Jump to content

05-09 framvagns fråga


Coyote75

Recommended Posts

Hej,

Jag är ny här på forumet och planerar inom en snar framtid att bli med Mustang (tjejer blir med barn killar med bil) ;)

Har inte ägt en Mustang förut och har därför kikat runt en del i forumet och på Grufman bil ang. vad man ska tänka på och kolla upp inför ett köp. Känns som om jag börjar få hygglig koll (vilket oftast innebär att man vet mindre än man tror)

Vad jag har förstått då är det framvagnen som spökar mest och att detta inträffar runt 3000 mil - går att åtgärda och inga problem så sett, men min fråga är; Är detta ett återkommande fenomen var 3-4000:e mil eller kan man "blir man av" med problemet efter rep - förutsatt att man inte kör för hårt etc.

En riktig nybörjarfråga men man lär sig inget om man inte frågar så...

Andra tips för en förstagångs Mustang-ägare mottages tacksamt :)

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jag är ny här på forumet och planerar inom en snar framtid att bli med Mustang (tjejer blir med barn killar med bil) ;)

Har inte ägt en Mustang förut och har därför kikat runt en del i forumet och på Grufman bil ang. vad man ska tänka på och kolla upp inför ett köp. Känns som om jag börjar få hygglig koll (vilket oftast innebär att man vet mindre än man tror)

Vad jag har förstått då är det framvagnen som spökar mest och att detta inträffar runt 3000 mil - går att åtgärda och inga problem så sett, men min fråga är; Är detta ett återkommande fenomen var 3-4000:e mil eller kan man "blir man av" med problemet efter rep - förutsatt att man inte kör för hårt etc.

En riktig nybörjarfråga men man lär sig inget om man inte frågar så...

Andra tips för en förstagångs Mustang-ägare mottages tacksamt :)

Långt ifrån alla Mustanger har detta, tror det är relaterat till undre bärarm. Denna bärarm har kommit i olka skepnader, den senast uppgraderade (2011) ska tydligen vara den bästa(och dyraste).

Generellt sett skulle jag vilja påstå att Mustangerna funkar bra, det är tyvärr ett väldigt fokus på problem hela tiden. Kolla bara ägar- och -servicehistorik på bilen och bilda dig en uppfattning om hur bilen blivit omhändertagen. Sen är resten upp till dig.

Link to comment
Share on other sites

Hej! Är inne på min tredje musse. 1st gt coupe -05 efter den blev det en gt cab -06 och nu en gt -06 med kompressor som ska säljas. Har inte rört en pinal i framvagnen på någon av bilarna och är på det stora hela nöjd. Särskilt med kompressor bilen som skrämmer mej varje gång jag gasar.

Link to comment
Share on other sites

Hej! Är inne på min tredje musse. 1st gt coupe -05 efter den blev det en gt cab -06 och nu en gt -06 med kompressor som ska säljas. Har inte rört en pinal i framvagnen på någon av bilarna och är på det stora hela nöjd. Särskilt med kompressor bilen som skrämmer mej varje gång jag gasar.

Hur långt har du kört med bilarna?

Link to comment
Share on other sites

Min Musse 2007 har gått 4100mil. Glapp i framvagnen, besiktningen har släppt igenom den i 2 år men jag bytte ändå. Efter byte av båda bärarmarna blev det helt annan väghållning. Stabilare o exaktare styrning. 4500 kr inkl materiel hos Prytz :)

4500 kr för material och arbete totalt?! Bra pris måste jag säga!

Link to comment
Share on other sites

Hade bilen på service i slutet av förra veckan och det visade sig vara glapp i båda styrlederna i framvagnen. Inget som jag har känt av och den gick igenom besiktning i April i år. Nåja... kostar inte så blodigt så det är bara att byta och gallopera vidare :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Min Musse 2007 har gått 4100mil. Glapp i framvagnen, besiktningen har släppt igenom den i 2 år men jag bytte ändå. Efter byte av båda bärarmarna blev det helt annan väghållning. Stabilare o exaktare styrning. 4500 kr inkl materiel hos Prytz :)

Väldigt bra pris, frågade pris på byte hos Exclusive cars i Täby, dom ville ha 11500SEK för båda fram (arbete+material). Beställde armar på Ebay å bytte själv, besparingen räckte till en Alu kardan från Ebay

Link to comment
Share on other sites

På senaste besiktningen hitta bes.killen glapp i båda spindellederna på min Musse. Då hade den gått

drygt 4200mil, varav de sista 1000 milen sänkt. Tyckte att allt var i nyskick i framvagnen, förutom

spindellederna då förstås, så jag tyckte det var onödigt att byta kompletta länkarmar. Köpte i stället

två såna här http://www.summitracing.com/int/parts/mog-k500033/overview/make/ford/model/mustang

som jag tänkte byta i vår. Smörjbara :D! Tror jag kommer kunna byta dessa utan att ta bort länkarmarna

från bilen.

mvh/ Ronis

Link to comment
Share on other sites

På senaste besiktningen hitta bes.killen glapp i båda spindellederna på min Musse. Då hade den gått

drygt 4200mil, varav de sista 1000 milen sänkt. Tyckte att allt var i nyskick i framvagnen, förutom

spindellederna då förstås, så jag tyckte det var onödigt att byta kompletta länkarmar. Köpte i stället

två såna här http://www.summitracing.com/int/parts/mog-k500033/overview/make/ford/model/mustang

som jag tänkte byta i vår. Smörjbara :D! Tror jag kommer kunna byta dessa utan att ta bort länkarmarna

från bilen.

mvh/ Ronis

Om det blir bra varför inte, det jag har sett när jag meckat själv är att kulleden är helsvetsad i armen, från två sidor, först ska du ha bort den gamla utan att förstöra så mycket och sen svetsa dit den nya så det håller och utan att ändra geometrin för mycket. Kolla noga först hur du ska gå till väga och tänk på att man köper två nya armar med livstids garanti för strax över två tusen sek som tar ca 3-4 timmar att byta själv (per sida), har gjort det själv nyligen. Hoppas jag inte låter för "besserwiktig" nu för det är inte menat så utan i all välmening.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Om det blir bra varför inte, det jag har sett när jag meckat själv är att kulleden är helsvetsad i armen, från två sidor, först ska du ha bort den gamla utan att förstöra så mycket och sen svetsa dit den nya så det håller och utan att ändra geometrin för mycket. Kolla noga först hur du ska gå till väga och tänk på att man köper två nya armar med livstids garanti för strax över två tusen sek som tar ca 3-4 timmar att byta själv (per sida), har gjort det själv nyligen. Hoppas jag inte låter för "besserwiktig" nu för det är inte menat så utan i all välmening.

Mvh

Svetsade ? Jag kan inte ta gift på att mina spindelleder inte är svetsade, men har bestämt för

mig att jag inte såg några såna konstigheter när jag kollade. Kanske beroende på vilken

årsmodell eller version av länkarmar det är frågan om? Ska kolla extra noggrant nästa gång

jag kommer till garaget ?

mvh/ Ronis

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

De är framför allt bättre än sitt rykte har åkt nästan 8000mil med mina,bytte den ena( helt i onödan) det var en stötdämpare som satt lite löst och förde väsen.

men den är mycket riktigt pressad och du måste demontera länkaren för att kunna byta den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...