Jump to content

Automat 05-08.


MusseSt

Recommended Posts

Hej Undrar över en sak ..... har pratat med en del mäniskor runt mitt framtida Mustang köp runt automat ell icke automat men känslan är att dessa inte har en susning gällande detta så jag frågar er automat kontra manuell till en V8 05-08? anledningen till att jag frågar är för många (som antagligen inte har en susning) säger typ "NEJ köpen manuell automat är bara krångligt och dyrt och man måste serva dem hela tiden" Då jag har tre tummar i handen och inte är speciellt kunnig gällande sådant så frågar jag er vad tycker ni om automat till mustang v8 årsmodell 2005-08?

Link to comment
Share on other sites

Detta är ju en lika känslig fråga som politik. Man har en bestämd åsikt över hur saker och ting ska fungera.

Jag själv är automatfrälst och skulle aldrig i livet köpa en manuell Mustang.

Till dina frågor då. JA man måste serva automaten med ny olja och filter med jämna mellanrum. Automaten tål heller inte att du slänger på en kompressor. Då måste du bygga om lådan.

Har du ingen kunskap om att skruva så kan du ju endera lära dig, eller lämna bilen på verkstad, det finns många som livnär sig på att skruva andras bilar. ;)

Vad DU ska köpa kan ingen annan än DU bestämma. Provkör både automat och manuell och bilda dig en uppfattning! :)

Link to comment
Share on other sites

Håller med RobertT. Det är DU som ska ta ställning till manuell- eller automatlåda. Det är ju bara du som vet vad syftet med din bil ska vara. Om du nu har tre tummar på varje hand, kanske du inte ska meka, eller vill lära dig meka, själv!?

Själv kör jag (helst) bara automatbilar, mest bekvämt tycker jag, och är ju inte nån racingtyp heller... Men om man får stopp på vägen, blir allt genast lite krångligare med automat, då man inte ska/bör/kan bogsera. Men det finns ju försäkringar för sånt!;)

Testa båda varianter, och välj det som känns rätt för dig! Lycka till! :)

Link to comment
Share on other sites

En manuell är i mitt tycke roligast att köra. Automaten klarar knappt original effekten och kostar massor i uppgradering om du ska trimma. Har haft tre mussar. två med manuell och en med automat.

Link to comment
Share on other sites

Ska testa båda typerna givetvis men tanken med mitt framtida köp är nog lite "laid back" så tror automat kommer att sitta fint .... När det kommer till mekandet så är mog svaret "Cant anything,but keen to learn" :P:)

Link to comment
Share on other sites

Jag kör Automat-06. Har satt på CAI, American thunder, 4:10 utväxling och skall i slutet på veckan sätta på Detroit kam. Har satt på GT 500:ans väghållningspaket samt bytt länkarmar mm. (Allt bytt via Håkan Prytz i Åtvidaberg.)

Jag anser att kraften redan finns i bilen även UTAN trim mm och att automaten är perfekt för bilen otrimmad och ev. cruising och lugnare körning och skulle definitivt INTE välja manuellt om man inte vill "rally/bus-köra" eller gå vidare med kompressortrim.

Jag har haft 55-60 olika bilar genom åren och med Mustangen blir det ju mest att njuta av V8:an...

Så för mig gäller bara automat och vill inte sitta och vispa runt med en växelspak när man är ute och glider/njuter...

Link to comment
Share on other sites

Har haft min automat i snart exakt 1 år.

För mig så spelar det ingen roll eg. När jag köpte min gick jag på hur långt den hade gått, välskött mm.

Om den bilen jag köpte hade vart en manuell så hade det inte gjort nått =)

Viktigaste är att det är en Mustang du gillar =)

Du kommer inte bli besviken på nån av de olika.

Jag gillar att glida runt och väldigt skönt att slippa manuellt.

Link to comment
Share on other sites

Jag säger som de andra: testa båda varianterna innan du bestämmer dig och välj det som passar bäst till din körstil. Själv har jag haft automat de senaste åren men började sakna att växla manuellt så jag valde manuell låda när jag köpte min nuvarande bil.

Link to comment
Share on other sites

Automat är mitt personliga val.

Vad har du själv tänkt använda bilen till?

Vardagskörning, banracing, dragrace, osv.

Jag tror inte att någon annan än du kan tala om för dig vad du ska välja.

Att det skulle vara några som helst problem med en automatlåda vid " normal " körning är skitsnack.

Jag har kört sönder ett antal manuella lådor och framförallt kopplingar genom åren i alla möjliga bilar men aldrig blivit stående pga en rasad automatlåda. I USA vet många inte ens hur man växlar manuellt för där säljs det mest automat växlade bilar.

