Jump to content

Varför har Ford valt en 5W-20 olja till V8:an MY2005 -> ?


Ronis

Recommended Posts

Hej !

Jag står i begrepp att byta olja i bilen(GT 2009) för första gången. Enligt instr.boken

ska viskositeten på oljan vara 5W20 (klassningen av oljan kan vi för tillfället strunta

i, då min fråga rör just viskositeten).

Jag hittade till sist oljan hos den lokala Ford(Volvo)-handlaren (Castrol Magnatec Proffessional E 5W-20).

Denna var hemtagen till nån Ford-modell med en ”micro-fuffra” på 1,2L och skulle hällas

i den motorn för att i första hand få ner bränsleförbrukningen. Verkstadens instruktioner

var att skicka med en extra liter efter oljebytet pga att motorn med den oljan förbrukade

en del. När jag skakade på flaskan kändes den som vatten, och jag blev osäker om det är den oljan jag vill ha.

Efter att ha Googlat runt lite blev jag ännu mer förvirrad. Här på forumet finns olika

erfarenheter ang viskositetsvalet – lika så på Amerikanska Mustang- forum. Jag har dock

inte hittat att någon fått motorproblem genom att frångå rekommenderad viskositet. Det

är många ”förstå-sig-påare” som har sina teorier, men nu söker jag ”sanningen” på frågan:

VARFÖR HAR FORD VALT EN MOTOROLJA MED VISKOSITETEN 5W-20 I MUSTANGERNA 2005 ->??

Är det för att…

# …sänka bränsleförbrukningen ??

# …få fram oljan till de ”innersta” smörjpunkterna i motorn ??

# …styrningen av motorns variabla kamtider ska fungera som tänkt ??

# ………???

För min egen del så struntar jag i om den tunnare oljan skulle innebära nån deciliter

mindre förbrukning per mil. Jag kör bilen så lite varje år och anser att jag har råd med

dom extra kronorna. De övriga två punkterna är däremot mer kritiska enligt mig, men

jag har inte hittat några rapporter på havererade motorer eller andra konstiga fenomen

som kan relateras till motoroljan. Att t.ex. smörjoljekanalerna skulle vara så trånga att

de kräver en tunn olja förefaller helt enkelt lite konstigt - en så pass nykonstruerad

motor är väl knappast byggd med nano-teknik.

Hoppas på en saklig och intressant diskussion som ger svar på min fråga.

Mvh/ Ronis

PS. Om det inte framgår ovan, så är jag lite tveksam till den tunna oljan. Jag skulle

vilja hälla i en 5W-30 helsyntet olja istället....

Link to comment
Share on other sites

Du ska ha 5w-20. inget annat. beställ original olja....kan inte bli lättare än så

Svaret är helt korrekt och gör förmodligen att

jag sover bättre på nätterna, men.....varför en

så tunn olja? Varför har dom valt denna blaskiga

vätska....?

Mvh/ Lasse

Link to comment
Share on other sites

Blaskig och blaskig....Tycker det låter helt normalt för en modern bil.

Har haft flera andra bilar med liknande olja....Tex Ford Focus

En ren gissning till varför är förmodligen som du själv skrivit "bränsleförbrukning"

Men jag tror även dagens tillverkningsmetoder på motorer har gjort att alla toleranser är tajtare än förr.

Bättre toleranser=bättre verkningsgrad och det kräver mycket av oljan

Har nog aldrig varit så viktigt med EXAKT rätt olja som det är nu.

Våra "gammelgäddor" tuffar runt på tjära men så är de ju heller inga precitionsinstrument

Har sett det numera är likadant med tändstift....Tändstift är ju numera tillverkade efter vilken tid montören gick på skithuset.

Porsche har jag för mig har en grotesk noggranhet på detta.

Link to comment
Share on other sites

....En ren gissning till varför är förmodligen som du själv skrivit "bränsleförbrukning"....

Vad jag kunnat läsa mig till så är det just av bränsleförbrukningsskäl man väljer en tunnare olja. Om det nu bara är av den orsaken

borde t.ex.en 5W30 helsyntetolja göra jobbet som smörjmedel, möjligen med ett visst påslag på bränslekontot...

