriker runt om i världen. De har bl.a. En cab impregnering. Om den håller vad deras övriga produkter gör så lär du inte bli besviken. Har ingen cab själv men har kompisar som använt den och de är i alla fall nöjda.

Magnus Widell

Trollhättan

Ska kolla upp deras produkter. Det konstiga är ju att jag inte hittar nån stans där Ford

rekommenderar impregnering av cab-tyget. Märkligt...

mvh/ Ronis

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Hur gick det? Jag är nyfiken på vad som fungerar bra och även om någon använder något med pigment i.

Hej Curre!

Hade "glömt bort" att jag hade en cab:p. Jag har iaf inte lagt på nån impregnering. Det enda jag gör, är att tvätta

cab-tyget med samma schampo som jag använder till övriga bilen. Däremot såg jag att tyget tenderat att ha blivit lite

flammigt på ett par ställen, så lite "pigment" skulle nog inte skada.

mvh/ Ronis

Link to comment
Share on other sites

Hej alla cab ägare

Det skulle vara fint att hitta något som dessutom regndropparna rullar av cabben inte som nu sugs in. Är det någon som har lite tips till mig och kanske några andra?

Link to comment
Share on other sites

Hej!

i våras köpte jag sonax cab impregning, var lite jobbig att applicera men när det var klart så rinner regnet bort som på en välpollerad lack.

detta är liknande medel som proffs firmorna använder.

efter 2 månader funkar det lika bra.

//janne

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...