Jump to content

Boende eller Bil? Ångest...


BUSET

Recommended Posts

har senaste tiden grubblat som fan på en sak och det börjar bli jobbigt!

bor i dagsläget i en hyres 3:a med sambo och 3 årig grabb och livet är jättebra i allmänhet men jag har alltid suktat efter större boende som med fördel hade ägts istället för hyrts.

har dock aldrig haft direkt pengar eller vidare intresse av att faktiskt satsa o köpa utan levt på i livets glada dagar! nu är har jag en kotte till på gång i oktober och detta med boende har krupit sig på mer o mer sista tiden då jag tänker att jaha,35 bast o snart 2 barnsfarsa och inte kommit längre än en 3:a!

det är trångt,lyhört,grannar överallt och lite rum att leka i m.m

boende finns ju gott om och rätt vettiga priser också men det är det här med den JÄ kontantinsatsen!? hur lyckas man med den som arbetare?

jag har knappt hälten av dom 15-20% som behövs!! därav tanken på att sälja mussen och köpa hus.

nu köpte jag bilen med ändamålet att behålla den för framtiden eftersom jag känner att det inte bara är intresse utan min "manliga ventil" som jag behöver för att koppla bort andra problem som dyker upp samt att bara njuta för mig själv när vardagen är grå,ni förstår säkert.

men att sälja nu,hur mycket hade man förlorat...en jävla massa men insatsen hade man garanterat fått (kanske med nöd o näppe)

låter ju helt deppad här men är ni med på resonemanget?

kommentarer?

mvh bosse

Link to comment
Share on other sites

Känner igen; Har du bra kontakt med din bank så behövs inte 15% om dom tror på kalkylen. Jag har en urtrevlig bank man jag behöver bara ringa så löser han det mesta per telefon. Säljer du så kommer det många badrums renoveringar om tapeseringar imellan och soffgruper på det innan ett nytt köp blir aktuellt. Och det där förbaskade IKEA :). Det går om man vill.......................

Link to comment
Share on other sites

Jag är snart 48 år och köpte mitt hus för ca 13 år sedan (35 år var jag då). Det var det bästa jag gjort :-) Sålde min dåvarande entusiastbil för ca 250.000 kr och hade sparat en liten del till. Att bo i eget hus eller egen lägenhet är guld värt, åtminstone en tid i livet, särskilt om man har barn som kan få mera utrymme i ett hus med omgivande tomt, det behöver inte vara så lyxigt, bara det är torrt och varmt, så har familjen det bra och oftast fixar man till det så det blir bättre. Och du skall se att efter några år, så finns det återigen pengar över till en ny Mustang :-)

PS. Har man ett hus med ett garage, så kan man ha en gammal trevlig Musse ståendes gratis som man kan pilla med när man vill och den bilen behöver inte vara så dyr, men man kan ha lika trevligt som med en nyare :-D

Link to comment
Share on other sites

ja jag antar att första steget är att kolla med banken vad dom säger iaf!

ok visst finns det kompromisser men jag vill heller inte att levnandskostnaden per månad ska ta över helt,så det är lite att tänka på!

nu ska ju tanten också gå hemma 1.5 år på "peanuts" och sen även funderat på studier så min stackars lön lär ju gå åt!!

jag får väl ta och lugna ner mig lite och hårdspara framöver tills vi båda vet vad vi har för ekonomisk situation och 2 småbarn i en 3:a har väl ingen dött av om än så jobbigt ibland.

det är trevligt att höra er andras tankar och erfarenheter enligt ovan inlägg så fortsätt med det :)

mvh B

Link to comment
Share on other sites

Svårt att titta in i andras ekonomiska situation, men köp eget, det är min åsikt.

Fråga offerter i olika banker, så har du fakta på hand.

Ta sen fram din kalkylator och räkna alla kostnader. Se till att du har tillräcklig buffert att leva med efter amorteringarna, så att ni inte förköper er.

Jag har av förekommen anledning bott 1.5 år i en hyrd radhustrea med bostadsytan 1/4 av det jag är van vid och 2,5m takhöjd i lokalen.

Det passade inte oss.

