MusseSt July 6, 2013 Report July 6, 2013 Hej Undrar över en sak ..... har pratat med en del mäniskor runt mitt framtida Mustang köp runt automat ell icke automat men känslan är att dessa inte har en susning gällande detta så jag frågar er automat kontra manuell till en V8 05-08? anledningen till att jag frågar är för många (som antagligen inte har en susning) säger typ "NEJ köpen manuell automat är bara krångligt och dyrt och man måste serva dem hela tiden" Då jag har tre tummar i handen och inte är speciellt kunnig gällande sådant så frågar jag er vad tycker ni om automat till mustang v8 årsmodell 2005-08? Citera
RoTe July 6, 2013 Report July 6, 2013 Detta är ju en lika känslig fråga som politik. Man har en bestämd åsikt över hur saker och ting ska fungera.Jag själv är automatfrälst och skulle aldrig i livet köpa en manuell Mustang. Till dina frågor då. JA man måste serva automaten med ny olja och filter med jämna mellanrum. Automaten tål heller inte att du slänger på en kompressor. Då måste du bygga om lådan.Har du ingen kunskap om att skruva så kan du ju endera lära dig, eller lämna bilen på verkstad, det finns många som livnär sig på att skruva andras bilar. Vad DU ska köpa kan ingen annan än DU bestämma. Provkör både automat och manuell och bilda dig en uppfattning! Citera
MarSa July 6, 2013 Report July 6, 2013 Håller med RobertT. Det är DU som ska ta ställning till manuell- eller automatlåda. Det är ju bara du som vet vad syftet med din bil ska vara. Om du nu har tre tummar på varje hand, kanske du inte ska meka, eller vill lära dig meka, själv!? Själv kör jag (helst) bara automatbilar, mest bekvämt tycker jag, och är ju inte nån racingtyp heller... Men om man får stopp på vägen, blir allt genast lite krångligare med automat, då man inte ska/bör/kan bogsera. Men det finns ju försäkringar för sånt!Testa båda varianter, och välj det som känns rätt för dig! Lycka till! Citera
2fast4you July 6, 2013 Report July 6, 2013 En manuell är i mitt tycke roligast att köra. Automaten klarar knappt original effekten och kostar massor i uppgradering om du ska trimma. Har haft tre mussar. två med manuell och en med automat. Citera
MusseSt July 7, 2013 Author Report July 7, 2013 Ska testa båda typerna givetvis men tanken med mitt framtida köp är nog lite "laid back" så tror automat kommer att sitta fint .... När det kommer till mekandet så är mog svaret "Cant anything,but keen to learn" Citera
Claes CMC 1489 July 7, 2013 Report July 7, 2013 OM du gillar att KÖRA bil köp en manuell, gillar du att cruisa köp en automat.Min personliga åsikt. Citera
Mogge67 July 7, 2013 Report July 7, 2013 Är själv en rookie va de gäller Mustang!!Ja kan bara säga att manuell är jävla roligt å köra!!!Ångrar inte en sek att de blev detta fordon:))) Citera
cyr365 July 8, 2013 Report July 8, 2013 Jag kör Automat-06. Har satt på CAI, American thunder, 4:10 utväxling och skall i slutet på veckan sätta på Detroit kam. Har satt på GT 500:ans väghållningspaket samt bytt länkarmar mm. (Allt bytt via Håkan Prytz i Åtvidaberg.)Jag anser att kraften redan finns i bilen även UTAN trim mm och att automaten är perfekt för bilen otrimmad och ev. cruising och lugnare körning och skulle definitivt INTE välja manuellt om man inte vill "rally/bus-köra" eller gå vidare med kompressortrim.Jag har haft 55-60 olika bilar genom åren och med Mustangen blir det ju mest att njuta av V8:an...Så för mig gäller bara automat och vill inte sitta och vispa runt med en växelspak när man är ute och glider/njuter... Citera
David Karlsson July 8, 2013 Report July 8, 2013 Har haft min automat i snart exakt 1 år.För mig så spelar det ingen roll eg. När jag köpte min gick jag på hur långt den hade gått, välskött mm.Om den bilen jag köpte hade vart en manuell så hade det inte gjort nått =)Viktigaste är att det är en Mustang du gillar =)Du kommer inte bli besviken på nån av de olika.Jag gillar att glida runt och väldigt skönt att slippa manuellt. Citera
Gtttggg July 8, 2013 Report July 8, 2013 Jag säger som de andra: testa båda varianterna innan du bestämmer dig och välj det som passar bäst till din körstil. Själv har jag haft automat de senaste åren men började sakna att växla manuellt så jag valde manuell låda när jag köpte min nuvarande bil. Citera
Joachim July 8, 2013 Report July 8, 2013 Automat är mitt personliga val.Vad har du själv tänkt använda bilen till?Vardagskörning, banracing, dragrace, osv.Jag tror inte att någon annan än du kan tala om för dig vad du ska välja.Att det skulle vara några som helst problem med en automatlåda vid " normal " körning är skitsnack.Jag har kört sönder ett antal manuella lådor och framförallt kopplingar genom åren i alla möjliga bilar men aldrig blivit stående pga en rasad automatlåda. I USA vet många inte ens hur man växlar manuellt för där säljs det mest automat växlade bilar.Men som sagt det här är vad jag tycker, Välj själv. Citera
