Jump to content

Edelbrock


darne1

Recommended Posts

Hej!

Då min son för tillfället är i USA tänkte jag be honom ta med sig en ny förgasare hem.

Tänkte ersätta min 4-ports originalförgasare med en Edelbrock 500cfm 1404.

Tror det är ett bra val? Men hur "bolt on" är den med tanke på insug, luftrenare vacuum, gasstag, kickdown mm?

Har en -67 med otrimmad fyrports 289:a

Darne

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Bra val av förgasare, kanske du skall välja 600cfm och bestycka om lite, oftast är det

lite intrimning innan det är helt bra.

Bolt on är det inte alltid, men lite fix med koppling av bensinledning och gasreglage,

jag tror inte du upplever det som något omöjligt.

Men som sagt volymen på förgasaren kan du vara lite fundersam över, mitt val blir

600cfm med lite justering och kanske byte av munstycke.;)

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Då min son för tillfället är i USA tänkte jag be honom ta med sig en ny förgasare hem.

Tänkte ersätta min 4-ports originalförgasare med en Edelbrock 500cfm 1404.

Tror det är ett bra val? Men hur "bolt on" är den med tanke på insug, luftrenare vacuum, gasstag, kickdown mm?

Har en -67 med otrimmad fyrports 289:a

Darne

Hej Darne!

Det ska inte vara några problem utan det är nog "bult on" eller som vi lärt oss av microsoft m m "plug and play" :P

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Är nog inga problem att få den att passa, men kickdownen är ett kapitel för sig... finns risk att du får klura lite där, men finns vajer kitt att köpa. Sj så fixa jag ihopp det med kulleder, vxlvajer (från cykel) å ett par retur fjädrar.

Varför inte köpa med ett alu insug oxå :). Hur som helst så kommer du säkert fixa förgasar bytet.

/ Johan

Link to comment
Share on other sites

Det finns en formel för att räkna ut storleken på förgasaren.

Enklast kan du göra det här: http://bigbadmoparengines.se/index.php?main_page=page&id=1

Själv kör jag med Edelbrock 500 CFM på min 302:a och det duger alldeles utmärkt för gatbruk.

När det gäller kickdown och gaswire finns det "konverteringskit". Kolla här: http://store.edelbrock.com/search.aspx?find=1483

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Givetvis är det så att FORD tog fram en förgasare som var optimal

för det cui som motorn har.

Jag håller också med Bosse i ämnet, Autolite, FoMoCo, Motorcraft

är förgasare som är värda att renovera.

Oftast så är det lättare än man tror att få ordning på en gammal

favorit, 4100-4V är en jättebra förgasare, användes fram till 1967,

lätt att packa om justera, det är också rätt att 4300 är jäcklig att

justera men när den väl är justerad rätt, är den också superbra.

Ett råd är dock att hålla reda på en eller ett par små kulor när man

plockar isär, en magnetpenna är bra att ha tillhands.

Kul att veta är att man kört en större test med Holley, Autolite 4100

på samma motor, allt pekade för Autolite, Ax samt förbrukning låg

på plussidan för Autolite, Holleyn som vid tillfället var en s.k 4150

600cfm fick stryk.:wtf:

Så mitt råd i ämnet om man inte tänker sig att byta förgasare är

att göra en köksbordsrenovering av sin gammla originalförgasare.;)

Man måste alltid ha i åtanke när det gäller gammla prylar, att det

har faktiskt suttit ett gäng gubbar och skruvat, beräknat, mm

för att det skall fungera.

I första hand så är det original komponenter som bör användas om

man skall få en enkelt ägande, så fort man byter ut och ändrar så

stöter man på stora eller små problem. Det som är svårt då är att

förstå varför det inte blir bättre när man ersatt med nytt, men som

jag skrev är små förändringar ibland sådant som gör att det kan bli

stora ? tecken :confused: men det är givetvis inte alltid så.

Förlåt mitt tyckande igen, jag har skruvat en hel del förgasare av

olika modell och alla som gort samma sak vet att man skapar sig en

favorit i mitt fall blev det Holley som ersättare i andras fall något

helt annat.

