Jump to content

problem med svajjig bil(vriden bakaxel?)


mikaelivalbo

Recommended Posts

Jag har en Mustang ht från 66 med 289 och c4, inte säker på vilken bakaxel men tror det är en 9". kan lägga ut bilder senare så kanske nån kan berätta.

nu mitt problem!

Har haft riktigt jobbiga vibrationer när jag gasar, och dom har kommit plötsligt men finns där nu. Kollade idag och såg att hela bakaxeln hade vridit sig från sin position och pekade mera uppåt vilket förmodligen fått drivknutarna att ta stryk så det är beställt nya, kardanröret ska balanseras imorgon så det inte har fått sig en smäll men hur kan hela bakaxeln ha vridit sig?

Bilen är sänkt med block mellan bladfjäder och plattan som sitter på bakaxelröret och det var så jag såg att det inte var helt ok, alltså plattan som överfallen och stötdämparen sitter i var rak men bakaxelns plana del som ska ligga mot sänkblocket hade vridits ur läge.

kan det ha orsakat mina vrbrationer och hur kan det ha blivit så.

sen så tycker jag att bilen liksom hoppar upp och lite åt vänster när jag gasar till lite. vad kan det vara för fel då?

Link to comment
Share on other sites

Många sätter dit sänkblock utan piggar i som ska låsa i bakaxelfästet eller så har dom missat att efterdra så piggarna har gått av.

kan detta vara anledningen till att den känns svajjig i sidled när jag gasar på lite mer än när jag ska till kyrkan?

Link to comment
Share on other sites

Om det är så , då flyttar sig hela bakaxeln lite vid gaspådrag, sen finns det ett antal andra orsaker. Fjädrar stötdämpare mm.

Sen är 65-66 lite svajiga original. När du ändå har bilen uppe kolla allt.;)

Link to comment
Share on other sites

har skruvat lite i helgen men inte fått min kardanrör från ballanseringen så jag har inte hunnit prova nå men hur vilktigt är det att man får samma gradantal på växellådan och bakaxeln i vinkel? som jag har förstått det så ska dom vinklarna ta ut varanadra men svårt att avgöra om lådan lutar 1,4 eller 1,6 grader. jag har ett digitalt vattenpassa och kollar med fungerar det eller måste man ta massa lasergrejer?

sen tänkte jag på det där med sänkblocken, hur kan jag veta att bakaxeln sitter rakt jämört med resten av bilen ska man mäta från framhjulen eller hur ska det fungera? så det det sitter i linje tänkte jag mest, vill ju inte ha en bil som går i sidled när jag är klar.

Link to comment
Share on other sites

Kolla om det ser ut så att allt sitter rätt till att börja med. Sen kan du kolla med en lång planka så att bakhjulen är i linje med framhjulen¨.

Pinjongvinkeln läste jag om nånstans men hittar den inte.

Link to comment
Share on other sites

grejjen är den att det inte är rätt. bilen liksom "driftar" eller hur jag ska förklara, känns som bakaxeln sitter snett och det tror jag den gör, alltså mindre avstånd mellan vänster fram och vänster bak än höger fram och höger bak,svårt att förklara.

Eftersom bakaxeln har vridit sig ur läge så försökte jag mäta vinkeln på växellådan, när jag hade bakändan upphissad så sitter växellådan på +1,8 grander men bakaxeln på +4,5 jag gissar att den ska sitta på -1,8 för att krafterna i kardan ska ta ut varandra. har jag fattat fel då?

Link to comment
Share on other sites

Har du en 66:a HP bil? Om inte och du har en 9" bakaxel och standard fjädrar med en korthuvad centerbult/styrpinne passar det inte ihop.

9" axeln måste ha en långhuvad centerbult/styrpinne för att gå in i det försänkta hålet på bakaxelns fästplattor.

Mvh Bosse CMC 342

Link to comment
Share on other sites

nu har jag vart ut och fotat lite, hänger inte riktigt med vart den där insexen ska sitta men jag gissar att det är den som håller ihop bladfjädrarna. där sitter den en m8 för min del med en mutter på ovansdan bara.

kolla på bilderna så ser ni alla vad som har gått snett. Hur ska jag lösa det för att det ska bli bra givetvis ska jag skaffa nya sänkblock, dom jag har är 1,5tum

angående bakaxeln så är jag ganska säker på att det är en 8" den är märkt med WCZ-F 3.0 5KA 931. om jag kollat rätt så är den en 8"från en mustang eller cougar från 65-70

986c176a-99a5-4b12-ada8-ec1e176f336b.jpg

IMG_20130923_165658.jpg

IMG_20130923_163658.jpg

vände på sänkblocket så det skulle synas hur misshandlat det har blivit. funkar det om jag fräser ett block i massiv alu eller blir det för mjukt?

4593c8ac-f760-4cbe-ada0-5ac642de7ff4.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sänkblock är urusla på allt utom att skapa en snyggare höjd på bakvagnen. Egentligen borde de bara användas på bilar som inte körs.

Vad som händer är att du skapar en hävarm mellan axeln och fjädern, har man sedan utslitna fjädrar också så blir hela paketet livsfarligt om man matar på lite effekt och har greppiga däck.

Släng sänkblocken i närmaste metallåtervinning och köp nya fjädrar med den höjd du vill ha.

Angående pinjongvinkeln bör bakaxelns ingående axel luta lite nedåt i jämförelse med växellådans utgående axel. När motorn driver kommer kraften att vrida upp axeln och du får neutral vinkel i drift. Skillnadsvinkeln kan vara 1-2º när du mäter in det, justera om det behövs ( brukar behövas om man sänkt bilen mycket ) med vinklade kilar mellan axeln och fjädern. Och som du redan har koll på, styrpiggarna är livsviktiga.

Link to comment
Share on other sites

det är en fördjupning i fästet till bakaxelröret med ett hål i, är det där den där insex bulten ska styra? den ska allstså skruvas i uppifrån genom bladfjädern ? känner mig dum i huvudet men vill inte få detta fel, har redan bytt det mesta annars på bilen känns det som men dom som skruva ihop den för många år sedan har inte gjort att rätt om jag säger så.

Link to comment
Share on other sites

Nej då behöver inte alls känna dig dum, jag hade liknande sänkblock på min förut o. hela axeln satt snett.

Den där m8 :an är nog nåt ihopsnickrat av den som satte dit sänkblocken. Där ska styrpinnen sitta .

Gör som Janne föreslog släng skiten o. köp nya fjädrar i rätt höjd, då sitter styrstift redan där.:P

Link to comment
Share on other sites

Styrpinnens rundade skalle skall sitta uppåt dvs muttern under den lägsta och kortaste bladet i paketet.

Du har en 8" bakaxel och skall ha den kortare av de två jag visade.

Du sänker sedan ned bakaxeln så att dessa två styrpinnar går in i hålen på blocket innan du börjar dra åt

muttrarna.

Hoppas det löser sig för dig.

Mvh Bosse CMC 342

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...