...Men jag tror även dagens tillverkningsmetoder på motorer har gjort att alla toleranser är tajtare än förr....

Motorerna må vara tajtare än förr med det gäller inte på alla punkter. Anledningen till min slutsats är att verkstäderna rekommendeas

att skicka med en liter olja för att fordonsägaren ska kunna fylla på p.g.a att oljekonsumtionen ökar med en tunnare olja.

Sen finns det ju en annan aspekt med detta, och det är miljön. Måhända att bränsleförbrukningen sjunker några ml/mil vilket är

bra för vårat jordklot, men samtidigt eldar ju motorn upp oljeöverdraget som blir, så det kanske går på ett ut när det gäller miljön.

mvh/ Ronis

Link to comment
Share on other sites

Motorerna må vara tajtare än förr med det gäller inte på alla punkter. Anledningen till min slutsats är att verkstäderna rekommendeas

att skicka med en liter olja för att fordonsägaren ska kunna fylla på p.g.a att oljekonsumtionen ökar med en tunnare

Ja du har nog kommit på nått! :)

Inte konstigt bränsleförbrukningen gått ner och istället får man tanka olja! ;)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Sen finns det ju en annan aspekt med detta, och det är miljön. Måhända att bränsleförbrukningen sjunker några ml/mil vilket är

bra för vårat jordklot, men samtidigt eldar ju motorn upp oljeöverdraget som blir, så det kanske går på ett ut när det gäller miljön.

mvh/ Ronis

Om du tänker på miljön skall du INTE köra denna bil utan Prius :D

Link to comment
Share on other sites

Vad jag kunnat läsa mig till så är det just av bränsleförbrukningsskäl man väljer en tunnare olja. Om det nu bara är av den orsaken

borde t.ex.en 5W30 helsyntetolja göra jobbet som smörjmedel, möjligen med ett visst påslag på bränslekontot...

Motorerna må vara tajtare än förr med det gäller inte på alla punkter. Anledningen till min slutsats är att verkstäderna rekommendeas

att skicka med en liter olja för att fordonsägaren ska kunna fylla på p.g.a att oljekonsumtionen ökar med en tunnare olja.

Sen finns det ju en annan aspekt med detta, och det är miljön. Måhända att bränsleförbrukningen sjunker några ml/mil vilket är

bra för vårat jordklot, men samtidigt eldar ju motorn upp oljeöverdraget som blir, så det kanske går på ett ut när det gäller miljön.

mvh/ Ronis

Om bilen vore min! http://midlandoil.se/assets/produkter/personbil/produktblad/performance-20w-50-racing.pdf så skulle jag köra detta. Och inte nån emissons olja för att klara världens tuffaste miljö lagar

Link to comment
Share on other sites

Ja du har nog kommit på nått! :)

Inte konstigt bränsleförbrukningen gått ner och istället får man tanka olja! ;)

Så sant - nåt måste man ju få energi från...:P

Link to comment
Share on other sites

Om du tänker på miljön skall du INTE köra denna bil utan Prius :D

Jag källsorterar faktiskt, så jag tycker jag får köra V8:a då, trots oljeöverdraget...:P

Link to comment
Share on other sites

Vadå? Menar ni att Mustangen drar olja? Min oljenivå förändras inte ett dugg mellan servicarna.

Näe, absolut inte:rolleyes:. Däremot dom däringa 1L småpuffrorna sörplar en del. Har iofs sett en lite oljepuff från min bil vid nått

tillfälle, efter att ha kört bilen ut och in i garaget ett flertal gånger under en vecka(utan att den blivit genomvarm). Det

kanske är ventiltätningar eller nåt sånt som läcker igenom lite.

mvh/ Ronis

Link to comment
Share on other sites

Då har jag till syvene och sist hällt i den olja som jag tror passar

motorn bäst med hänsyn på hur jag använder bilen. Det blev en

Castrol 5W20 helsyntet(se bif bilder).

post-5810-144839196238_thumb.jpg

Inget är ju hugget i sten om andra uppgifter skulle komma fram till

nästa byte kanske det blir ett märkesbyte...

mvh/ Ronis

post-5810-144839196335_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Svaret är helt korrekt och gör förmodligen att

jag sover bättre på nätterna, men.....varför en

så tunn olja? Varför har dom valt denna blaskiga

vätska....?

