sniffer July 12, 2004 Report July 12, 2004 Körde hem nu i mörkret och fjong så rasa elmätaren till 13v och lamporna i bilen ändrade styrka till det svagare. Innan funderade jag på om jag hadde krongel med spänningsregulatorn eftersom jag tidigare på dan fick stark belysning och när jag grog motorn allt över tomgång så gick mätaren upp till 17v = max på mätaren. Så nu när detta hände så trodde jag att spänningsregulatorn hadde hoppat igång igen typ, eftersom den rasa till 13-14 igen som den brukar ligga på. Så kommer man hem och kör sakta in bilen i garaget då man råkar döda motorn. Så jag vrider på nyckeln igen för att starta då jag bara hör ett möööh från startmotorn som inte orkar dra runt motorn. Va kan ha hänt? Va det så att när lamporna tona ner och spänningen rasa så va det typ generatorn som sluta ladda eller något tro? Det verkar ju tydlygen som om att bateriet laddat ur sig på vägen hem Va tror ni det kan vara? Var skall jag börja felsöka? Citera
bossrules July 13, 2004 Report July 13, 2004 Med risk för att bli bränd på bål så ska jag berätta vad jag gjorde. Hade tidigare en Autolite generator som hade ett eget liv, efter många MBL förhandlingar och erbjdande om 5 veckors betald semester så fick jag nog . Generatorn ligger nu på hyllan och skäms och är ersatt med en BOSCH generator med inbyggd spänningsregulator. OBS detta bytte genomfördes utan att jag kapade sönder allt. Så skulle orginalivern infinna sig är det bara byta tillbaka . MvHPeter cmc44 Citera
Leffe N cmc712 July 13, 2004 Report July 13, 2004 Det är garanterat generatorn eller regulatorn som packat ihop. Lite svårt bara att säga vilken av dom, det är nog bara att försöka mäta sig fram. Citera
Gäst July 13, 2004 Report July 13, 2004 Med risk för att bli bränd på bål så ska jag berätta vad jag gjorde. Hade tidigare en Autolite generator som hade ett eget liv, efter många MBL förhandlingar och erbjdande om 5 veckors betald semester så fick jag nog . Generatorn ligger nu på hyllan och skäms och är ersatt med en BOSCH generator med inbyggd spänningsregulator. OBS detta bytte genomfördes utan att jag kapade sönder allt. Så skulle orginalivern infinna sig är det bara byta tillbaka . MvHPeter cmc44Skäms inte!Du är nog inte ensam med att ersätta det dåliga Ford orginal laddsystemet.Jag har själv en generator från Opel GSI som passar nästan "Bolt on"Behövde bara borra upp ett hål.Mitt orginalsystem brann faktiskt upp när det blev kortslutning och var bara sekunder från en rejäl brand."Sniffer" om du upptäcker att laddrelä och generator är kortslutet och kass så fundera på att installera en ny generator med internt laddrelä.Säkrare och enklare.Se tidigare tråd......http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2/viewtopic.php?t=395 Citera
sniffer July 14, 2004 Author Report July 14, 2004 Hur kan jag ta reda på om det är generatorn eller laddningsregulatorn? Hur mäter jag upp och kollar dom två vilken som det är fel då? Fins det något lätt sätt om jag nu märker att jag inte får någon laddström fram till bateriet? Citera
sniffer July 14, 2004 Author Report July 14, 2004 Per B cmc538. Du sa i det andra inlägget att du köpte en generator från en Opel Ascona. Är det samma generator i alla Opel Ascona eller är det någon speciell årsmodell ?Funderar på att köpa en sådan i så fall. För jag va ute och tog en sväng efter jag laddat upp mitt batteri igen men ser under färd att voltmetern bara rasar allt mer och mer. När jag kom hem va batteriet såpas tomt att det knapt orka driva tändningen så motorn orkade inte ens holla sig igång. Dog på tomgången på min uppfart. Citera
Gäst July 14, 2004 Report July 14, 2004 Ja det var någon 80-tals Ascona eller liknande.Är på semester nu så jag kan inte kolla kvittot.Ta med din gammla generator till en bilel firma så är det bara jämföra fästpunkter.El & Diesel är en kedja som har det mesta inom bil-el på hyllan.Det är en kedja som finns lite här och var. Citera
