Anders May 15, 2015 Report Share May 15, 2015 Hej, Besiktigande min Mach 1 1970 i dag utan anmärkning MEN, jag blev tvingad till NY Registreringsbesiktning :mad:pga att det inte fanns VIN nummer instansat i bilen.VIN code nummer sitter ju på insidan av vindrutan på förarsidan och bilen har ju gått igenom förut.Är det någon som vet om det måste var instansat?Kan det vara så att det aldrig funnits instansat på Mach 1?Tacksam för svar.Anders Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonasm May 15, 2015 Report Share May 15, 2015 http://www.mustangclubsweden.org/showthread.php?t=23005De finns flera trådar i de här ämnet Skickat från min SM-G900F via Tapatalk Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonasm May 15, 2015 Report Share May 15, 2015 http://www.mustangclubsweden.org/showthread.php?t=23042Skickat från min SM-G900F via Tapatalk Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
NackaBosse May 15, 2015 Report Share May 15, 2015 Numret skulle stansats in när bilen importerades, men blev ibland aldrig gjort. Jag sitter i samma sits men skall inte besiktiga förrän nästa år.Finns en del trådar om detta:http://www.mustangclubsweden.org/threads/23101-Nya-besiktningsregler-ställer-till-problem!!http://www.mustangclubsweden.org/threads/23001-Chassinummerhttp://www.mustangclubsweden.org/threads/9123-Chassinummer-73 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
lunben03 May 15, 2015 Report Share May 15, 2015 Tråkigt, jag har samma problem som du, har en Mach 1 1969 som saknar instansat vin-nummer. Jag har letat överallt på min, även lyft framskärmarna men utan resultat. Jag har gjort en jigg enl. bild för att få till det någorlunda, men saknar bokstäverna "R" och "M" . Siffror har jag i storlek 5mm, det räcker upp till 1981. Men som sagt, 5mm bokstäver saknas, är det nån som kan tänka sig att låna ut dom vore det kanon! Bor utanför uppsala, men det går väl bra med post med. Om Anders eller nån annan vill låna mitt "specialverktyg" går det självklart bra när jag är färdig.Ludde Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
NackaBosse May 15, 2015 Report Share May 15, 2015 MHRF har ju också uppmärksammat detta. Hoppas de trycker på så vi får detta orosmoment ur världen. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoTe May 16, 2015 Report Share May 16, 2015 [ATTACH=CONFIG]34564[/ATTACH]Tråkigt, jag har samma problem som du, har en Mach 1 1969 som saknar instansat vin-nummer. Jag har letat överallt på min, även lyft framskärmarna men utan resultat. Jag har gjort en jigg enl. bild för att få till det någorlunda, men saknar bokstäverna "R" och "M" . Siffror har jag i storlek 5mm, det räcker upp till 1981. Men som sagt, 5mm bokstäver saknas, är det nån som kan tänka sig att låna ut dom vore det kanon! Bor utanför uppsala, men det går väl bra med post med. Om Anders eller nån annan vill låna mitt "specialverktyg" går det självklart bra när jag är färdig.LuddeVarför slå in skiten på fjädertornen? Det är skitfult! Det är inget krav! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
NackaBosse May 16, 2015 Report Share May 16, 2015 Jag kommer att delta på "Prins Bertil Memorial" på Gärdet i Stockholm den 31 maj, där bilprovningen kommer att närvara med egna tekniker för frågor. Jag tänker ta upp frågan med dem, varför "skylt i vissa fall", som det står i lagtexten inte längre gäller för oss med äldre mussar. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
lunben03 May 16, 2015 Report Share May 16, 2015 Varför slå in skiten på fjädertornen? Det är skitfult! Det är inget krav!Tror att plåttjockleken är lite mer på själva fjädertornen, borde "svara" lite bättre där med bättre resultat.Om man får till det skapligt vet jag inte om det är så fult, om det är snyggare på nån annan plats, ja tycke o smak...För mig duger det bra där iaf. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andrew May 16, 2015 Report Share May 16, 2015 På flertalet av 428CJ satte Ford chassinumret på fjädertornet original lätt att se. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders May 20, 2015 Author Report Share May 20, 2015 Tack för alla svar och kommentarer. Opus bilprovning kräver att den som stansar intygar att allt är ok. Så kolla med er egen bilprovning innan ni stansar. /Anders Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnRB May 20, 2015 Report Share May 20, 2015 På flertalet av 428CJ satte Ford chassinumret på fjädertornet original lätt att se.Jaha...? Har jag inte sett førut, men jag har i de fleste fall sett dom inslagen på kanten/leppan der hvor den yttre skjermen skruvas fast!Har du nån bild der det er inslaget på fjædertornet?mvhJohn Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andrew May 21, 2015 Report Share May 21, 2015 Så här ser det ut tog bort sista sex siffrorna. Att min bil har det kanske beror på att det är en Belgien bil. