Jump to content

Recommended Posts

Nån som har tips på bra passande headers till en fastback -68 med 351c 2V och toploader 4-speed? Det är ju inte så gott om plats samt manuell låda, nån som erfarenhet av denna kombination?:confused: Tänkte byta avgassystem till ett 2,5 tum magnaflow eller flowmaster och då är det kanske lika bra att gå hela vägen fram och skrota original grenrören, motorn är i stort sett otrimmad förutom performer insug och 4-port Holley förgasare. Även tips på bra avgassystem är önskvärt.

Med 351C blir det tufft med headers eftersom det inte fanns till din kombination

Du får nästan titta på årsmodell 1970 med Cleveland och ha tur att det passar!

Typ dessa

http://www.summitracing.com/int/parts/hok-6913-1hkr/overview/year/1970/make/ford/model/mustang

Välj absolut keramisk beläggning för du lär inte få plats med lindning! :)

Utan beläggning går inte bra och effekten sjunker dramatiskt.

Avgassystem är smaksak.

Min smak är att Flowmaster låter för jävligt!!!! Hårt och burkigt ljud

På min bil sitter Magnaflow 2,5'' rostfritt hela vägen och det kan du få köpa om du vill för det låter inte heller bra. :silent:

Inte lika illa som Flowmaster men det blir resonans och knattrigt ljud vilket man tröttnar om man kör lika mycket som jag.

Skulle jag idag bygga nytt system så hade det blivit stålrör 2.5'' med 4st Simonz ljud dämpare.

Alternativt 2st Apple Racing Slim long dämpare.

Ok, får kolla upp det där med headers närmare.

Ang. flowmaster eller magnaflow så har jag läst på lite och det verkar vara många som stör sig på resonans mellan 1500-2000rpm, kanske ska bygga ett 2.5 tum i stålrör precis som du föreslår. Finns det H-pipa att köpa lös?

Rostfritt är (oftast) tunnare i material tjocklek och samtidigt hårdare än stål.

Det är ganska lätt att själv tänka sig in i hur det låter på ett sådant rör bara av att knacka på det.

Stålrör blir bekvämare och rost är inget problem i dessa bilar

H-Pipa finns lösa delar eller i komplett färdig sats att beställa om man vill

Kolla med Hansen Racing för dom har bocknings dator så man kan beställa exakt till sin bil.

I alla fall tidigare för nu vet jag inte läget efter flytten dom gjort?

Ett skit att hålla på med själv iallfall så lämna till en firma som jobbar med system är mycket värt.

Blir proffsigt, snyggt, tätt och du slipper svetsblänk och slipgrader! ;)

Det verkar som att både 6209 och 6210 är för 4v toppar only.??

Ja till 2V är det begränsat.

Men varför tänk efter varför du vill ha headers?

Det ger mera problem än vad det ger effekt.

Kör du bara runt i stan så är det ganska bortkastat för för headers ger bara effekt på höga varvtal och trimmade motorer.

Det kanske din motor klarar??

Problemen du får är värmeslag i motorutrymmet med sjunkande effekt av den anledningen.

Sen läcker headers ständigt om man inte köper top of the line när det gäller kvalitet och packningar.

Okej ett nytt avgassystem är alltid bra men mitt tips för komfort och körbarhet behåll gjutjärnet! :D

Ja till 2V är det begränsat.

Men varför tänk efter varför du vill ha headers?

Det ger mera problem än vad det ger effekt.

Kör du bara runt i stan så är det ganska bortkastat för för headers ger bara effekt på höga varvtal och trimmade motorer.

Det kanske din motor klarar??

Problemen du får är värmeslag i motorutrymmet med sjunkande effekt av den anledningen.

Sen läcker headers ständigt om man inte köper top of the line när det gäller kvalitet och packningar.

Okej ett nytt avgassystem är alltid bra men mitt tips för komfort och körbarhet behåll gjutjärnet! :D

Ibland är det lätt för oss okunniga att snöa in sig i fel tänk, men nu när du bringar klarhet i vissa detaljer så blir nog gjutjärnarna kvar och så får det bli nytt i svartstål därefter, i och med att jag åker i stort sett otrimmat och inte är nån gasputte längre så verkar headers ganska överflödigt. Skillnad om det varit för ca:25-30 år sen, då var det plattan i mattan som gällde, hehe.

Man behöver inte vara okunnig utan det är nog typiskt manligt att snöa in! Been there All the time!!! :P

Otrimmad 351C är en ganska trött historia så jag förstår att man vill få lite mer pulver.

Tips är ju att kanske kolla på en ny bakaxelutväxling för det ger verkligen knuff på grollen och 351C trivs rätt bra med högre varvtal.

Lite på bekostnad av komfort men den är ju ändå ganska obefintlig

• 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 9 months later...

Satte på ett 2,5 tums flowmaster med "40" dämpare, ej rostfritt, låter på tok för mycke, nästan "blöddrar" på en del varv, runt 1800-2000 är den olidlig, är det nån som vet nå fina slutdämpare som man kan sätta dit?

Ändrör med dämpning gör inte mycket utan problemet sitter i Flowmasters.

Flowmaster är bara överprisade Coca Cola burkar tycker jag!

Inget för gatbruk! Kanske mest för racing men raka rör låter ju nästan lika mycket! :)

Håller med att Magnaflow är bra!!

Har det själv men de är inte direkt tysta så är du ute efter mer bekvämt så kolla vidare på dämpare som har ännu mera dämpning

Apple Racing är annars väldigt bra!!! Jag saknar dom mycket! :(