Har största delen av mitt liv bott i "hus på landet", kan inte föreställa mej något annat längre.

Parentesen på 1.5 år må vara tillräckligt. På basen av det, rekommenderar jag eget. Dessutom är betalda hyror "bortkastade pengar", amortering på eget hus betalar sej i längden. Se bara till att skaffa "rätt" hus genast.

Link to comment
Share on other sites

Att hyra lägenhet är uselt på många sätt så helt klart sälj Mustangen och köp en lägenhet eller hus.

Som COCS säger!! Det bästa affär du gör!!!

När man hyr så är det för det första väldigt svårt få andra lån.

Dessutom sitter man i en rävsax för det går ju inte byta upp sig annat än att betala ännu mera hyra.

Äga sin lägenhet/villa ger det betydligt bättre valmöjligheter på sikt.

Se bara till att amortera ordentligt det är annars det största misstag de flesta gör.

Många tar ett för stort lån man knappt har råd med och amorterar minimalt.

Det är jobbigt!!

En sak ska man ha klart för sig att hus är ju en ständig kamp med kostnader och saker som går sönder.

Räknar man inte in att tex spara ca 500-1000kr/mån på oförväntade utgifter så är även husägande jobbigt

Människan har en jävla förmåga att anpassa utgifterna till inkomsterna! :)

Så därför är det bra vänja sig till rätt hårt sparande/amortering

Hux Flux känner man sig riktigt rik efter ett tag.

Link to comment
Share on other sites

ja jag är väl inte "bang" för att sälja för den goda orsakens skull!

frågan är väl bara isåfall hur ekonomin kommer bli med mig som enda riktiga löntagare!?

men får jag ett intressant bud så överväger jag definitivt att sälja direkt nu under hösten,bilen är ju t.o.m besiktigad :)

kanske får lägga in en intresse tråd på säljavdelningen

Link to comment
Share on other sites

Bara att gratulera till ett klokt beslut. Eget boende är en av de bättre investeringar man kan göra och precis som Thomas konstaterar så kommer ofta senare förr än man tror. Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Jag kan bara hålla med alla övriga, sunda synpunkter. Vi började med bostadsrätt, större bostadsrätt, radhus och nu villa med dubbelgarage(!). För några år sedan hade ekonomin kommit till en punkt när det funkade med sommarbil, en Mazda Miata. Och så förra året en Mustang. Det tog 20+ år...

Link to comment
Share on other sites

Bra beslut! Köpte min lägenhet för 7 år sen, då rullade jag i en bil för 15 lappar. Man tänkte ju ganska rätt då, tak över huvud i första hand. Det är värt mycket mer än en ball bil om man dessutom trivs i sitt boende.

Gratulerar till andra barnet

/Artur

Link to comment
Share on other sites

Förstår dina kval angående ditt boende och familjesituation. Det finns inget viktigare än att familjen mår bra och har man möjlighet att köpa ett eget boende när man har små barn så skall man prioritera detta framför något annat. För min del så skaffade jag mina ögonstenar (Mustanger) när barnen växte upp och ekonomin blev bättre så kör på att skaffa familjen ett eget boende. Sedan för att hålla ner priserna så behöver du kanske inte bo i malmö utan titta på byarna utanför där priserna är lägre mot i stan. Skaffa också som någon nämnde ett riktigt garage och när så ekonomin tillåter skaffar hem något bra objekt som du kan pula med när abstinensen kommer krypande.

Vill lyckönska dig till ditt framtida boende och tillökningen.

/ Hasse W

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Pladderhatten här igen snart 60, kan lite om livet:confused:.

Mussen är inte det som är viktigt i livet, sattsa på boende och barn, viktigare

kan inte finnas:o.