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnRB May 21, 2015 Report Share May 21, 2015 Ok. Minns at jag har sett det førut på export biler til Belgien. Har du nån extra plåt i motorutrymmet med andra bilupgifter? Har sett sådana på några Shelbys som var exporterade til Belgien.mvhJohn Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andrew May 21, 2015 Report Share May 21, 2015 Japp det stämmer en extra plåt finns. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andrew May 21, 2015 Report Share May 21, 2015 Du har möjligtvis inte lite bilder på placeringen av dessa skyltar. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greven CMC 053 May 21, 2015 Report Share May 21, 2015 Har en svensksåld R-kodad(428CJ) 1970 Mach 1, finns inget Vin på fjädertornet. Har Vin synligt genom framrutan vid instrument panelen och på dörren. Har aldrig varit problem på besiktningen! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnRB May 21, 2015 Report Share May 21, 2015 Du har möjligtvis inte lite bilder på placeringen av dessa skyltar.Skal se vad jag kan grava fram. Har du nån bild på din plåt?mvhJohn Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Corvette May 22, 2015 Report Share May 22, 2015 Har en svensksåld R-kodad(428CJ) 1970 Mach 1, finns inget Vin på fjädertornet. Har Vin synligt genom framrutan vid instrument panelen och på dörren. Har aldrig varit problem på besiktningen!nu är det de med deras nya direktivhar massa nyare US bilar där vi bultar in chassi, får man nedslag är det ju ny regbes så bättre att kolla detta innan Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders May 22, 2015 Author Report Share May 22, 2015 Ja, besiktningen var väldigt tydliga med att Trafikverket har skärpt reglerna.Bifogar här nedan en länk till MHRF, där dom enkelt redovisar problemet.http://www.mhrf.se/identitetsnummerFör min del är det inget val. Stansa gäller och ny reg.besikting blir det. 1100:- kostar det.Man kan tycka att Trafikverket eller bilprovningen kunde informerat. Åtminstone bilprovningen, för där är vi ju alla kunder, eller... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
NackaBosse May 22, 2015 Report Share May 22, 2015 Kan man komma till Er på Grufman med en äldre musse och få chassinumret instansat så det blir proffsigt gjort? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andrew May 22, 2015 Report Share May 22, 2015 Så här ser skylten ut. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Holmgren cmc924 May 23, 2015 Report Share May 23, 2015 HejJag funderade också över detta problem när jag skulle besiktiga min -70 Mustang för några veckor sedan. Jag har också läst artikeln i Wheels.Såvida ingen plåt har blivit utbytt genom åren vid innerskärmar och fjäderbenstorn så ska VIN numret vara instansat från fabrik på både höger och vänster sida på alla Mustanger upp till -70, tror även det gäller till -73.Jag lossade två fästskruvar för skärmarna vid fjäderbenstornen, stack under en skruvmejsel för att få lite utrymme att se, och jag hade turligt nog mitt VIN-nummer kvar på bägge sidor.Jag beslutade mig för att kapa upp ett urtag i skärmen på förarsidan precis som de tidigare Mustangerna upp till -68 hade för att blottlägga mitt VIN-nummer. Jag markerade med en tuschpenna var numret började och slutade och använde sedan en Dremel med en liten kapskiva.Det fungerade bra och ser fint ut.Besiktningen förflöt u.a Alla vill kanske inte kapa i sina framskärmar, men jag gjorde hellre det än att få ombesiktning och behöva betala en registreringsbesiktning och allt annat klydd detta innebär. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
CobraJonas May 27, 2015 Report Share May 27, 2015 På flertalet av 428CJ satte Ford chassinumret på fjädertornet original lätt att se.På vilken sida hö eller vä?Jag har hittat ovanför fjädertornet under skärmen ett nr som är *4T och sedan dom sex sista på mitt chassinr.Jag har en 428CJ Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders May 27, 2015 Author Report Share May 27, 2015 Nu har jag stansat in VIN på min MACH 1. Så återstår ett nytt besök på besiktningen. Jag stansade på höger sida vid tornet. Det blev bra. Kan även konstatera att regbeviset innehöll fel uppgifter. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.