Bra att veta är att Edelbrock är en kanonförgasare om man skall

ersätta sin kanske helt slut originalförgasare, vill bara ge ett råd

köp inte en för stor förgasare.;)

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Det är en 4100 jag har som är relativt nyrenoverad. Problemet jag har är att det är omöjligt att få en stabil tomgång. Ena dagen är den för hög för att andra dagen vara för låg? Den går mycket bra över tomgång och uppåt Har varit inne på om det kan vara automatchoken som spökar eller kanske rent av fördelaren? Till saken hör att den vid vissa starter vill spy ut sot ur avgasrören

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Först vill jag nog påstå att det är något som felar i förgasaren, fördelaren ställer inte till

med svartrök.

Kanske det är flotörnivå som är feljusterad, dvs flotörer flyter för högt eller för lågt, vanligast

är att nålventiler inte stänger på rätt nivå, kan vara en fördel med att kolla.

Ett annat fel som många bortser ifrån är dom s.k. blandnålarna, luft,bränsle inställning som

blir lite olika på grund av nålarnas ojämnhet.

Choke kan det också vara, vilken typ har du, tror att du har s.k. värmepåverkad typ, en typ

som tar värmepåverkan via grenrör via rör eller påverkan genom värme från vatten, alltså

en slang som ligger i en plåtprofil som monterats intill choke, slang till värmepaket.

Kan vara delar i chokens mekaniska funktion som spökar, vanligt problem på denna

typ av förgasare.

1 kolla flotörer i förgasaren, mät och kolla att dom hänger på rätt nivå, det kan bli lite

,pill.

2 kolla luftskruvar, kan vara slitna, byte eller slipa nålar med våtslip, håll pappret runt

nålspets med tumme och pekfinger rotera nålen lite, kolla av med bra läsglasögon.

3 Kolla choke, det finns utförliga beskrivningar på hur automatchoke skall justeras,

kan kärva i mekaniken.

allternativ rengöras, har du provat att spärra choke i öppet läge, starta och håll

motorn igång med gaspedal en stund.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen!

Ja sotet ur avgasrören kan säkert bero på felställd flottör. Jag hade läck på sekundärflottören i sommras och har nog inte fått den nya riktigt rättjusterad i höjd än. Automatchoken är mycket riktigt av värmetyp (känner av temp.i grenröret).

Tomgångsproblemet har dock hängt med i några säsonger nu vilket gör att jag är inne på att testa en annan förgasare om nu inte fördelaren kan påverka?

Darne

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bytte själv nyss till en Edelbrock 600 på min 302:a. Ganska lätt, startade på första försöket även om förgasaren förstås ska justeras in vad det lider. Det krävdes en spacer mellan förgasare och insug för att inte trottellänkaget skulle ta i ventilkåpan. 1" bakelitspacer fungerade bra.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Kickdown har jag inte monterat än. Original kickdownstag tar i luftrenarburken, så jag tänkte mig Lokars wiresats eller bygga egen. Luftrenaren passade bra, men den är inte original utan en vanlig 14" "kakburk" av fabrikat CP Products (tror jag att de hette) inköpt på Åbergs VTC parts i Högdalen. Jag kör manuell choke med en universalwire som jag drog genom samma hål som hastighetsmätarwiren.

Link to comment
Share on other sites

Jag fixade mitt kickdown-stag med Edelbrocks länkage-kit EDE1483. Passar original kickdown-stag.

Detta kit gör att fästet för gaswiren måste förlängas utåt (åt vänster sett från förarplatsen).

Finns bl.a att köpa hos Hansen Racing: http://www.hansenkatalogen.se/sv-se/Hansenracing/Kataloger.aspx#/car/freetext/EDE1483

Bifogar lite bilder på resultatet.

post-5833-144839233886_thumb.jpg

post-5833-144839234051_thumb.jpg

post-5833-144839234092_thumb.jpg

post-5833-144839234204_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

NackaBosse: Prydligt! Det där kunde ju också vara en lösning, ja. Vad kör du för luftrenarburk? Min går ned ganska djupt i kanten, så jag är inte 100 på att det skulle funka (kickdownstaget kan ta i). Är förlängningen av gaswirefästet ett hembygge eller färdigköpt (antar att du menar fästet i insuget där wirehöljet slutar?)

