tallviking June 16, 2004 Report June 16, 2004 Jag får hem min 02:a cabbe i dagarna och har kollat upp med den speciella reg-besikningsstationen i Västberga som bara sysslar med importbilar och regbesiktningarEnligt dom gäller följande krav för att få min bil registrerad:1. Orginal"Tiltle" (reg-papper) skall finnas med som visar att bilen varit registrerad i USA.2. Chassinumret skall vara instämplat i karossen med minst 7 mm stora siffror. Plåten i vindrutan räcker ej.3. Bullerintyg från t.ex tyska DEKRA eller TUV skall finnas. Går ej att få av Ford i Sverige. (se föregående inlägg om mer detaljer)4. Hastighetsmätaren SKALL ha en km/h-skala men den behöver INTE vara dominerande längre. Man behöver alltså ej tejpa över miles/h-skalan längre.5. Belysningen har följande delkrav:- Blinkers skall vara gula runt om och sidoblinkers skall finnas.- Parkeringsljus framåt får bara vara vita- Orginalbelysningen får INTE vara förändrade funktioner på.Detta innebär följande:- Man får ej "borra i" vita lampor fram för att få vita parkeringsljus (förändring av orginalfunktion)- Belysningar eller extra ditsatta blinkers/parkeringsljus fram eller bak behöver INTE vara E-märkta- Man får INTE sätta i gula lampor i backljusen (förändring av orginalfunktion)Dessa krav gäller vid reg-besiktning. Vid kontrollbesiktning godkänns sedan inbrorrade parkeringsljus och gula lampor i backljusen dock.Kan inte säga om dessa regler gäller generellt eller bara för vissa årsmodeller men för min 2002:a gäller dessa i alla fallTror inte jag glömt något men har ni andra uppgifter tar jag gärna emot dom Citera
overlake CMC 1202 June 16, 2004 Report June 16, 2004 Så där ska det se ut.Uppstaplat och bra.Tackar för informationen.Får min Cobra Cab 2001:a den 14:e Juli.Ska regga in den i Köping då. Citera
Fanta_gbg June 17, 2004 Report June 17, 2004 mycket bra tråd, denna borde klistras in någonstans så den är lätt att komma åt även får nya medlemmar! Citera
Filip_82 June 20, 2004 Report June 20, 2004 Jadu,, det finns många regler och det du skriver låter ju helt OK..Men ett litet tips.. regbes... så långt upp i landet du bara kan de är inte lika tända på paragrafer där Jag regbes....min -02 V8 musse i Mora, helt okey faktiskt..1.Satt blinkers i backljusen2.banka in numret i motorytrummet (ramen)3.bytte den orange lampan fram, det vill säga blinkers & possitionsljuset till en vit... men han blev brydd!4.sidomarkering (sidoblinkers)5.klart....Tips....Och kolla så att du har en plåttank för om du har en i plast måste du ha ett intyg, hel vrickat!!!Och glöm inte att väga bilen!! Citera
Kamrot cmc1508 June 21, 2004 Report June 21, 2004 Hej ett tips prata med vägverkets teknik grupp , verkar vara mest gissningar här på forumet . Kan meddela att våran nu är ärligt besiktad nu så vi slipper strul i framtiden . Intyg på plastank ?? inte på eget bruk va Gick det bättre i Mora än i Falun Filip , blinkersen bak alltså ? Citera
Kamrot cmc1508 June 21, 2004 Report June 21, 2004 Skulle ha fått ett intyg utfärdat av DECRA i tyskland , dom har tydligen ändrat sas det så nu måste tyska Ford besikta eller testa bilen enl LARS KAISER i Götebog som utför ombyggnationer av imp bilar o även besiktar åt en om man vill , tel 0709-998419 . Killen kan mkt tala med honom. Citera
Filip_82 June 21, 2004 Report June 21, 2004 Hej Kamrot, jag gjorde aldrig någon i Falun de hade inte tid förns i Aug så det blev Mora, de hade hur mycket tid som helst!! Jag är inte hundra på detta med plastank det var då det han i Mora sa till mig,,men ärligt så vet nog inte de så mycket om dessa bilar!! Hmm hörde att du kanke skulle upp till dalarna? När blir det då? Citera
overlake CMC 1202 June 21, 2004 Report June 21, 2004 Nån som vet vad som skiljer i regler mellan eget bruk och vanlig import?Då menar jag hos bilprovningen. Citera
overlake CMC 1202 June 28, 2004 Report June 28, 2004 Skulle ha fått ett intyg utfärdat av DECRA i tyskland , dom har tydligen ändrat sas det så nu måste tyska Ford besikta eller testa bilen enl LARS KAISER i Götebog som utför ombyggnationer av imp bilar o även besiktar åt en om man vill , tel 0709-998419 . Killen kan mkt tala med honom.Tydligen inte, fick just hem ett Dekraintyg på posten. Citera
