sniffer July 9, 2004 Report July 9, 2004 Efter att ha hört lite på forummet så såg jag en dag när jag va på Biltema lite snygga billiga dunkar med 10W-30 mineralolja. Så jag tog och köpte mig en dunk. Vad jag har hört och läst så skall min 351w-motor må mysigt med den oljan om man byter olja lite offtare. Tänkte bara kolla en gång för säkerhetsskull med er innan jag kruckar i den i min motor så det värkligen stämmer så man inte häller i något som inte alls är bra Citera
Roger July 10, 2004 Report July 10, 2004 Jag skulle rekomendera att hälla i en 15/40 eller 20/50 olja då dom här gammla motorerna ej är lika täta som nya modärna motorer.Hälla i Biltema 10/30 olja är väll samma som att hälla i åsnepiss.Det är inget jag skulle göra.Oljan är den billigaste försäkringen man har på en motor.Och i ditt fall med lågt oljetryck så ska du defenetivt inte ha så tunn olja utan använd 20/50 mineralolja så ska du se att trycket blir bättre.Hoppas att du vart klokare. Citera
AndreasL. July 10, 2004 Report July 10, 2004 Håller med "Roger" helt klart...Kör själv med Pennzoil 20w/50 olja i min kärra, jag tycker personligen man ska hålla sig till kända oljetillverkare som typ Castrol, Pennzoil m.m m.m. Citera
ht67 cmc 1502 July 10, 2004 Report July 10, 2004 Det stämmer nog det Roger säger. På min "nya" 351W rekommenderas 10W-30. Men någon olja från Biltema blir det inte i min motor. Då är det bättre att leta upp en bra olja på nån mack och fråga om man inte kan få köpa den i 20 liters dunk, precis som med ATF-F oljan. Då kommer man ner bra i pris och får en bra olja! Jag håller på att undersöka saken på OK/Q8 där jag bor. De har tyvärr inte hört av sig än. Citera
Roger July 10, 2004 Report July 10, 2004 HT67Lägg ett ämne om du hör pris angående oljan.Jag tror att jag kan ordna QS olja till ett bra pris om det skulle finnas intresse av det. Citera
Lars B July 10, 2004 Report July 10, 2004 Statoil har en olja som heter Classic 20W/50 avsedd för "gamla bilar". Jag har använt den i två år nu och är mycket nöjd. Mitt pris blev 20:-/l när jag köpte i dunk.Lars B Citera
sniffer July 10, 2004 Author Report July 10, 2004 Håller med "Roger" helt klart...Kör själv med Pennzoil 20w/50 olja i min kärra, jag tycker personligen man ska hålla sig till kända oljetillverkare som typ Castrol, Pennzoil m.m m.m.Va runt lite nu och kollade om jag kunde hitta ett ställe som sålde Castrol eller ennzoil 20/50 men hittade ingen mack som sålde den oljan. Några tipps vart jag kan få tag på den? Vart köpte du din? Citera
ht67 cmc 1502 July 10, 2004 Report July 10, 2004 Roger:Japp, det gör jag. Jag känner en som jobbar på en annan OK/Q8 mack och jag får besked av honom så fort han är tillbaka från semestern.Sniffer:Du måste inte ha just Castrol eller Pennzoil. Det finns fler märken som har fina 20W-50 oljor. Det viktiga är att man får en olja som uppfyller vissa krav så att den inte ändrar smörjegenskaper mm. vid vissa temperaturer eller tryck. Det är det som är risken med oljor som är mycket billiga. "Om oljan klarar högre lagertryck och har lägre skumning har den en högre klass och det är alltid till fördel för motorn. Det här har ingenting att göra med viskositeten (tjockleken) som de flesta enbart inriktar sig på men oljekvaliten är viktigare och skiljer rejält mellan s.k. budgetoljor från Ärlige Hasses oljebar och kvalitetsoljor. Det är därför som priset skiljer."Motoroljorna klassas enligt ett system som kallas API-Service. Se mer info om detta och allt annat om oljor på länken nedan:http://www.mcpoolen.se/tbh/sortiment-oljor-info.html Citera
AndreasL. July 11, 2004 Report July 11, 2004 Som ht67 säger, man behöver inte ha just de märkena, bara förslag på några bra oljetillverkare osv.Kolla även länken om oljor som ht67 har lagt ut, om du är intresserad av att fördjupa dig lite i oljor och dess värld.Jag köpte Pennzoil hos en lokal bilverkstad, vet inte vart man kan få tag på Pennzoil nån annanstans, de finns ju även Quaker State som är i princip samma olja som Pennzoil, kanske lättare att hitta om du nu vill ha de... Citera