Link to comment
Share on other sites

OK, skall förklara lite närmare på bifogad ny bild kompletterad med pilar.

Svart pil = kickdown-staget.

Röd pil = gaswirefästet som levererades med förgasaren.

Grön pil = förlängningen jag behövde göra. En metallplatta i lagom storlek, vilken som helst, svetsad ihop med gaswirefästet.

Gaswirens returfjädrar, som går inuti varann är också hemfix.

Nej, jag har inte original luftrenarburk, utan en kromad, som jag köpte som ett kit tillsammans med ventilkåporna. Den är också som en rund tallrik och det går bra.

Den här konstruktionen bygger inte så mycket på höjden.

Med den lilla justerskruven med fjäder runt i mitten på bilden kan man reglera i vilket läge gaspedalen skall vara när man vill att nedväxling skall ske.

Med tanke på den ringa kostnaden för länkagekitet, samt att du förmodligen har kickdownstaget kvar, kan det vara värt att prova.

post-5833-144839234312_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Nu har jag fått ett litet problem. Förgasaren (Edelbrock 1405, dvs 600 cfm med manuell choke) vill flöda över. Jag kollade att flottörerna låg på rätt nivå. Motorn hade gått väldigt fett vid provkörning (svarta stift, tjuvstopp vid rödljus).

Är bränsletrycket kanske för högt? Motorn är en 302 från 1973 med mekanisk bensinpump. Eller kan det vara något annat knas?

LOKARs Kickdownwire kan däremot rekommenderas!

Link to comment
Share on other sites

Har inte svaret på ditt problem Calle

Vill bara tala om att jag i förra v.monterade min Edelbrock 1406 med elchoke utan problem

Justerade gaslänkagets längd så kickdownen funkade bra.

Gjorde grovjustering på munstyckena samt tomgång och tyckte motorn gick bra direkt.

Tomgången är även mycket jämnare så jag är redan nu mycket nöjd.

Får se vad förbrukningen hamnar på

Darne

Link to comment
Share on other sites

Har inte svaret på ditt problem Calle

Vill bara tala om att jag i förra v.monterade min Edelbrock 1406 med elchoke utan problem

Justerade gaslänkagets längd så kickdownen funkade bra.

Gjorde grovjustering på munstyckena samt tomgång och tyckte motorn gick bra direkt.

Tomgången är även mycket jämnare så jag är redan nu mycket nöjd.

Får se vad förbrukningen hamnar på

Darne

Grattis! Ja, 1406 är väl samma förgasare som min fast med elchoke?

Grovjustering på munstyckena, innebar det att du bytte nålar?

Misstänker att min översvämning berodde på att vänster flottör hade hängt sig. Det var nämligen bara från det vänstra huvudmunstycket det droppade.

Link to comment
Share on other sites

Jag lämnade in bilen till http://www.lundbladmotor.se/ så de fick med datorhjälp ställa in tändning och förgasare optimalt, efter förgasarbytet. Kostade 2.500 kr. Då mättes även cylinderbalans, CO-halt, laddning m.m. vid olika varvtal på rullande landsväg. Märktes på att motorn går nu hur jämt och fint som helst. Väl värda pengar tyckte jag.

Link to comment
Share on other sites

Jag lämnade in bilen till http://www.lundbladmotor.se/ så de fick med datorhjälp ställa in tändning och förgasare optimalt, efter förgasarbytet. Kostade 2.500 kr. Då mättes även cylinderbalans, CO-halt, laddning m.m. vid olika varvtal på rullande landsväg. Märktes på att motorn går nu hur jämt och fint som helst. Väl värda pengar tyckte jag.

Rätt festligt, min kompis rekommenderade just Lundblads! Ja, det är kanske en bra idé, ligger dessutom i mina krokar. Även om det är kul att skruva själv är nog rullande landsväg svårslaget.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...