Ronis June 26, 2012 Report June 26, 2012 Hej !Jag står i begrepp att byta olja i bilen(GT 2009) för första gången. Enligt instr.bokenska viskositeten på oljan vara 5W20 (klassningen av oljan kan vi för tillfället struntai, då min fråga rör just viskositeten).Jag hittade till sist oljan hos den lokala Ford(Volvo)-handlaren (Castrol Magnatec Proffessional E 5W-20).Denna var hemtagen till nån Ford-modell med en ”micro-fuffra” på 1,2L och skulle hällasi den motorn för att i första hand få ner bränsleförbrukningen. Verkstadens instruktionervar att skicka med en extra liter efter oljebytet pga att motorn med den oljan förbrukadeen del. När jag skakade på flaskan kändes den som vatten, och jag blev osäker om det är den oljan jag vill ha.Efter att ha Googlat runt lite blev jag ännu mer förvirrad. Här på forumet finns olikaerfarenheter ang viskositetsvalet – lika så på Amerikanska Mustang- forum. Jag har dockinte hittat att någon fått motorproblem genom att frångå rekommenderad viskositet. Detär många ”förstå-sig-påare” som har sina teorier, men nu söker jag ”sanningen” på frågan:VARFÖR HAR FORD VALT EN MOTOROLJA MED VISKOSITETEN 5W-20 I MUSTANGERNA 2005 ->??Är det för att…# …sänka bränsleförbrukningen ??# …få fram oljan till de ”innersta” smörjpunkterna i motorn ?? # …styrningen av motorns variabla kamtider ska fungera som tänkt ??# ………???För min egen del så struntar jag i om den tunnare oljan skulle innebära nån decilitermindre förbrukning per mil. Jag kör bilen så lite varje år och anser att jag har råd meddom extra kronorna. De övriga två punkterna är däremot mer kritiska enligt mig, menjag har inte hittat några rapporter på havererade motorer eller andra konstiga fenomensom kan relateras till motoroljan. Att t.ex. smörjoljekanalerna skulle vara så trånga attde kräver en tunn olja förefaller helt enkelt lite konstigt - en så pass nykonstrueradmotor är väl knappast byggd med nano-teknik.Hoppas på en saklig och intressant diskussion som ger svar på min fråga.Mvh/ RonisPS. Om det inte framgår ovan, så är jag lite tveksam till den tunna oljan. Jag skullevilja hälla i en 5W-30 helsyntet olja istället.... Citera
mike85 June 26, 2012 Report June 26, 2012 Du ska ha 5w-20. inget annat. beställ original olja....kan inte bli lättare än så Citera
Ronis June 26, 2012 Author Report June 26, 2012 Du ska ha 5w-20. inget annat. beställ original olja....kan inte bli lättare än såSvaret är helt korrekt och gör förmodligen attjag sover bättre på nätterna, men.....varför enså tunn olja? Varför har dom valt denna blaskigavätska....?Mvh/ Lasse Citera
Per Berglund June 26, 2012 Report June 26, 2012 Blaskig och blaskig....Tycker det låter helt normalt för en modern bil.Har haft flera andra bilar med liknande olja....Tex Ford Focus En ren gissning till varför är förmodligen som du själv skrivit "bränsleförbrukning"Men jag tror även dagens tillverkningsmetoder på motorer har gjort att alla toleranser är tajtare än förr.Bättre toleranser=bättre verkningsgrad och det kräver mycket av oljanHar nog aldrig varit så viktigt med EXAKT rätt olja som det är nu.Våra "gammelgäddor" tuffar runt på tjära men så är de ju heller inga precitionsinstrumentHar sett det numera är likadant med tändstift....Tändstift är ju numera tillverkade efter vilken tid montören gick på skithuset.Porsche har jag för mig har en grotesk noggranhet på detta. Citera
Ronis June 26, 2012 Author Report June 26, 2012 ....En ren gissning till varför är förmodligen som du själv skrivit "bränsleförbrukning"....Vad jag kunnat läsa mig till så är det just av bränsleförbrukningsskäl man väljer en tunnare olja. Om det nu bara är av den orsakenborde t.ex.en 5W30 helsyntetolja göra jobbet som smörjmedel, möjligen med ett visst påslag på bränslekontot......Men jag tror även dagens tillverkningsmetoder på motorer har gjort att alla toleranser är tajtare än förr....Motorerna må vara tajtare än förr med det gäller inte på alla punkter. Anledningen till min slutsats är att verkstäderna rekommendeasatt skicka med en liter olja för att fordonsägaren ska kunna fylla på p.g.a att oljekonsumtionen ökar med en tunnare olja.Sen finns det ju en annan aspekt med detta, och det är miljön. Måhända att bränsleförbrukningen sjunker några ml/mil vilket ärbra för vårat jordklot, men samtidigt eldar ju motorn upp oljeöverdraget som blir, så det kanske går på ett ut när det gäller miljön.mvh/ Ronis Citera