sniffer July 18, 2004 Author Report July 18, 2004 Så om jag har fattat det rätt så handlar det igentligen inte om vilket märke på olja man köpter, utan vilken norm det är på oljan?Så ser jag en mineralolja som har norm SJ så vet jag att det är en riktigt bra olja? Eller är det något mera jag behöver tänka på? Citera
NS August 4, 2004 Report August 4, 2004 Hej, Biltemas oljor skall vara samma oljor som Statoil saluför i sina butiker.//Niklas Citera
Tommyax August 4, 2004 Report August 4, 2004 Jag anser att man skall använda känt märke av olja och till g:a V8:or bör man använda gammal hederlig mineralolja och inte syntetolja.Undataget är åretruntkörarna. Man skall nog passa sig för Biltemaolja och liknande. I min branch ser jag många gånger vad "billig" olja gör med lager och dyl. i maskiner. Ofta har kunden köpt billigt av nån "nasare" som kör runt och säljer mirakelolja till mirakelpris. Betänk också att syntetolja är mer aggressiv mot packboxar och o-ringar i din gamla V8:a.Tillsist en undran, varför köpa 20 liter olja? Har ni ingen oljeplugg i motorn? Byt ventiltätningar så slipper ni fylla på olja så ofta.Eller kör ni 3-4000 mil/år? Jag skickade i "76" olja 20/50 i min motor nyligen och har inte tänkt byta förrän tidigast nästa höst eller våren -06.Lite får jag dock slå i ibland. Det räcker annars att byta oljefilter till våren.Jag tycker det får kosta att skicka i redig olja a'300-350:-/gallon(3.75 L).Jämfört med ett motorhaveri är det billigt.Kör så det ryker, mvh Tommy. Citera
ht67 cmc 1502 August 4, 2004 Report August 4, 2004 20 liters dunk köper jag av två anledningar. (Främst den första...)1. Literpriset sjunker drastiskt. Nu betalade jag ca 15 kr/litern för Valvoline mineralolja när jag annars får pröjsa ca 70 kr/litern för 76 oljan som jag brukar ha. Väljer jag sen att byta jag olja 1 ggr. per år så står jag mig i ca 10 år för endast 620.- 2. Eftersom jag precis kört in min nya motor så ska det bytas olja oftare i början. Finns ingen anledning att kasta bort fin och dyr 76 olja efter 100 mil...Alla vill nog ha så bra olja som möjligt i sin motor men jag har tröttnat på att kasta ut pengar i onödan när det finns alternativ som är mycket billigare och håller samma kvalié. Det är ju ändå bara max 5-700 mil per byte. Citera
NS August 5, 2004 Report August 5, 2004 Min 289:a är 39 år gammal och utvecklades säkerligen ett antal år innan dess. Om man utgår ifrån att smörjmedlen har utvecklats en hel del på 40-50 år så borde dagens oljor som uppfyller ACEA A3/B3, API SJ/CF mm. vara smörjmässigt med råge kvalificerade att användas om man betänker vad motorerna en gång designades för.Det kanske är andra egenskaper som man skall ha ögonen på än själva smörjningen. Så som viskositet, rengörande additiv som kan spola med avlagringar, mm. Jag vet inte om mitt resonemang håller.... //Niklas Citera
ohls August 13, 2004 Report August 13, 2004 20 liters dunk köper jag av två anledningar. (Främst den första...)1. Literpriset sjunker drastiskt. Nu betalade jag ca 15 kr/litern för Valvoline mineralolja när jag annars får pröjsa ca 70 kr/litern för 76 oljan som jag brukar ha. Väljer jag sen att byta jag olja 1 ggr. per år så står jag mig i ca 10 år för endast 620.- 2. Eftersom jag precis kört in min nya motor så ska det bytas olja oftare i början. Finns ingen anledning att kasta bort fin och dyr 76 olja efter 100 mil...Alla vill nog ha så bra olja som möjligt i sin motor men jag har tröttnat på att kasta ut pengar i onödan när det finns alternativ som är mycket billigare och håller samma kvalié. Det är ju ändå bara max 5-700 mil per byte. Citera
ohls August 13, 2004 Report August 13, 2004 Pratade med en expert för sina oljor på Castrol och han rekommenderade GTX 5 lightec 10-40. Är man rädd om motorn så köp bara de märkena som bara sysslar med att utveckla oljor. Bensinbolagen köper in oljer där de får bästa priset och sen tappar man över det på sina märken.De livnär sig på mycket annat men det gör inte de som bara sysslar med oljor. En dålig olja så försvinner kylningen ganska snabbt och smörjer fort sämre efter några mil. Känner en kille som testat olja och han häller aldrig i mer än de kända märkena efter detta.För tunn olja kan bli för tunn i höga temperaturer i äldre bilar. Har själv en cleveland motor.Niklas Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.