HT-66 May 11, 2015 Report Share May 11, 2015 Min 286:a HT -66, som jag har haft i 15 år, har blivit svårstartad när den är varm, speciellt efter 2-60 minuter. Då startar den inte alls. Bytt kärvande startmotor så den snurrar runt perfekt. Bränsle kommer, verkar vara något elektriskt. Några idéer?Tack! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan CMC 391 May 12, 2015 Report Share May 12, 2015 Prova att byta tändspolen. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
HT-66 May 12, 2015 Author Report Share May 12, 2015 Prova att byta tändspolen.Tack, ska prova det! Var kan man hitta original-tändspole i Stockholms-trakten? Eller rekommenderas annat märke? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
NackaBosse May 12, 2015 Report Share May 12, 2015 Kolla Hansen Racing, de har säkert.Men du menar väl 289? (V8:an). 286 har aldrig funnits. 260 var sexan. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas_76 May 12, 2015 Report Share May 12, 2015 Kolla Hansen Racing, de har säkert.Men du menar väl 289? (V8:an). 286 har aldrig funnits. 260 var sexan.260 var första V8:an i mustangerna 1964. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
NackaBosse May 12, 2015 Report Share May 12, 2015 Och sexan var? Jo 170, 200 och 250. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
HT-66 May 12, 2015 Author Report Share May 12, 2015 Kolla Hansen Racing, de har säkert.Men du menar väl 289? (V8:an). 286 har aldrig funnits. 260 var sexan.Ja, ouups, halkade på tangenten! Jag kör till Hansen på fredag så ska jag se om jag får den att bli en pålitlig kompis igen! Stort TACK för all hjälp från dig och alla på forumet! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andrew May 12, 2015 Report Share May 12, 2015 Kan även vara bränslepumpen som börjar bli dålig.MvhAndrew Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
NackaBosse May 12, 2015 Report Share May 12, 2015 Men Andrew, han skriver ju att bränsle kommer? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andrew May 12, 2015 Report Share May 12, 2015 Japp. men det kan fortfarande vara pumpen som ställer till det. Fast oftast brukar det bero på ånglås som blivit en av de vanligaste orsakerna sedan vi fick det nya bränslet. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
HT-66 May 12, 2015 Author Report Share May 12, 2015 Men Andrew, han skriver ju att bränsle kommer?Ja, bensinångorna når hela vägen in i bilen när man kirrar den nya startmotorn. Börjar med tändspolen (verkar ju vara en klassiker - har dock inte känt om den är varm efter körning för det ska den väl inte vara...) och återkommer! PS. Nuvarande tändspole är en Bery ZS 109 från Västtyskland så den är knappast original.... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
NackaBosse May 12, 2015 Report Share May 12, 2015 Det nya bränslet? Explenation please. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andrew May 12, 2015 Report Share May 12, 2015 Fråga: har du testat att hålla ner gas pedalen ca 25% när du startar den då den är varm? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andrew May 12, 2015 Report Share May 12, 2015 NackaBosse prova att Googla på det så kommer du att se att först tog man bort blyet och sedan började man blanda i en massa annat skrot som etanol och annat skrot så den riktiga beteckningen borde vara Bensen (skratt). Våra bilar och bänslesystem är inte gjorda för det vi häller i tanken numera men det är min åsikt och den står jag för..... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
NackaBosse May 12, 2015 Report Share May 12, 2015 När min motor är varm startar den direkt utan gas. Kallstart efter två veckor i garaget får man mala på med både gas och choke. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
NackaBosse May 12, 2015 Report Share May 12, 2015 NackaBosse prova att Googla på det så kommer du att se att först tog man bort blyet och sedan började man blanda i en massa annat skrot som etanol och annat skrot så den riktiga beteckningen borde vara Bensen (skratt). Våra bilar och bänslesystem är inte gjorda för det vi häller i tanken numera men det är min åsikt och den står jag för.....Var det det du menade. Jag trodde det var något nytt påfund. Ja,ja, då vet vi ju alla vad som gäller. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andrew May 12, 2015 Report Share May 12, 2015 Kan bero på att du har en platta mellan förgasare och insug som är gjord av plast och ser till att inte förgasaren blir lika varm som motorn när du stänger av bilen, så kallad eftervärmning. Original så är den plattan gjord av aluminium som är ett material som leder värme jättebra och då förångas bränslet i förgasaren. Att din bil är svårstartad när den stått en längre tid beror nog på att dagens bensin avdunstar väldigt snabbt och det tar en stund innan pumpen orkar fylla förgasaren tillräckligt snabbt. Det kan du avhjälpa med en elektronisk pump. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.