Olle_L October 24, 2014 Report October 24, 2014 ok, coolt...det som jag undrade bara angående det här med Boss 302 och varvandet är att om nu Ford stoppade i mekaniska lyftare och mekanisk kam till Boss, av just den anledningen att det skulle kunna varvas, så blir man lite förvånad när folk säger att varv-stoppet på ca 6200, sitter där för att det inte ska varvas sönder ?jag menar bara att, som typ min 302 HO rullmotor, ( har ett riktigt billigt block,inta alls i kvalitet som 70 Boss 302) den HO motorn har också varv-stoppet satt (i datorn) till ca 6200, så, jag tänker bara att bossen borde va "safe" till klart mera än så ? eller , tänker jag fel ?Jag är med på det här med garantier etc, men att dra en Boss 302 till 7K med mek kam ect, borde kunna hålla ?Snyggt bygge du har, man blir lite inspirerad ! Citera
Olle_L October 24, 2014 Report October 24, 2014 bra artikel länk här, Ford/Chevy. Boss 302 test en liten bit ner på sidan. alla motorer renov/byggda som original, inkl kam "events" etc etc.http://www.hotrod.com/techarticles/engine/hrdp_1001_muscle_car_engine_shootout/viewall.html Citera
Thomas302BOSS October 24, 2014 Author Report October 24, 2014 (redigerad) Olle_L said: ok, coolt...det som jag undrade bara angående det här med Boss 302 och varvandet är att om nu Ford stoppade i mekaniska lyftare och mekanisk kam till Boss, av just den anledningen att det skulle kunna varvas, så blir man lite förvånad när folk säger att varv-stoppet på ca 6200, sitter där för att det inte ska varvas sönder ? jag menar bara att, som typ min 302 HO rullmotor, ( har ett riktigt billigt block,inta alls i kvalitet som 70 Boss 302) den HO motorn har också varv-stoppet satt (i datorn) till ca 6200, så, jag tänker bara att bossen borde va "safe" till klart mera än så ? eller , tänker jag fel ? Jag är med på det här med garantier etc, men att dra en Boss 302 till 7K med mek kam ect, borde kunna hålla ? Snyggt bygge du har, man blir lite inspirerad ! Jag kan väl hålla med om att det kanske är lite overkill med varvtalsbegränsning till 6250. Problemet var väl att när man tog bort varvtalsskyddet så stannade nog inte varvtalet vid 7000 utan det blev nog betydligt mer. Anledningen till att jag valde hydrauliska rulllyftare var bl a att det automatiskt blir en varvtalsbegränsning till ca 7000. Det visade sig senare att den drar med lätthet ++7000. Intressant artikel, 370 hkr vid 6800. Jag kommer att köra Bossen på rullen igen när motorn är inkörd, troligtvis kommande vår. Ändrade %s av %s (%s) Citera
Thomas302BOSS October 27, 2014 Author Report October 27, 2014 Det är tur att min hustru också gillar riktiga bilarVintern i garaget är räddad. :thumbup: Citera
Tommy Iggesund October 27, 2014 Report October 27, 2014 Härliga bilderSkickat från min iPad med Tapatalk Citera
Thomas302BOSS November 4, 2014 Author Report November 4, 2014 (redigerad) Motorn i Cobran har nu fått ett år på nacken och har fått bekänna färg. 427 CUI Clevor i den lätta Cobran blir ganska elakt. Det är väl som att svära i kyrkan men vackra sommardagar är Cobran ganska svårslagen. Bossen däremot år ju betydligt mera användbar och mångsidig. :cool: En bild av den helt nybyggda Cobramotorn innan den landade i Cobran 2013. Slag 3,95 Dart block Eagle stakar/vev Wiseco custom kolvar Komp 11:1 Trick Flow 225 Cleveland CNC alutoppar Prosystem förgasare Weiland Xelerator insug Trick Floow Hyd rullkam 050 242 in / 246 ut Lobe sep 110 gr TFS Vippor 1,73:1 MSD Tändning Den är byggd och bromsad av Halvarsson Racing. Ändrade %s av %s (%s) Citera
Olle_L November 4, 2014 Report November 4, 2014 snyggt, Fråga: vad är det för block den är byggd på? modell, år ? Citera
Thomas302BOSS November 4, 2014 Author Report November 4, 2014 Dart SHP Nytt. Skickas från min iPhone via Tapatalk Citera
Olle_L November 4, 2014 Report November 4, 2014 Riktiga grejer, häftigt..måste vara ett enormt vrid ! "neck snapping torque" som det heter... Citera
Thomas302BOSS November 4, 2014 Author Report November 4, 2014 JappBromsningen visadeÖver 600 Nm. 3500-6800, 730 vid 5500 Max Hp vid 6400Alla blev nog förvånade över hur våldsamt det blev. Det blir väl så när allt lirar ihop.Skickas från min iPhone via Tapatalk Citera
