May 15, 20159 yr comment_144854 Hej, Besiktigande min Mach 1 1970 i dag utan anmärkning MEN, jag blev tvingad till NY Registreringsbesiktning :mad:pga att det inte fanns VIN nummer instansat i bilen.VIN code nummer sitter ju på insidan av vindrutan på förarsidan och bilen har ju gått igenom förut.Är det någon som vet om det måste var instansat?Kan det vara så att det aldrig funnits instansat på Mach 1?Tacksam för svar.Anders
May 15, 20159 yr comment_144859 http://www.mustangclubsweden.org/showthread.php?t=23005De finns flera trådar i de här ämnet Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
May 15, 20159 yr comment_144860 http://www.mustangclubsweden.org/showthread.php?t=23042Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
May 15, 20159 yr comment_144861 Numret skulle stansats in när bilen importerades, men blev ibland aldrig gjort. Jag sitter i samma sits men skall inte besiktiga förrän nästa år.Finns en del trådar om detta:http://www.mustangclubsweden.org/threads/23101-Nya-besiktningsregler-ställer-till-problem!!http://www.mustangclubsweden.org/threads/23001-Chassinummerhttp://www.mustangclubsweden.org/threads/9123-Chassinummer-73
May 15, 20159 yr comment_144862 Tråkigt, jag har samma problem som du, har en Mach 1 1969 som saknar instansat vin-nummer. Jag har letat överallt på min, även lyft framskärmarna men utan resultat. Jag har gjort en jigg enl. bild för att få till det någorlunda, men saknar bokstäverna "R" och "M" . Siffror har jag i storlek 5mm, det räcker upp till 1981. Men som sagt, 5mm bokstäver saknas, är det nån som kan tänka sig att låna ut dom vore det kanon! Bor utanför uppsala, men det går väl bra med post med. Om Anders eller nån annan vill låna mitt "specialverktyg" går det självklart bra när jag är färdig.Ludde
May 15, 20159 yr comment_144864 MHRF har ju också uppmärksammat detta. Hoppas de trycker på så vi får detta orosmoment ur världen.
May 16, 20159 yr comment_144888 [ATTACH=CONFIG]34564[/ATTACH]Tråkigt, jag har samma problem som du, har en Mach 1 1969 som saknar instansat vin-nummer. Jag har letat överallt på min, även lyft framskärmarna men utan resultat. Jag har gjort en jigg enl. bild för att få till det någorlunda, men saknar bokstäverna "R" och "M" . Siffror har jag i storlek 5mm, det räcker upp till 1981. Men som sagt, 5mm bokstäver saknas, är det nån som kan tänka sig att låna ut dom vore det kanon! Bor utanför uppsala, men det går väl bra med post med. Om Anders eller nån annan vill låna mitt "specialverktyg" går det självklart bra när jag är färdig.LuddeVarför slå in skiten på fjädertornen? Det är skitfult! Det är inget krav!
May 16, 20159 yr comment_144889 Jag kommer att delta på "Prins Bertil Memorial" på Gärdet i Stockholm den 31 maj, där bilprovningen kommer att närvara med egna tekniker för frågor. Jag tänker ta upp frågan med dem, varför "skylt i vissa fall", som det står i lagtexten inte längre gäller för oss med äldre mussar.
May 16, 20159 yr comment_144901 Varför slå in skiten på fjädertornen? Det är skitfult! Det är inget krav!Tror att plåttjockleken är lite mer på själva fjädertornen, borde "svara" lite bättre där med bättre resultat.Om man får till det skapligt vet jag inte om det är så fult, om det är snyggare på nån annan plats, ja tycke o smak...För mig duger det bra där iaf.
May 16, 20159 yr comment_144916 På flertalet av 428CJ satte Ford chassinumret på fjädertornet original lätt att se.
