Jump to content

Recommended Posts

hej, har fått ventilknack från antagligen 3 eller 4:ans cylinder på mina nya 302:ans Edelbrocks RPM al toppar. Vanlig mekanisk kam samt hydraliska lyftare med al rullvippor samt härdade stötstänger.Det började ca 1 km från hemmet men bara vid ett visst varvtal från ca 1800 varv och uppåt och återkom då och då.Det ökar och minskar i samma takt som motorvarvtalet. Provade sen med kall motor och då var det tyst men kom tillbaka när motorn kom upp i driftstemperatur. Undrar bara vad som kan ha hänt och tips på hur man lättast kontrollerar om någon lyftare har gett upp eller något annat. Vad finns det för risk med andra skador på topparna med detta problem. Olja finns det i motorn och oljetryck har jag enl oljetrycksmätaren som är orginal.

Mek kam o hydraliska lyftera hur funkar det, ska väl inte vara hydraliska lyftare till en sk mekanisk kam.

Bara undrar..

du får lägre oljetryck vid varm motor så du behöver nog dra åt vissa vipparmar mer.

hej, har fått ventilknack från antagligen 3 eller 4:ans cylinder på mina nya 302:ans Edelbrocks RPM al toppar. Vanlig mekanisk kam samt hydraliska lyftare med al rullvippor samt härdade stötstänger.Det började ca 1 km från hemmet men bara vid ett visst varvtal från ca 1800 varv och uppåt och återkom då och då.Det ökar och minskar i samma takt som motorvarvtalet. Provade sen med kall motor och då var det tyst men kom tillbaka när motorn kom upp i driftstemperatur. Undrar bara vad som kan ha hänt och tips på hur man lättast kontrollerar om någon lyftare har gett upp eller något annat. Vad finns det för risk med andra skador på topparna med detta problem. Olja finns det i motorn och oljetryck har jag enl oljetrycksmätaren som är orginal.

hur har du ställt tändningen? Så det är knack du hör?

Mätte upp temperaturen på grenrören, samtliga heddersrör låg på ca 127 grader utom på 4:an som låg på ca 170 grader så där misstänker jag att det är något fel.Ska göra ett komptest på Måndag så får vi se hur det ser ut. Bytte olja och filter i för någon dag sedan + en tillsats som tar bort smutspartiklar i ventiler mm och det blev bättre, men jag har fortfarande ett klapprande ljud men bara när jag belastar motorn lite extra sen försvinner det när jag lättar på gasen.

Gjorde ett kompprov i går. Samtliga cylindrar stod på 10, jämt och bra. Kollade ytterligare en gång till tändningen, nu stod den på 25 grader Ö.D, minskar jag ner tändningen tills 8 grader så går den uruselt. När jag ökar varvtalet så skjuter det i förgasaren så det kanske är tändningsrealiterat. Har Petronix tändsystem, om den havarerar så slås väl den ut helt eller kan det bli sådana här motorstörningar att den missar på någon cylinder.Ska byta stift idag samt sätta dit vanliga brytarspetsar så får jag se hur den beter sig efter det. Kollade stiftens färg och dom var nog mer åt det vita hållet än den ljusbruna, kanske för mager bränsleblandning.

Har bytt stift men samma tickande,knackande ljud samt att den skjuter i förgasaren när jag belastar motorn, börjar att fundera om det kan vara bränslepumpen som börjar ge upp ( ny carter), för oljudet verkar komma från förarsidan där framme.Har ej provat att byta ut min Petronix brytarlösa mot en vanlig med brytare, får bli i morgon. Någon som har fler förslag vore jag tacksam.

Efter att ha kollat spelet på ventilerna så kunde jag efterdra 5 varv på 5:ans cylinder, så där är nog felet. Sliten kamaxel eller hydrallyftaren eller båda delarna. Typiskt nu när sommaren är här. Ändå kördes kammen in efter alla konstens regler. Körde upp oljetrycket till samtliga ventiler med borrmaskinen sen körde vi i 20 minuter på ca 2000 varv, använde specialinkörningsfett också. Ändrade om till förtändningen till 12 grader före övre dödpunkt och motorn gick rent igen men den slammrar från 5:an. Är det någon som vet om man måste bort med oljetråget för att byta kammen eller räcker det med insuget och frontkåporna.

Du kan byta kam med tråg på, men det är inget jag skulle rekommendera i ditt fall!

Förmodligen har din kam eller lyftare gått ner sej, blivit rejält slitet = en motor full med metall spån....

Du måste nog ta i sär och kontrollera/göra rent.