Men som sagt det här är vad jag tycker, Välj själv.

Link to comment
Share on other sites

Oj vad det stack iväg..... har funderat ..... och ja det spelar nog ingen roll vad det blir bara det är en Mustang som "I like" :) tack för alla svar :D Tanken med mitt framtida köp är mer åt Cruise hållet inge rally ell buskörning.... bara jag får höra den fina v8'an :) vad som är bäst tjaaa vi får ta en debatt senare :P .. j/k...

Link to comment
Share on other sites

Oj vad det stack iväg..... har funderat ..... och ja det spelar nog ingen roll vad det blir bara det är en Mustang som "I like" :) tack för alla svar :D Tanken med mitt framtida köp är mer åt Cruise hållet inge rally ell buskörning.... bara jag får höra den fina v8'an :) vad som är bäst tjaaa vi får ta en debatt senare :P .. j/k...

Min erfarenhet säger att du ska ha automat.

Jag hade manuell på min 05a.

Jag är på mkt cruisingar och åker många mil. Och vill man åka på cruisingar är manuella lådan ett helvete! I know! Och jag har inga fel eller brister i min kropp! blott 28a! haha... ;)

Slutade oftast med att jag åkte i Robert T:s bil med automat!

Men helt klart det är jävligt roligt att köra busigt med manuell låda!! Det kommer man inte undan!

Nästa bil ska ha automat om det inte blir en shelby. Osså ska den inte ha nått tak! :)

Lycka till!

Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Min erfarenhet är densamma. Fy f-n vad bekvämt med automat, som jag har i Mussen. Min bruksbil, en Hyundai Sport Coupé har sex växlar. Jag använder aldrig 5:an utan går direkt från 4:an till 6:an. Annars blir det ett J-vla ryckande i spaken. Min nästa bruksbil blir automat helt klart.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade manuell på min 05a.

Jag är på mkt cruisingar och åker många mil. Och vill man åka på cruisingar är manuella lådan ett helvete! I know! Och jag har inga fel eller brister i min kropp! blott 28a! haha... ;)

Daniel, sen jag fick bytt insuget och trotteln så går bilen mycket lugnare på låga varv, tror att det var den mekaniska strypningen i orginalinsuget som gav bilen ketchupeffekten då den har ytterligare en "trottel" som sitter nere vid ventilerna.

Nu är inte cruising eller köbildning nåt stort problem längre :D

Link to comment
Share on other sites

En manuell är i mitt tycke roligast att köra. Automaten klarar knappt original effekten och kostar massor i uppgradering om du ska trimma. Har haft tre mussar. två med manuell och en med automat.

Förstår inte vad ryktet om automatlådan kommer ifrån, men jag har mina aningar. Men så kass är den INTE, finns massor som kör med milt trim, typ luftfilter och chip, och en del, som jag gjorde, med kompressor. Det gick alldeles utmärkt i de 4 år jag hade bilen och vad jag vet så rullar den ännu. Vet en (1) som gått sönder, men den hade en Kenne Bell skruvkompressor och högt laddtryck som gav nånstans 550 hästar och startar man på 3:an så går det sönder. Den lådan blev dock aldrig bra efter ett antal renoveringar.

Link to comment
Share on other sites

Förstår inte vad ryktet om automatlådan kommer ifrån, men jag har mina aningar. Men så kass är den INTE, finns massor som kör med milt trim, typ luftfilter och chip, och en del, som jag gjorde, med kompressor. Det gick alldeles utmärkt i de 4 år jag hade bilen och vad jag vet så rullar den ännu. Vet en (1) som gått sönder, men den hade en Kenne Bell skruvkompressor och högt laddtryck som gav nånstans 550 hästar och startar man på 3:an så går det sönder. Den lådan blev dock aldrig bra efter ett antal renoveringar.

Bra med åsikter men automaten är en seg trött rackare. Visst går det att ha 425 hästar med kompressor och sen köra som en kärring. Luft och chip räknar jag inte som trim.

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
Bra med åsikter men automaten är en seg trött rackare. Visst går det att ha 425 hästar med kompressor och sen köra som en kärring. Luft och chip räknar jag inte som trim.
Håller med om att åsikter e bra! Och jag tycker automat är det bästa alternativet ;) . Hållbarheten är inte ett större problem för automater än för manuella. Ju mer vrid desto mer påfrestning. Att få det att hålla e för bägge alternativen en kostnadsfråga.. ;) Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...