Per Berglund June 26, 2012 Report June 26, 2012 Motorerna må vara tajtare än förr med det gäller inte på alla punkter. Anledningen till min slutsats är att verkstäderna rekommendeasatt skicka med en liter olja för att fordonsägaren ska kunna fylla på p.g.a att oljekonsumtionen ökar med en tunnare Ja du har nog kommit på nått! Inte konstigt bränsleförbrukningen gått ner och istället får man tanka olja! Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Citera
Enator June 26, 2012 Report June 26, 2012 Sen finns det ju en annan aspekt med detta, och det är miljön. Måhända att bränsleförbrukningen sjunker några ml/mil vilket ärbra för vårat jordklot, men samtidigt eldar ju motorn upp oljeöverdraget som blir, så det kanske går på ett ut när det gäller miljön.mvh/ RonisOm du tänker på miljön skall du INTE köra denna bil utan Prius Citera
FastMagnus June 26, 2012 Report June 26, 2012 Vad jag kunnat läsa mig till så är det just av bränsleförbrukningsskäl man väljer en tunnare olja. Om det nu bara är av den orsakenborde t.ex.en 5W30 helsyntetolja göra jobbet som smörjmedel, möjligen med ett visst påslag på bränslekontot...Motorerna må vara tajtare än förr med det gäller inte på alla punkter. Anledningen till min slutsats är att verkstäderna rekommendeasatt skicka med en liter olja för att fordonsägaren ska kunna fylla på p.g.a att oljekonsumtionen ökar med en tunnare olja.Sen finns det ju en annan aspekt med detta, och det är miljön. Måhända att bränsleförbrukningen sjunker några ml/mil vilket ärbra för vårat jordklot, men samtidigt eldar ju motorn upp oljeöverdraget som blir, så det kanske går på ett ut när det gäller miljön.mvh/ RonisOm bilen vore min! http://midlandoil.se/assets/produkter/personbil/produktblad/performance-20w-50-racing.pdf så skulle jag köra detta. Och inte nån emissons olja för att klara världens tuffaste miljö lagar Citera
Ronis June 26, 2012 Author Report June 26, 2012 Ja du har nog kommit på nått! Inte konstigt bränsleförbrukningen gått ner och istället får man tanka olja! Så sant - nåt måste man ju få energi från... Citera
Ronis June 26, 2012 Author Report June 26, 2012 Om du tänker på miljön skall du INTE köra denna bil utan Prius Jag källsorterar faktiskt, så jag tycker jag får köra V8:a då, trots oljeöverdraget... Citera
RoTe June 26, 2012 Report June 26, 2012 Vadå? Menar ni att Mustangen drar olja? Min oljenivå förändras inte ett dugg mellan servicarna. Citera
Ronis June 27, 2012 Author Report June 27, 2012 Vadå? Menar ni att Mustangen drar olja? Min oljenivå förändras inte ett dugg mellan servicarna.Näe, absolut inte:rolleyes:. Däremot dom däringa 1L småpuffrorna sörplar en del. Har iofs sett en lite oljepuff från min bil vid nåtttillfälle, efter att ha kört bilen ut och in i garaget ett flertal gånger under en vecka(utan att den blivit genomvarm). Detkanske är ventiltätningar eller nåt sånt som läcker igenom lite.mvh/ Ronis Citera
Ronis June 27, 2012 Author Report June 27, 2012 Då har jag till syvene och sist hällt i den olja som jag tror passarmotorn bäst med hänsyn på hur jag använder bilen. Det blev enCastrol 5W20 helsyntet(se bif bilder). Inget är ju hugget i sten om andra uppgifter skulle komma fram tillnästa byte kanske det blir ett märkesbyte...mvh/ Ronis Citera
Gtttggg June 27, 2012 Report June 27, 2012 Jag har efterfyllt med halv liter olja vid oljebyte i motorn men sen är det okej med nivån. Citera
JanneJ June 27, 2012 Report June 27, 2012 Svaret är helt korrekt och gör förmodligen attjag sover bättre på nätterna, men.....varför enså tunn olja? Varför har dom valt denna blaskigavätska....?Mvh/ LasseOm oljan känns "blaskig" vid rumstemperatur behöver inte innebära att den har samma tjocklek när den är varm. Kolla på oljestickan och jämför oljan kall och varm. Citera