CMC och forum finns kvar och du är lika välkommen i sällskapet utan Mustang, jag kan

utan att ljuga säga, en Mustang kommer du över igen, när tiden och ekonomin är mogen

för det.:cool:

Tänk också tanken att du haft Mustang, det är många som inte ens har råd med ett

Mustangemblem, släpp det här ett tag och satsa på en bra familjeframtid.;)

Link to comment
Share on other sites

jadå

vid behov har/hade jag aldrig tvekat en sekund men som alltid vill man alltid väga alternativen!

nu är det ju tveksamt att bilen säljs med så mättad marknad men för den som vill och vågar kan det bli en bra affär

vi får se :)

tackar för all input från er andra och givetvis ses vi igen med bil eller utan

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Japp nu har väl sisådär 2 år passerat och sitter vid samma köksbord och bilen står i garaget under mig :)

ska man kasta ut annons för skambud? vad får man för bud numera :)

hälsar till alla gamla kolleger i klubben och forumet också!!

Link to comment
Share on other sites

Ja när ska man sälja? :)

Extra svårt just nu innan 2015 Mustangerna kommer ut på marknaden!

Normala Svensson bilar brukar sjunka i pris en hel del när en ny modell släpps.

Mussarna verkar inte följa de vanliga prisfallen men nu tippar jag 2005-2010 kommer tappa rejält!

Så kanske läge sälja nu innan 2015 bilarna kommer ut! Gissar många vill byta upp sig så Blocket lär fyllas med 2005-2014 Mustanger i vår!!

Det är ju bara pröva och se responsen...

Link to comment
Share on other sites

Bytte i fredags in min 2014 GT med mycket lull-lull. Ville egentligen sälja nästa höst efter en förhoppningsvis fin sommar 2015. Men med nya modellen på väg in och med priser som åtm ryktas bli resonabla så bestämde jag mig för att skiljas från ögonstenen redan nu. Jag resonerade nog ganska likt det Per beskriver ovan. Jag tycker att jag fick ok betalt när man jämför med vad som ligger ute på blocket och bytbil. Men jag tog en en rejäl smäll eftersom jag var förste ägare till bilen... Nåväl, den tjänade sitt syfte och jag har haft enorm roligt med både bilen, CMC cruisingar och forum.

Jag återvänder definitivt till stallet när nya modellen börjar dyka upp som begagnad.

I mellantiden hittar ni mig nersjunken i en BMW Z4 35is. Kul som tusan att köra men den låter alldeles bedrövligt från utblåset....

Ändrade %s av %s (%s)
hj
Link to comment
Share on other sites

Japp nu har väl sisådär 2 år passerat och sitter vid samma köksbord och bilen står i garaget under mig :)

ska man kasta ut annons för skambud? vad får man för bud numera :)

hälsar till alla gamla kolleger i klubben och forumet också!!

Hej igen.

Bättre att sälja på våren då eventuellt flera har köpfeber. Å andra sidan kommer medborgarnas köpkraft att kapas på lång sikt i.o.m nya vindar i regeringen.

Den psykologiska faktorn i ekonomin bör inte underskattas.

Men man säger ju "There's an a** for every seat", så inte är det väl omöjligt att kränga en Mustang.

Förlusten svider alltid, men ibland måste den tas för att frigöra kapital.

Link to comment
Share on other sites

ja kontentan i förlusten kallas för kontantinsats för boende!! Jösses...

Jag hade sålt bilen rätt billigt för en snabb affär idag då vi verkligen vill flytta nu istället för o ett par år

Det är för allas skull (bilen hade JAG GÄRNA behållt) men alla man pratar med...ja dom pratar bara så dom intresserade förblir intresserade och inga bilägare.

Får väl avvakta våren och testa än en gång! Trevligt att titta in på forumet igen :)

Hoppas att era höst träffar varit goa o trevliga med mycket brumbrum

Link to comment
Share on other sites

Det är för allas skull (bilen hade JAG GÄRNA behållt) men alla man pratar med...ja dom pratar bara så dom intresserade förblir intresserade och inga bilägare.

Får väl avvakta våren och testa än en gång!

Som sagt, livet är en lottsedel...

http://www.di.se/artiklar/2014/10/20/hushallen-deppar-efter-valutgangen/?utm_source=apsis-anp-3&utm_medium=email&utm_content=di-newsletter&utm_campaign=unspecified&subid=670478416

Jargongen i Sverige går i samma spår som i ett grannland några år innan skattehöjningarna slog botten ur den privata konsumtionen...

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...