Thomas302BOSS November 12, 2014 Author Report November 12, 2014 Nu har Mustangen gått i IDE. Den är faktiskt aldrig omlackad. Lacken ni ser på bilden är 45 år. Var från början helt inställd på omlackning men känner mer och mer för att försöka behålla originallacken så mycket som möjligt.Har redan lackat om vissa delar, huv, front och framskärmar.Skickas från min iPhone via Tapatalk Citera
Olle_L November 12, 2014 Report November 12, 2014 låter som en bra idé..ser fin ut för så gammal..lite små fix bara som du sa, (bättra på det svarta kanske, om det skulle ge något?)..lack är dyrt, många uppskattar säkert en gammal original lack, om den duger är det kanske bättre för andrahands-värdets skull, så att säga ? vad vet jag. Citera
mhdin November 12, 2014 Report November 12, 2014 Lägg ner lite pengar på schysst rubbing o. hårdwax så kommer den att se riktigt fin ut. Citera
Per Berglund November 12, 2014 Report November 12, 2014 Coolt med original! Vad man gör spelar ingen roll i läget du nu är i.Var jag i dina kalsonger och redan lackat om fronten så skulle jag gå "all in" och lackat resten också....Så snyggt med ny original lack!Det är inget som påverkar värdet och istället kanske du räddar eventuella dolda rosthärdar.Samtidigt ny lack så ser resten eländigt ut och då åker man på fixa det också....Inte fel behålla den slitna patinan heller alltså! Citera
Thomas302BOSS December 23, 2014 Author Report December 23, 2014 Denna vinter kommer jag att koncentrera mig på inredningen.Har beställt och ska montera ny klädsel på framstolarna.Har även beställt en ny överdel till instrumentpanelen. Torrsprickor.Sedan kommer det till en massa annat på listan bl a en ny domkraft mm.Det blir även ny bakaxelutväxling. Just nu har den 3,9/1. Det innebär drygt 3000 vid 90. Planerar nu för 3.0/1. Vi får se vad de blir.Nu ser vi fram emot våren o sommaren. Jag funderar även på att montera rullbälten fram och bak.Har ni några tips?Det blir troligen en omlackering i originalfärg. Bright Gold Metallic.Men det får vänta något år. Citera
turbo57 December 23, 2014 Report December 23, 2014 P-O har gjort en bra beskrivning, visserligen till en cab men du kan kanske få några ideer. Lycka till med klädseln och det andra/Leifview.php.pdf Citera
Tbird December 23, 2014 Report December 23, 2014 Varför inte en 5-växlad låda?Då får du det bästa av båda värladarna.Eftersom detta var en bil som ska ha 3.90:1 utväxling är det verkligen synd att "strypa" den totalt. Citera
Thomas302BOSS December 23, 2014 Author Report December 23, 2014 Den hade 3,50:1 i original. Jag har inte bestämt mig än så vi får väl se vad det blir.Varför inte en 5-växlad låda?Då får du det bästa av båda värladarna.Eftersom detta var en bil som ska ha 3.90:1 utväxling är det verkligen synd att "strypa" den totalt. Citera
Tbird December 23, 2014 Report December 23, 2014 Oftast satte de flesta in utväxlingar 3-90 - 4.10:1 direkt i dessa Mustang Boss.Detta för att motorn skulle ge vad den har.Du vet att det finns pulver i den, låt den andas.Jag vet att det kostar en del mer att byta växellåda, men du blir aldrig missnöjd.Jag satte i en T56 (6 växlad) i min T-bird med 347, det bästa jag någonsin gjort.Både bra acceleration och låga landsvägsvarv. Citera
Andrew December 23, 2014 Report December 23, 2014 Byt inte utväxling du kommer inte att bli nöjd det kommer att kännas som du tappat 150-200hkr, satsa på en växellåda T56 är jättebra men tokstor titta på en TKO600 femväxlad. Den tål vridmoment har haft min i flera säsonger och min bil har lite mer vrid än det du redovisat. Min bil med 3,90 varvar 1925rpm i 100km/h så jäkla skönt men på de fyra andra är den ett monster...... Citera
Thomas302BOSS January 9, 2015 Author Report January 9, 2015 Känns lite avlägset men nu längtar jag efter våren så att jag får putsa upp Mustangen och komma ut och nöta på asfalt och gummi.2325 mil på mätaren.Känns helt okej. Är väl troligtvis miltalet efter importen -76. Citera
Tungelsta HT-67 January 9, 2015 Report January 9, 2015 Min -68:a FB GT FB med 390 (S-code) har i högra mätarhuset en varvräknare , inte på din Boss ! Citera
JohnRB January 9, 2015 Report January 9, 2015 Min -68:a FB GT FB med 390 (S-code) har i högra mätarhuset en varvräknare , inte på din Boss !Varvreknare va option. Citera
Per Berglund January 9, 2015 Report January 9, 2015 2325 mil på mätaren.Känns helt okej. Är väl troligtvis miltalet efter importen -76.23253 MilesMätaren har en klistrad Km/tim skala så räknaren är garanterat i miles Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.