Jump to content

Svårstartad varm 286:a 1966


HT-66

Recommended Posts

Min 286:a HT -66, som jag har haft i 15 år, har blivit svårstartad när den är varm, speciellt efter 2-60 minuter. Då startar den inte alls. Bytt kärvande startmotor så den snurrar runt perfekt. Bränsle kommer, verkar vara något elektriskt. Några idéer?

Tack! :)

Link to comment
Share on other sites

Kolla Hansen Racing, de har säkert.

Men du menar väl 289? (V8:an). 286 har aldrig funnits. 260 var sexan.

Ja, ouups, halkade på tangenten! Jag kör till Hansen på fredag så ska jag se om jag får den att bli en pålitlig kompis igen! Stort TACK för all hjälp från dig och alla på forumet!

Link to comment
Share on other sites

Japp. men det kan fortfarande vara pumpen som ställer till det. Fast oftast brukar det bero på ånglås som blivit en av de vanligaste orsakerna sedan vi fick det nya bränslet.

Link to comment
Share on other sites

Men Andrew, han skriver ju att bränsle kommer?

Ja, bensinångorna når hela vägen in i bilen när man kirrar den nya startmotorn. Börjar med tändspolen (verkar ju vara en klassiker - har dock inte känt om den är varm efter körning för det ska den väl inte vara...) och återkommer!

PS. Nuvarande tändspole är en Bery ZS 109 från Västtyskland så den är knappast original....

Link to comment
Share on other sites

NackaBosse prova att Googla på det så kommer du att se att först tog man bort blyet och sedan började man blanda i en massa annat skrot som etanol och annat skrot så den riktiga beteckningen borde vara Bensen (skratt). Våra bilar och bänslesystem är inte gjorda för det vi häller i tanken numera men det är min åsikt och den står jag för.....

Link to comment
Share on other sites

NackaBosse prova att Googla på det så kommer du att se att först tog man bort blyet och sedan började man blanda i en massa annat skrot som etanol och annat skrot så den riktiga beteckningen borde vara Bensen (skratt). Våra bilar och bänslesystem är inte gjorda för det vi häller i tanken numera men det är min åsikt och den står jag för.....

Var det det du menade. Jag trodde det var något nytt påfund. Ja,ja, då vet vi ju alla vad som gäller.

Link to comment
Share on other sites

Kan bero på att du har en platta mellan förgasare och insug som är gjord av plast och ser till att inte förgasaren blir lika varm som motorn när du stänger av bilen, så kallad eftervärmning. Original så är den plattan gjord av aluminium som är ett material som leder värme jättebra och då förångas bränslet i förgasaren. Att din bil är svårstartad när den stått en längre tid beror nog på att dagens bensin avdunstar väldigt snabbt och det tar en stund innan pumpen orkar fylla förgasaren tillräckligt snabbt. Det kan du avhjälpa med en elektronisk pump.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...