darne1 Posted December 12, 2012 Report Share Posted December 12, 2012 Hej!Då min son för tillfället är i USA tänkte jag be honom ta med sig en ny förgasare hem.Tänkte ersätta min 4-ports originalförgasare med en Edelbrock 500cfm 1404.Tror det är ett bra val? Men hur "bolt on" är den med tanke på insug, luftrenare vacuum, gasstag, kickdown mm?Har en -67 med otrimmad fyrports 289:aDarne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted December 12, 2012 Report Share Posted December 12, 2012 Hej.Bra val av förgasare, kanske du skall välja 600cfm och bestycka om lite, oftast är detlite intrimning innan det är helt bra.Bolt on är det inte alltid, men lite fix med koppling av bensinledning och gasreglage,jag tror inte du upplever det som något omöjligt.Men som sagt volymen på förgasaren kan du vara lite fundersam över, mitt val blir600cfm med lite justering och kanske byte av munstycke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Lindström Posted December 12, 2012 Report Share Posted December 12, 2012 Hej!Då min son för tillfället är i USA tänkte jag be honom ta med sig en ny förgasare hem.Tänkte ersätta min 4-ports originalförgasare med en Edelbrock 500cfm 1404.Tror det är ett bra val? Men hur "bolt on" är den med tanke på insug, luftrenare vacuum, gasstag, kickdown mm?Har en -67 med otrimmad fyrports 289:aDarneHej Darne!Det ska inte vara några problem utan det är nog "bult on" eller som vi lärt oss av microsoft m m "plug and play" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan HT-66 Posted December 12, 2012 Report Share Posted December 12, 2012 Hej,Är nog inga problem att få den att passa, men kickdownen är ett kapitel för sig... finns risk att du får klura lite där, men finns vajer kitt att köpa. Sj så fixa jag ihopp det med kulleder, vxlvajer (från cykel) å ett par retur fjädrar.Varför inte köpa med ett alu insug oxå . Hur som helst så kommer du säkert fixa förgasar bytet./ Johan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NackaBosse Posted December 12, 2012 Report Share Posted December 12, 2012 Det finns en formel för att räkna ut storleken på förgasaren.Enklast kan du göra det här: http://bigbadmoparengines.se/index.php?main_page=page&id=1Själv kör jag med Edelbrock 500 CFM på min 302:a och det duger alldeles utmärkt för gatbruk.När det gäller kickdown och gaswire finns det "konverteringskit". Kolla här: http://store.edelbrock.com/search.aspx?find=1483 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bosewallius Posted December 12, 2012 Report Share Posted December 12, 2012 Om jag var du skulle jag renovera original Autolite 4-V istället. En mycket bra förgasare på 480 cfmJust mina 2 cents.Mvh Bosse CMC 342 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helmantel Posted December 13, 2012 Report Share Posted December 13, 2012 Om det är originalförgasaren till 67an då är det en Autolite 4300 och inte 4100 du kanske tänker på. Jag har ingen personlig erfarenhet med de men vet att 4100 alltid får beröm, medan 4300 brukar krångla mer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted December 13, 2012 Report Share Posted December 13, 2012 Hej.Givetvis är det så att FORD tog fram en förgasare som var optimalför det cui som motorn har.Jag håller också med Bosse i ämnet, Autolite, FoMoCo, Motorcraftär förgasare som är värda att renovera.Oftast så är det lättare än man tror att få ordning på en gammalfavorit, 4100-4V är en jättebra förgasare, användes fram till 1967,lätt att packa om justera, det är också rätt att 4300 är jäcklig att justera men när den väl är justerad rätt, är den också superbra.Ett råd är dock att hålla reda på en eller ett par små kulor när manplockar isär, en magnetpenna är bra att ha tillhands.Kul att veta är att man kört en större test med Holley, Autolite 4100på samma motor, allt pekade för Autolite, Ax samt förbrukning lågpå plussidan för Autolite, Holleyn som vid tillfället var en s.k 4150600cfm fick stryk.Så mitt råd i ämnet om man inte tänker sig att byta förgasare äratt göra en köksbordsrenovering av sin gammla originalförgasare.Man måste alltid ha i åtanke när det gäller gammla prylar, att dethar faktiskt suttit ett gäng gubbar och skruvat, beräknat, mmför att det skall fungera.I första hand så är det original komponenter som bör användas omman skall få en enkelt ägande, så fort man byter ut och ändrar såstöter man på stora eller små problem. Det som är svårt då är attförstå varför det inte blir bättre när man ersatt med nytt, men somjag skrev är små förändringar ibland sådant som gör att det kan blistora ? tecken men det är givetvis inte alltid så.Förlåt mitt tyckande igen, jag har skruvat en hel del förgasare avolika modell och alla som gort samma sak vet att man skapar sig enfavorit i mitt fall blev det Holley som ersättare i andras fall något helt annat.Bra att veta är att Edelbrock är en kanonförgasare om man skallersätta sin kanske helt slut originalförgasare, vill bara ge ett rådköp inte en för stor förgasare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