johnkevin July 14, 2004 Report July 14, 2004 Är det inte lite 70-tal att mixtra med Opel-grejor?En ny laddregulator kostar hos Hansen Racing 261:-, då passar alla anslutningar till originalets elsystem.En kolhållare till Autolite-generatorn kostar 40:- och jag har köpt en hel diodplatta hos Yourex för ett par hundra.Hansen tar förresten 980:- för en komplett generator (FOMOCO), vilket nog är billigare än till Opel och Volvo.Magnus Karlsson Citera
sniffer July 15, 2004 Author Report July 15, 2004 Generatorn jag har är orginal nyrenoverad med mya kol och så. Men hur tar jag reda på om det bara är laddregulatorn eller om det även är generatorn? Vill ju hälst ha kvar orginal och inte meka in massa annan skrot. Men det som pajjat som jag tror borde ju vara regulatorn eftersom jag fick så hög laddspänning först innan den sluta ladda överhuvutaget Citera
bossrules July 15, 2004 Report July 15, 2004 Tog min generator från en -77 Volvo 240 kostade mej inte krona . Dessutom behöver man reservdelar till en BOSCH generator så finns det oftast på din lokala mack och den är mera lättskruvad.MvHPeter cmc44 Citera
Gäst July 15, 2004 Report July 15, 2004 Är det inte lite 70-tal att mixtra med Opel-grejor?En ny laddregulator kostar hos Hansen Racing 261:-, då passar alla anslutningar till originalets elsystem.En kolhållare till Autolite-generatorn kostar 40:- och jag har köpt en hel diodplatta hos Yourex för ett par hundra.Hansen tar förresten 980:- för en komplett generator (FOMOCO), vilket nog är billigare än till Opel och Volvo.Magnus KarlssonNu är det 90-tal GM/Opel jag menade! Är det inte lite 60-tal att mixtra med Ford orginal? Dessutom billigare än FOMCO! Ca 1000spänn om jag inte minns fel.Dessa generatorer som är för insprutningsbilar och har bra mycket mer Ampere (Runt 65-70Amp) än de veka orginalprylarna. Skönt att ha i mitt fall som kör tungt tändsystem och elslukande stereo anläggning.Men visst vill man behålla orginal så ska man självklart inte byta.I mitt fall brann kablarna upp så därför fanns det inget anledning att köra "KrångelFordElen"-77 Volvo är riktigt bra det med. Citera
sniffer July 15, 2004 Author Report July 15, 2004 I dag tog jag och rev lite i elsystemet och efter någon timmes mätningar upptäckte jag att det va glapp i någon utav kablarna från generatorn. Så jag tog bara aoch kilade fart en sak vid kabelfestet på generatorn så fungerade laddningen igen. Men jag tycker fortfarande den laddar lite mycke. Den laddar med 15-16v och de är la inte normalt? Citera
Gäst July 15, 2004 Report July 15, 2004 I dag tog jag och rev lite i elsystemet och efter någon timmes mätningar upptäckte jag att det va glapp i någon utav kablarna från generatorn. Så jag tog bara aoch kilade fart en sak vid kabelfestet på generatorn så fungerade laddningen igen. Men jag tycker fortfarande den laddar lite mycke. Den laddar med 15-16v och de är la inte normalt?Helt OK!Bara köra på! Citera
bossrules July 16, 2004 Report July 16, 2004 Tycker ändå att din generator laddar lite för mycket. Gick fordonsmek i tre år, sista året bilel. Då fick vi lära oss att allt över 14,5 volt inte var bra för batteriet Andra synpunkter någon MvHPeter cmc44 Citera
Lygdman cmc813 July 16, 2004 Report July 16, 2004 Jag tycker att 14-15 volt låter mer normalt, så jag skulle byta ladd relät ändå. Men det beror ju även på vart du mäter spänningen... Citera
THOMAS July 16, 2004 Report July 16, 2004 HELT RÄTT !ALDRIG ÖVER 14,5 VOLT.LADDAR DET MER ÄR ELSYSTEMET I FARA.LAMPOR SOM GÅR SÖNDER, SPÄNNINGSSTABILISATORER SOM GER UPP,MM,MM. Citera
sniffer July 16, 2004 Author Report July 16, 2004 Så ja nu är jag nöjd Mätte med en annan mera värd mätare och tydligen så va det min biltemamätare som änna visade lite fel. Mutimetern jag mätte med sedan pendlade mellan 13-14.3 beroende på hur mycke man gasa så då vborde allt stämma Tack för alla bra svar jag har fått Tur att det fins kunniga personer som er. Citera
Skotran January 29, 2008 Report January 29, 2008 Kan man mäta upp regulatorn för att se om den är trasig? min laddar 16V. och laddningslampan tänds aldrig, inte ens när man vrider på tändningen.men eftersom jag dragit alla kablar nya så vet jag inte om ja kan ha kopplat nåt fel... Startade den föresten första gången igår, har ägt den i drygt ett år... Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.