Fanta_gbg June 28, 2004 Report June 28, 2004 Nån som vet vad som skiljer i regler mellan eget bruk och vanlig import?Då menar jag hos bilprovningen.Vet inte riktigt men, inte samma krav när du gör en regbesiktning, gäller lampor/bilbälten för mej. Och så får man bara ta in 1 bil på 12månader som privatperson och den får inte rulla som taxi.Tar in min -95:a som eget bruk. När jag besikatde bilen så nämde han bla lamporna var "amerikanska" och så även bilbälten så den får du ta in som eget bruk, sa han. Dock behövs sidoblinker och gula blinkers bak och vita pos. ljus fram. Om jag hade tagit in den som vanlig import tror jag att jag hade behövt byta till andra bälten och e-märkta lampor, tror jag.cmc 690 Jonas Citera
tallviking June 28, 2004 Author Report June 28, 2004 Vad jag vet om skillnaderna är att tar man in för eget bruk kommer man undan mycket lindrigare i kraven på bilen. T.ex behöver inte bilen ha E-märkta lysen på alla platser utan det räcker med att färgen är rätt och att inte orginalfunktionen har förändrats.Tar man in som vanlig import måste bilen i princip vara exakt som dom som sålts nya i Europa med EU-certifikat och vad det gäller just Ford Mustang vet jag inte ens om det går. Begränsningen som sagt på eget bruk är att man får bara ta in en om året och den får inte användas i yrkestrafik typ taxi eller limo.Jag beställde förra veckan ett Dekra bullerintyg på Exclusive Cars i Stockholm och det var inga problem. 8-10 dagar tar det sa dom bara.MVHCharlie Citera
overlake CMC 1202 June 28, 2004 Report June 28, 2004 Hur mycket fick du ge för ditt Dekra hos Exclusive cars? Citera
Kamrot cmc1508 June 29, 2004 Report June 29, 2004 Hej vore kul att höra hur det går för dej , det är ju f-n otroligt att det är olka uppgifter o tydningar beroende på vem man talar med , kan ingen i klubben kolla upp detta engång för alla . Våran 98 är ju klar nu men nästa gång då ??? Ingen normal betalar väll 3500 om man nu tydligen kan få ett deccra intyg blilligare o slippa o bygga om halva bilen för o få igenom denna. Citera
overlake CMC 1202 June 29, 2004 Report June 29, 2004 Spelar nog ingen roll om man "kollar upp" det.Vissa bilar går igenom med vissa modds andra med andra modds.Tråkigt men sant.Men kanske lika bra för ifall det blir gemensamma regler så blir dom nog hårdare. Citera
tallviking August 1, 2004 Author Report August 1, 2004 Jag fick ge 1000 kr för bullerintyg till min bil hos exclusive carsMVHCharlie Citera
kobe98 September 2, 2004 Report September 2, 2004 2500 + moms vill de ha nu på exclusive cars. Försöka tjäna pengar på oss nu. De sa även att ett par till killar har frågat efter intyg. Någon som har andra idéer på hur man kan få intyg utan att göra provet i Strängnäs?P.S. Tack för hjälpen Charlie Citera
tallviking September 2, 2004 Author Report September 2, 2004 Det finns ju andra firmor som handlar med USA-importerade bilar och dom måste ju också ha kanaler för att få fram bullerintyg från DEKRA i TysklandSådana är:United Cars Of America AB, tel: 08-704 18 75Stefan Ernryd AB, tel: 08-30 20 40Företagsbilar i Stockholm AB, tel: 08-16 60 00Konkurrens är nyttigt !!!Charlie Citera
kobe98 September 2, 2004 Report September 2, 2004 Har talat med Wasa Bil, no luck,Har även talat med United Cars , fick ett nummer till en person som möjligen kan hjälpa till. Väntar på svar. Citera
jibe September 2, 2004 Report September 2, 2004 Företagsbilar vill ha 3,700:-. Så 2.500:- är iallafall något billigare, Och jag måste ju säga att jag hellre betalar mina pengar till ett företag än till staten( med ett inte garanterat resultat på bullerprovet). Lycka till med era besiktningar gjorde just mitt sista besök på bilprovningen för att få ut och lufta mustangen med klara papper. Citera
Pernolf cmc 558 September 13, 2004 Report September 13, 2004 det här med bullerintyg, måste det vara utfärdat inom EU? Citera
tallviking September 14, 2004 Author Report September 14, 2004 Bullerintyget skall visa att bilen uppfyller EU:s krav på buller så det måste det nogKanske det kan duga med att man får bullernivåerna intygade men då måste det vara officiella papper från Ford i USA tror jag.MVHCharlie Citera
mobcharge November 11, 2004 Report November 11, 2004 var får man tag på allt som måste bytas, förutom papperna?funderar på en 1999 med 6a som bruksbil Citera
tallviking November 11, 2004 Author Report November 11, 2004 Jag fick mycket hjälp av killarna i USA-reservdelsbutiken på Klintberg & Way i Skärholmen. Citera
Pernolf cmc 558 November 23, 2004 Report November 23, 2004 Jag tycker att denna tråd är så bra, så jag tycker det vore bra om den klistrades, som Fanta_gbg skriver... Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.