darne1 Posted December 13, 2012 Author Report Share Posted December 13, 2012 Hej!Det är en 4100 jag har som är relativt nyrenoverad. Problemet jag har är att det är omöjligt att få en stabil tomgång. Ena dagen är den för hög för att andra dagen vara för låg? Den går mycket bra över tomgång och uppåt Har varit inne på om det kan vara automatchoken som spökar eller kanske rent av fördelaren? Till saken hör att den vid vissa starter vill spy ut sot ur avgasrören Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted December 13, 2012 Report Share Posted December 13, 2012 Hej.Först vill jag nog påstå att det är något som felar i förgasaren, fördelaren ställer inte tillmed svartrök.Kanske det är flotörnivå som är feljusterad, dvs flotörer flyter för högt eller för lågt, vanligastär att nålventiler inte stänger på rätt nivå, kan vara en fördel med att kolla.Ett annat fel som många bortser ifrån är dom s.k. blandnålarna, luft,bränsle inställning somblir lite olika på grund av nålarnas ojämnhet.Choke kan det också vara, vilken typ har du, tror att du har s.k. värmepåverkad typ, en typsom tar värmepåverkan via grenrör via rör eller påverkan genom värme från vatten, alltsåen slang som ligger i en plåtprofil som monterats intill choke, slang till värmepaket.Kan vara delar i chokens mekaniska funktion som spökar, vanligt problem på dennatyp av förgasare.1 kolla flotörer i förgasaren, mät och kolla att dom hänger på rätt nivå, det kan bli lite ,pill.2 kolla luftskruvar, kan vara slitna, byte eller slipa nålar med våtslip, håll pappret runtnålspets med tumme och pekfinger rotera nålen lite, kolla av med bra läsglasögon. 3 Kolla choke, det finns utförliga beskrivningar på hur automatchoke skall justeras,kan kärva i mekaniken.allternativ rengöras, har du provat att spärra choke i öppet läge, starta och hållmotorn igång med gaspedal en stund. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
darne1 Posted December 14, 2012 Author Report Share Posted December 14, 2012 Hej igen!Ja sotet ur avgasrören kan säkert bero på felställd flottör. Jag hade läck på sekundärflottören i sommras och har nog inte fått den nya riktigt rättjusterad i höjd än. Automatchoken är mycket riktigt av värmetyp (känner av temp.i grenröret). Tomgångsproblemet har dock hängt med i några säsonger nu vilket gör att jag är inne på att testa en annan förgasare om nu inte fördelaren kan påverka?Darne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CalleC Posted December 27, 2012 Report Share Posted December 27, 2012 Bytte själv nyss till en Edelbrock 600 på min 302:a. Ganska lätt, startade på första försöket även om förgasaren förstås ska justeras in vad det lider. Det krävdes en spacer mellan förgasare och insug för att inte trottellänkaget skulle ta i ventilkåpan. 1" bakelitspacer fungerade bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
darne1 Posted December 27, 2012 Author Report Share Posted December 27, 2012 Hej Har nu en nästan ny 600 med elchoke på gång.Verkar ju bra om det räcker med spacer över insuget?Du hade inga problem med kickdownlänkaget eller originalluftrenaren (om du nu har originalrenare)?Darne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CalleC Posted December 28, 2012 Report Share Posted December 28, 2012 Hej!Kickdown har jag inte monterat än. Original kickdownstag tar i luftrenarburken, så jag tänkte mig Lokars wiresats eller bygga egen. Luftrenaren passade bra, men den är inte original utan en vanlig 14" "kakburk" av fabrikat CP Products (tror jag att de hette) inköpt på Åbergs VTC parts i Högdalen. Jag kör manuell choke med en universalwire som jag drog genom samma hål som hastighetsmätarwiren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NackaBosse Posted December 28, 2012 Report Share Posted December 28, 2012 Jag fixade mitt kickdown-stag med Edelbrocks länkage-kit EDE1483. Passar original kickdown-stag.Detta kit gör att fästet för gaswiren måste förlängas utåt (åt vänster sett från förarplatsen).Finns bl.a att köpa hos Hansen Racing: http://www.hansenkatalogen.se/sv-se/Hansenracing/Kataloger.aspx#/car/freetext/EDE1483Bifogar lite bilder på resultatet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CalleC Posted December 28, 2012 Report Share Posted December 28, 2012 NackaBosse: Prydligt! Det där kunde ju också vara en lösning, ja. Vad kör du för luftrenarburk? Min går ned ganska djupt i kanten, så jag är inte 100 på att det skulle funka (kickdownstaget kan ta i). Är förlängningen av gaswirefästet ett hembygge eller färdigköpt (antar att du menar fästet i insuget där wirehöljet slutar?) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NackaBosse Posted December 28, 2012 Report Share Posted December 28, 2012 OK, skall förklara lite närmare på bifogad ny bild kompletterad med pilar.Svart pil = kickdown-staget.Röd pil = gaswirefästet som levererades med förgasaren.Grön pil = förlängningen jag behövde göra. En metallplatta i lagom storlek, vilken som helst, svetsad ihop med gaswirefästet.Gaswirens returfjädrar, som går inuti varann är också hemfix.Nej, jag har inte original luftrenarburk, utan en kromad, som jag köpte som ett kit tillsammans med ventilkåporna. Den är också som en rund tallrik och det går bra.Den här konstruktionen bygger inte så mycket på höjden.Med den lilla justerskruven med fjäder runt i mitten på bilden kan man reglera i vilket läge gaspedalen skall vara när man vill att nedväxling skall ske.Med tanke på den ringa kostnaden för länkagekitet, samt att du förmodligen har kickdownstaget kvar, kan det vara värt att prova. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
darne1 Posted December 28, 2012 Author Report Share Posted December 28, 2012 HejHar nu inhandlat förgasaren som kommer att monteras i vårTack vare goda råd och bilder på era lösningar blir det nog inga problemHej så längeDarne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CalleC Posted April 8, 2013 Report Share Posted April 8, 2013 Nu har jag fått ett litet problem. Förgasaren (Edelbrock 1405, dvs 600 cfm med manuell choke) vill flöda över. Jag kollade att flottörerna låg på rätt nivå. Motorn hade gått väldigt fett vid provkörning (svarta stift, tjuvstopp vid rödljus).Är bränsletrycket kanske för högt? Motorn är en 302 från 1973 med mekanisk bensinpump. Eller kan det vara något annat knas?LOKARs Kickdownwire kan däremot rekommenderas! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
darne1 Posted April 8, 2013 Author Report Share Posted April 8, 2013 Har inte svaret på ditt problem CalleVill bara tala om att jag i förra v.monterade min Edelbrock 1406 med elchoke utan problemJusterade gaslänkagets längd så kickdownen funkade bra.Gjorde grovjustering på munstyckena samt tomgång och tyckte motorn gick bra direkt.Tomgången är även mycket jämnare så jag är redan nu mycket nöjd.Får se vad förbrukningen hamnar påDarne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CalleC Posted April 8, 2013 Report Share Posted April 8, 2013 Har inte svaret på ditt problem CalleVill bara tala om att jag i förra v.monterade min Edelbrock 1406 med elchoke utan problemJusterade gaslänkagets längd så kickdownen funkade bra.Gjorde grovjustering på munstyckena samt tomgång och tyckte motorn gick bra direkt.Tomgången är även mycket jämnare så jag är redan nu mycket nöjd.Får se vad förbrukningen hamnar påDarneGrattis! Ja, 1406 är väl samma förgasare som min fast med elchoke?Grovjustering på munstyckena, innebar det att du bytte nålar?Misstänker att min översvämning berodde på att vänster flottör hade hängt sig. Det var nämligen bara från det vänstra huvudmunstycket det droppade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NackaBosse Posted April 9, 2013 Report Share Posted April 9, 2013 Jag lämnade in bilen till http://www.lundbladmotor.se/ så de fick med datorhjälp ställa in tändning och förgasare optimalt, efter förgasarbytet. Kostade 2.500 kr. Då mättes även cylinderbalans, CO-halt, laddning m.m. vid olika varvtal på rullande landsväg. Märktes på att motorn går nu hur jämt och fint som helst. Väl värda pengar tyckte jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
darne1 Posted April 9, 2013 Author Report Share Posted April 9, 2013 Bytte inte nålarJusterade bara blandskruvarna och tomgångenDarne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CalleC Posted April 9, 2013 Report Share Posted April 9, 2013 Jag lämnade in bilen till http://www.lundbladmotor.se/ så de fick med datorhjälp ställa in tändning och förgasare optimalt, efter förgasarbytet. Kostade 2.500 kr. Då mättes även cylinderbalans, CO-halt, laddning m.m. vid olika varvtal på rullande landsväg. Märktes på att motorn går nu hur jämt och fint som helst. Väl värda pengar tyckte jag.Rätt festligt, min kompis rekommenderade just Lundblads! Ja, det är kanske en bra idé, ligger dessutom i mina krokar. Även om det är kul att skruva själv är nog rullande landsväg svårslaget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.