February 28, 201411 yr comment_133736 Vad ska man köra för bromsvätska i en mustang 68? Hur är det med kylarvätska, någon särskild eller går det med vad som helst?Sent from my iPhone using Tapatalk
February 28, 201411 yr comment_133743 HejDu kan köra med Vanlig glykol om du har gjutjärnstoppar.Bromsvätska jag vanlig om du inte lägger ner jobb på att tömma allt och köra med silikonvätska den hygromerar inte men den kan ibland ge en svampig pedalkänsla.
February 28, 201411 yr Author comment_133756 Tack. Gjutjärn it is! Vad gäller bromsvätska funkar det med DOT 3 eller 4? Har inte nån större koll på skillnaden...??Sent from my iPhone using Tapatalk
March 1, 201411 yr comment_133759 beror på vad du ska använda bilen till men ta Dot 4 inget är gott nog till våra kära Mussar
March 1, 201411 yr comment_133762 Utan att veta vad det är för bromsvätska i systemet (antagligen DOT 3, som verkar vara/har varit standard i USA-bilar) kan man utan problem fylla på/blanda med DOT 4 vid behov?
March 1, 201411 yr comment_133766 Ska inte vara något som helst problem, men man kan inte blanda silikonbromsvätska med vanlig. Då kan det hända saker.
March 1, 201411 yr comment_133769 Hej.Jag har bytt bromsvätska i alla minna Mustanger och övriga tidigare hobbybilar, det är inga problematt byta, vätskorna kan inte blandas.Prova att blanda en glasbehållare med lika mängd silikon och vanlig bromsvätska, skaka och ställburken på bänken, så kommer du att förvånas.Det du gör när du vill byta till silikon är att försöka lufta ur så mycket som möjligt av vanliga bromsvätskan,fyll efter med silikon, börja med att lufta ur hö-bak sedan vä-bak, hö fram och sist vä-fram.Använd genomskinlig plastslang och glasflaska eller glasburk (spolarslang eller typ luftslang syrepump akvarium) var gärna två, en som bromsar och en som luftar bromsnippeln på hjulet.Man ser klart och tydligt när den oftast färgad lila silikonvätskan är ren och luftningen är klar på stället. OBS vid något tillfälle har det förekommit att man fått läcka på hjulcylinder, mycket ovanligt, men kanförekomma.Anledningen till ett eventuellt läckage är att cylindern är skadad eller rättare sagt påverkad av vatten inblandningensom är mycket vanlig i vanlig bromsvätska, vattnet i vätskan ligger alltid i nedre delen av cylindern och kangöra loppet i cylindern ovalt (rostskada av vatten inblandning), påverkan på gummin är ibland också ett tätningsproblem.Fördelarna med silikon är att det håller gummi i bromsystem mjukt och smidigt också att det inte skadar lacken, resterna av silikonvätska som är genomluftad är att du kan använda den till däcksidor, gummi-lister mm delar som är av gummi.En liten information till om bromsvätska och DOT, om du har en vanlig bromsvätska, inte silikon så går det attefterfylla en liten del DOT oavsett 4 - 5 osv, men aldrig av silikon typ.
March 1, 201411 yr comment_133775 Oj......... har alltid fått varning att om man skall byta från vanlig bromsvätska ( Dot 3 ,4 eller 5.1) tillsilikonvätska (Dot 5) så måste man ha ett helt rent system för att de ej är blandbara och det kan bildas partiklar .Så detta är en myt alltså ?
March 1, 201411 yr comment_133776 Gör du som Lasse skriver så ska det inte vara något problem. Personligen gillar jag inte Silikon bromsvätska då jag tycker att pedalen blir svampig men det är min egen personliga åsikt. Problemet med att vanlig bromsvätska hygromerar har jag inte då jag byter bromsvätska ofta och alltså inte får problem med att det står vatten i bromssystemet. Den enda fördeler som jag ser att det finns är att det inte fräter på lacken.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.