MusseSt July 8, 2013 Author Report July 8, 2013 Oj vad det stack iväg..... har funderat ..... och ja det spelar nog ingen roll vad det blir bara det är en Mustang som "I like" tack för alla svar Tanken med mitt framtida köp är mer åt Cruise hållet inge rally ell buskörning.... bara jag får höra den fina v8'an vad som är bäst tjaaa vi får ta en debatt senare .. j/k... Citera
Daniel Linde July 8, 2013 Report July 8, 2013 Oj vad det stack iväg..... har funderat ..... och ja det spelar nog ingen roll vad det blir bara det är en Mustang som "I like" tack för alla svar Tanken med mitt framtida köp är mer åt Cruise hållet inge rally ell buskörning.... bara jag får höra den fina v8'an vad som är bäst tjaaa vi får ta en debatt senare .. j/k...Min erfarenhet säger att du ska ha automat.Jag hade manuell på min 05a.Jag är på mkt cruisingar och åker många mil. Och vill man åka på cruisingar är manuella lådan ett helvete! I know! Och jag har inga fel eller brister i min kropp! blott 28a! haha... Slutade oftast med att jag åkte i Robert T:s bil med automat!Men helt klart det är jävligt roligt att köra busigt med manuell låda!! Det kommer man inte undan!Nästa bil ska ha automat om det inte blir en shelby. Osså ska den inte ha nått tak! Lycka till!Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2 Citera
NackaBosse July 8, 2013 Report July 8, 2013 Min erfarenhet är densamma. Fy f-n vad bekvämt med automat, som jag har i Mussen. Min bruksbil, en Hyundai Sport Coupé har sex växlar. Jag använder aldrig 5:an utan går direkt från 4:an till 6:an. Annars blir det ett J-vla ryckande i spaken. Min nästa bruksbil blir automat helt klart. Citera
Stefan Åberg July 10, 2013 Report July 10, 2013 Jag hade manuell på min 05a.Jag är på mkt cruisingar och åker många mil. Och vill man åka på cruisingar är manuella lådan ett helvete! I know! Och jag har inga fel eller brister i min kropp! blott 28a! haha... Daniel, sen jag fick bytt insuget och trotteln så går bilen mycket lugnare på låga varv, tror att det var den mekaniska strypningen i orginalinsuget som gav bilen ketchupeffekten då den har ytterligare en "trottel" som sitter nere vid ventilerna.Nu är inte cruising eller köbildning nåt stort problem längre Citera
AJ July 10, 2013 Report July 10, 2013 En manuell är i mitt tycke roligast att köra. Automaten klarar knappt original effekten och kostar massor i uppgradering om du ska trimma. Har haft tre mussar. två med manuell och en med automat.Förstår inte vad ryktet om automatlådan kommer ifrån, men jag har mina aningar. Men så kass är den INTE, finns massor som kör med milt trim, typ luftfilter och chip, och en del, som jag gjorde, med kompressor. Det gick alldeles utmärkt i de 4 år jag hade bilen och vad jag vet så rullar den ännu. Vet en (1) som gått sönder, men den hade en Kenne Bell skruvkompressor och högt laddtryck som gav nånstans 550 hästar och startar man på 3:an så går det sönder. Den lådan blev dock aldrig bra efter ett antal renoveringar. Citera
2fast4you July 10, 2013 Report July 10, 2013 Förstår inte vad ryktet om automatlådan kommer ifrån, men jag har mina aningar. Men så kass är den INTE, finns massor som kör med milt trim, typ luftfilter och chip, och en del, som jag gjorde, med kompressor. Det gick alldeles utmärkt i de 4 år jag hade bilen och vad jag vet så rullar den ännu. Vet en (1) som gått sönder, men den hade en Kenne Bell skruvkompressor och högt laddtryck som gav nånstans 550 hästar och startar man på 3:an så går det sönder. Den lådan blev dock aldrig bra efter ett antal renoveringar.Bra med åsikter men automaten är en seg trött rackare. Visst går det att ha 425 hästar med kompressor och sen köra som en kärring. Luft och chip räknar jag inte som trim. Citera
Anders Lindström July 10, 2013 Report July 10, 2013 (redigerad) Bra med åsikter men automaten är en seg trött rackare. Visst går det att ha 425 hästar med kompressor och sen köra som en kärring. Luft och chip räknar jag inte som trim.Håller med om att åsikter e bra! Och jag tycker automat är det bästa alternativet . Hållbarheten är inte ett större problem för automater än för manuella. Ju mer vrid desto mer påfrestning. Att få det att hålla e för bägge alternativen en kostnadsfråga.. Ändrade %s av %s (%s) Citera
MusseSt July 11, 2013 Author Report July 11, 2013 Ja då står Mustangen i garaget en 2005 GT Coupe 4,6 , Det blev en automat ..... och jag älskar den Citera
RoTe July 12, 2013 Report July 12, 2013 Ja då står Mustangen i garaget en 2005 GT Coupe 4,6 , Det blev en automat ..... och jag älskar den Grattis! Citera
MusseSt July 12, 2013 Author Report July 12, 2013 GrattisBild...?Bilder kommer när jag har tid hör bara v8 just nu Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.