May 20, 20159 yr Author comment_145066 Tack för alla svar och kommentarer. Opus bilprovning kräver att den som stansar intygar att allt är ok. Så kolla med er egen bilprovning innan ni stansar. /Anders
May 20, 20159 yr comment_145071 På flertalet av 428CJ satte Ford chassinumret på fjädertornet original lätt att se.Jaha...? Har jag inte sett førut, men jag har i de fleste fall sett dom inslagen på kanten/leppan der hvor den yttre skjermen skruvas fast!Har du nån bild der det er inslaget på fjædertornet?mvhJohn
May 21, 20159 yr comment_145085 Så här ser det ut tog bort sista sex siffrorna. Att min bil har det kanske beror på att det är en Belgien bil.
May 21, 20159 yr comment_145086 Ok. Minns at jag har sett det førut på export biler til Belgien. Har du nån extra plåt i motorutrymmet med andra bilupgifter? Har sett sådana på några Shelbys som var exporterade til Belgien.mvhJohn
May 21, 20159 yr comment_145092 Har en svensksåld R-kodad(428CJ) 1970 Mach 1, finns inget Vin på fjädertornet. Har Vin synligt genom framrutan vid instrument panelen och på dörren. Har aldrig varit problem på besiktningen!
May 21, 20159 yr comment_145093 Du har möjligtvis inte lite bilder på placeringen av dessa skyltar.Skal se vad jag kan grava fram. Har du nån bild på din plåt?mvhJohn
May 22, 20159 yr comment_145101 Har en svensksåld R-kodad(428CJ) 1970 Mach 1, finns inget Vin på fjädertornet. Har Vin synligt genom framrutan vid instrument panelen och på dörren. Har aldrig varit problem på besiktningen!nu är det de med deras nya direktivhar massa nyare US bilar där vi bultar in chassi, får man nedslag är det ju ny regbes så bättre att kolla detta innan
May 22, 20159 yr Author comment_145104 Ja, besiktningen var väldigt tydliga med att Trafikverket har skärpt reglerna.Bifogar här nedan en länk till MHRF, där dom enkelt redovisar problemet.http://www.mhrf.se/identitetsnummerFör min del är det inget val. Stansa gäller och ny reg.besikting blir det. 1100:- kostar det.Man kan tycka att Trafikverket eller bilprovningen kunde informerat. Åtminstone bilprovningen, för där är vi ju alla kunder, eller...
May 22, 20159 yr comment_145105 Kan man komma till Er på Grufman med en äldre musse och få chassinumret instansat så det blir proffsigt gjort?
May 23, 20159 yr comment_145139 HejJag funderade också över detta problem när jag skulle besiktiga min -70 Mustang för några veckor sedan. Jag har också läst artikeln i Wheels.Såvida ingen plåt har blivit utbytt genom åren vid innerskärmar och fjäderbenstorn så ska VIN numret vara instansat från fabrik på både höger och vänster sida på alla Mustanger upp till -70, tror även det gäller till -73.Jag lossade två fästskruvar för skärmarna vid fjäderbenstornen, stack under en skruvmejsel för att få lite utrymme att se, och jag hade turligt nog mitt VIN-nummer kvar på bägge sidor.Jag beslutade mig för att kapa upp ett urtag i skärmen på förarsidan precis som de tidigare Mustangerna upp till -68 hade för att blottlägga mitt VIN-nummer. Jag markerade med en tuschpenna var numret började och slutade och använde sedan en Dremel med en liten kapskiva.Det fungerade bra och ser fint ut.Besiktningen förflöt u.a Alla vill kanske inte kapa i sina framskärmar, men jag gjorde hellre det än att få ombesiktning och behöva betala en registreringsbesiktning och allt annat klydd detta innebär.
May 27, 20159 yr comment_145216 På flertalet av 428CJ satte Ford chassinumret på fjädertornet original lätt att se.På vilken sida hö eller vä?Jag har hittat ovanför fjädertornet under skärmen ett nr som är *4T och sedan dom sex sista på mitt chassinr.Jag har en 428CJ
May 27, 20159 yr Author comment_145217 Nu har jag stansat in VIN på min MACH 1. Så återstår ett nytt besök på besiktningen. Jag stansade på höger sida vid tornet. Det blev bra. Kan även konstatera att regbeviset innehöll fel uppgifter.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.