Jump to content

Featured Replies

comment_120161

Har kört med bilen ett par gånger sedan jag registrerat den.

Är mycket ovan vid automatlådor och tycker att det borde kännas när den växlar från 2:an till 3:an.

Den växlar mycket smidigt mellan 1:an och 2:an och det känns knappt men efter det märker jag inte om den växlar till 3:an eller ej.

Någon som sitter på något tips om hur man kan kolla detta utan varvräknare?

När borde bilen växla till 3:an?

comment_120166

Hej

Om du först lägger i ettan på automaten å kör då lär du märka att den kommer varva rejält. Starta sen på tvåan å kör en bit. Sen starta på på driven, då lär du märka en skillnad när du kommer upp i lite fart. Men köp en billig varvräknare på ex. biltema så kan du se varvtalet. Lr köp en lite snyggare bättre på en gång..

mvh Johan

  • Author
comment_120175
Hej

Om du först lägger i ettan på automaten å kör då lär du märka att den kommer varva rejält. Starta sen på tvåan å kör en bit. Sen starta på på driven, då lär du märka en skillnad när du kommer upp i lite fart. Men köp en billig varvräknare på ex. biltema så kan du se varvtalet. Lr köp en lite snyggare bättre på en gång..

mvh Johan

Tack för tipset. Det borde jag väl kommit på själv men som sagt aldrig haft automat. Jo varvräknare tänker jag klämma in, finns ju en ledig plats i instrumentet.

comment_120489

Hej

Jag upplevde samma problem när jag köpt min Mustang, men då var det någon snäll person som upplyste mig om att jag skulle ha växelväljaren mitt för det gröna punkten och då hade jag tre växlar. Jag hade kört med väljaren i "D" läget och då visade det sig att bilen startade på 2 ans växel. Hoppas att detta gäller dig också för det är för det var en billig lösning på mitt problem

MVH

Kent

comment_120607

Hej Rolf

Hade lite bakvänt på min bil, 2:an å driven funka.

Men var så att växelväljaren som gick igenom golvet var för kort. Tog bort staget å provade alla lägena på garage golvet. Fick förlänga spaken lite så fick jag ettan oxå.

Vad det hela berodde på vet jag inte, men vet att det sitter en c4 från -70 i min 66:a. Kanske är lite olika på de stagen...

mvh Johan

comment_120609

hej

om du har en nyare c4 så är det inte samma ventil hus det ändrades 67 och då försvann det andra drive läget. Jag har ett 67 ventilhus i min och jag har 1 på L 2 på gröna samt drive på lilla pricken med detta kan jag växla 1,2,3 vilket inte går med ett original 66 ventilhus.

Björn

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...