Körde själv sönder en rull lyftare vilket resulterade i kaos, helrenovering pga spån i hela motorn!

Hoppas det inte är så illa här!

//M

Du kan byta kam med tråg på, men det är inget jag skulle rekommendera i ditt fall!

Förmodligen har din kam eller lyftare gått ner sej, blivit rejält slitet = en motor full med metall spån....

Du måste nog ta i sär och kontrollera/göra rent.

Körde själv sönder en rull lyftare vilket resulterade i kaos, helrenovering pga spån i hela motorn!

Hoppas det inte är så illa här!

//M

ja, vi får se när jag lyfter på insuget, har jag tur så är det hydrallyftaren som har packat ihop. Återkommer efter helgen med resultatet.

  • 2 weeks later...

då har jag lättat på 5:ans hydrallyftare på avgasventilen. Den är nedsliten ca 1-2 mm med en konkav yta så då är det bara att plocka ur kammen också för den är säkert körd den också, typiskt , mitt i säsongen.

Använde du rätt olja vid inkörningen, dvs. som innehåller ZDDP (zink). Om inte har nog en kamnock slitits ner.

Min polare här i Texas glömde detta och kammen gick ner sig i hans Shelby 65 original motor.

Mvh Bosse CMC 342

Använde du rätt olja vid inkörningen, dvs. som innehåller ZDDP (zink). Om inte har nog en kamnock slitits ner.

Min polare här i Texas glömde detta och kammen gick ner sig i hans Shelby 65 original motor.

Mvh Bosse CMC 342

tog ut kammen idag. Ena kamnocken var nästan helt nedsliten. Jo, jag använde dom rekommendationer som Edelbrock rekommenderade.Oturen var nog bara framme så det blir att anskaffa en ny kam med lyftare, funderar på en "mjukare" kam. Behöver nog inte ha en kam med ett register på 1500rpm till 6700rpm. Det kanske finns några med vettiga förslag. Har själv tänkt en Pro Comp kam 31-230-3 med ett register mellan 600 till 4800rpm.

Hej

Har en försiktigt trimmad 302.

Kör med en Howard Cam som jag är nöjd med. Rekommenderad av Pär på Engine Kit Racing.

Ger lagom tomgång med skönt ljud.[TABLE=width: 669]

[TR=bgcolor: #D8D8D8]

[TD=align: center]210031-12[/TD]

[TD=align: center]CL210031-12[/TD]

[TD=align: right]269[/TD]

[TD]277[/TD]

[TD=align: right]215[/TD]

[TD]223[/TD]

[TD=align: right].475[/TD]

[TD].496[/TD]

[TD=align: center]112[/TD]

[TD=align: center]108[/TD]

[TD=align: right]Hyd.[/TD]

[TD]Hyd.[/TD]

[TD=align: center]1[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD][/TD]

[TD=align: center]1500-5400 [/TD]

[TD=colspan: 11]Broad power band. Excellent in Hot Street & Marine. [/TD]

[/TR]

[/TABLE]

/Hans

Tänk på det jag skrev. Har nu kammen slitits som du skrev så är ju motorn full med spån! Resultatet för mej när jag gjorde samma sak blev nya kolvar, ringar, honing...etc! Kanske bättre att lyfta motorn, ta isär och spola rent....

MVH

//Mathias

Tänk på det jag skrev. Har nu kammen slitits som du skrev så är ju motorn full med spån! Resultatet för mej när jag gjorde samma sak blev nya kolvar, ringar, honing...etc! Kanske bättre att lyfta motorn, ta isär och spola rent....

MVH

//Mathias

någon urlyftning av motorn blir det inte. Har kört in kammen nu och har gjort ett olje och filterbyte, jag kör ett par timmar till till på den oljan innan jag gör nästa oljebyte till en bättre olja sen får det vara bra. Skulle det visa sig att det senaste komptestet har ändrats sig radikalt då får jag riva ner motorn men det får bli ett vinterjobb.Men tack i alla fall för era tips.

Ok, ville bara varna! Det va ju inte så att min motor rasade, men med så mkt spån i motorn så blev den rejält repig i loppen! Men hur som helst så är nog skadan redan skedd, bara å tuffa vidare för dej antar jag! Ett tips är en sån här http://www.summitracing.com/parts/FTM-RA365/

så allt skit stannar i filtret!! Hoppas allt går bra

//M

Jo, jag har samma tanke som dig så jag kör så länge det håller, men tipset på komplimentet med magneten från summit , den ska jag ta till vara på, det verkar ju vettigt.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...