Mvh/ Lasse

Om oljan känns "blaskig" vid rumstemperatur behöver inte innebära att den har samma tjocklek när den är varm. Kolla på oljestickan och jämför oljan kall och varm.

Link to comment
Share on other sites

Om oljan känns "blaskig" vid rumstemperatur behöver inte innebära att den har samma tjocklek när den är varm. Kolla på oljestickan och jämför oljan kall och varm.

Att oljan blir mer tunnflytande vid högre temperaturer är jag med på, men vad menar du man

kan kolla på oljestickan med varm/kall olja ? Att den expanderar ?

mvh/ Ronis

Link to comment
Share on other sites

Att oljan blir mer tunnflytande vid högre temperaturer är jag med på, men vad menar du man

kan kolla på oljestickan med varm/kall olja ? Att den expanderar ?

mvh/ Ronis

Det är inte alls säkert att den blir mer tunnflytande ju varmare den blir, olika additiv kan användas att göra den tjockare istället. Dra upp stickan och titta på hur en kall olja droppar, gör sedan samma sak med varm olja.

Link to comment
Share on other sites

Det är inte alls säkert att den blir mer tunnflytande ju varmare den blir, olika additiv kan användas att göra den tjockare istället. Dra upp stickan och titta på hur en kall olja droppar, gör sedan samma sak med varm olja.

Sorry Janne....I'm lost.....:confused:

mvh/ Ronis

Link to comment
Share on other sites

-20 koksar (typ går sönder) vid högre temperaturer och blir på ren svenska djävligt blaskig.

En -30 alt -40 eller varför inte en -50 håller viskositeten bättre och har en bättre smörjande/vindhäftade förmåga än en -20. Den är dessutom skjuvstabil. För att oljan ska fylla sin funktion så är det bra att den, typ fäster på cylinderväggarna. Smörjolja är en vetskap och det kryllar av experter i ämnet så du får bilda dig din egen uppfattning. Men en sak är säker, Fords originalolja som dom förövrigt köper upp på spotmarknaden är inte av någon större kvalitet. Ford föreskriver oljebyte efter ca 800 mils körning och då har deras originalolja gjort sitt, det säger en del om kvaliteten.

Link to comment
Share on other sites

.....

En -30 alt -40 eller varför inte en -50 håller viskositeten bättre och har en bättre smörjande/vindhäftade förmåga...

Tack för ett vettigt inlägg.

Det jag är lite tveksam till, är att "ändra" för mycket

på viskositeten med anledning av kam/ventilstyrningen. Den borde enligt mig kunna

påverkas av just visken. En 5w30 helsyntet

av bra kvalité borde nog funka, men jag är fortfarande osäker. Därav en helsyntet 5w20 av känt märke. Verkar iaf uppenbart att Ford valt en 5-20 olja till stor del pga att sänka bränsleförbrukningen. Mvh/ Ronis

Link to comment
Share on other sites

Här är en förklaring från Fords tekniker i en artikel

Coyote Oiling

Considerable work went into prepping the Coyote's oiling system for its 7,000-rpm redline and high-g Mustang home. It begins with thin 5W-20 mineral oil for reduced oil-pump-drive requirements, less internal drag, and quicker cold-start lubrication. Oil capacity was increased to 8 quarts, both to ensure adequate supply at high engine speeds and to increase oil change intervals to 10,000 miles.

Gäller förvisso nya 5.0 men garanterat samma tänk i 4.6

Väldigt vettigt tänk från Ford.

Jag vet själv hur jävulskt trögt oljepumpen går och jag vet om drivpinnar som gått av där man installerat högvolyms pump (vilket man ALDRIG ska installera).

Höga varv är ju något som en tjockare olja inte är så glad i.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...