Ronis June 27, 2012 Author Report June 27, 2012 Jag har efterfyllt med halv liter olja vid oljebyte i motorn men sen är det okej med nivån.Vad kör du med för olja ?mvh/ Ronis Citera
Ronis June 27, 2012 Author Report June 27, 2012 Om oljan känns "blaskig" vid rumstemperatur behöver inte innebära att den har samma tjocklek när den är varm. Kolla på oljestickan och jämför oljan kall och varm.Att oljan blir mer tunnflytande vid högre temperaturer är jag med på, men vad menar du mankan kolla på oljestickan med varm/kall olja ? Att den expanderar ?mvh/ Ronis Citera
JanneJ June 27, 2012 Report June 27, 2012 Att oljan blir mer tunnflytande vid högre temperaturer är jag med på, men vad menar du mankan kolla på oljestickan med varm/kall olja ? Att den expanderar ?mvh/ RonisDet är inte alls säkert att den blir mer tunnflytande ju varmare den blir, olika additiv kan användas att göra den tjockare istället. Dra upp stickan och titta på hur en kall olja droppar, gör sedan samma sak med varm olja. Citera
Ronis June 27, 2012 Author Report June 27, 2012 Det är inte alls säkert att den blir mer tunnflytande ju varmare den blir, olika additiv kan användas att göra den tjockare istället. Dra upp stickan och titta på hur en kall olja droppar, gör sedan samma sak med varm olja.Sorry Janne....I'm lost.....mvh/ Ronis Citera
Alabama Grill June 28, 2012 Report June 28, 2012 -20 koksar (typ går sönder) vid högre temperaturer och blir på ren svenska djävligt blaskig. En -30 alt -40 eller varför inte en -50 håller viskositeten bättre och har en bättre smörjande/vindhäftade förmåga än en -20. Den är dessutom skjuvstabil. För att oljan ska fylla sin funktion så är det bra att den, typ fäster på cylinderväggarna. Smörjolja är en vetskap och det kryllar av experter i ämnet så du får bilda dig din egen uppfattning. Men en sak är säker, Fords originalolja som dom förövrigt köper upp på spotmarknaden är inte av någon större kvalitet. Ford föreskriver oljebyte efter ca 800 mils körning och då har deras originalolja gjort sitt, det säger en del om kvaliteten. Citera
Mighty June 28, 2012 Report June 28, 2012 Här har ni ett rätt bra test på olika oljor. Jag tror dock inte att man kan köpa alla i Sverige.http://www.animegame.com/cars/Oil%20Tests.pdf Citera
Ronis June 28, 2012 Author Report June 28, 2012 .....En -30 alt -40 eller varför inte en -50 håller viskositeten bättre och har en bättre smörjande/vindhäftade förmåga...Tack för ett vettigt inlägg.Det jag är lite tveksam till, är att "ändra" för mycketpå viskositeten med anledning av kam/ventilstyrningen. Den borde enligt mig kunnapåverkas av just visken. En 5w30 helsyntetav bra kvalité borde nog funka, men jag är fortfarande osäker. Därav en helsyntet 5w20 av känt märke. Verkar iaf uppenbart att Ford valt en 5-20 olja till stor del pga att sänka bränsleförbrukningen. Mvh/ Ronis Citera
Pelle Bäck June 29, 2012 Report June 29, 2012 Gå in på mustangforum.se så svarar Grufman. Då får du exakt svar på din fråga.Pelle Bäck Citera
Gtttggg June 29, 2012 Report June 29, 2012 Vad kör du med för olja ?mvh/ RonisFords originalolja 5W20 Citera
Per Berglund June 29, 2012 Report June 29, 2012 Här är en förklaring från Fords tekniker i en artikelCoyote OilingConsiderable work went into prepping the Coyote's oiling system for its 7,000-rpm redline and high-g Mustang home. It begins with thin 5W-20 mineral oil for reduced oil-pump-drive requirements, less internal drag, and quicker cold-start lubrication. Oil capacity was increased to 8 quarts, both to ensure adequate supply at high engine speeds and to increase oil change intervals to 10,000 miles.Gäller förvisso nya 5.0 men garanterat samma tänk i 4.6Väldigt vettigt tänk från Ford.Jag vet själv hur jävulskt trögt oljepumpen går och jag vet om drivpinnar som gått av där man installerat högvolyms pump (vilket man ALDRIG ska installera).Höga varv är ju något som en tjockare olja inte är så glad i. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.