Jump to content

VIN Code placering


Anders

Recommended Posts

Hej,

Besiktigande min Mach 1 1970 i dag utan anmärkning :D

MEN, jag blev tvingad till NY Registreringsbesiktning :mad:pga att det inte fanns VIN nummer instansat i bilen.

VIN code nummer sitter ju på insidan av vindrutan på förarsidan och bilen har ju gått igenom förut.

Är det någon som vet om det måste var instansat?

Kan det vara så att det aldrig funnits instansat på Mach 1?

Tacksam för svar.

Anders

Link to comment
Share on other sites

Numret skulle stansats in när bilen importerades, men blev ibland aldrig gjort. Jag sitter i samma sits men skall inte besiktiga förrän nästa år.

Finns en del trådar om detta:

http://www.mustangclubsweden.org/threads/23101-Nya-besiktningsregler-ställer-till-problem!!

http://www.mustangclubsweden.org/threads/23001-Chassinummer

http://www.mustangclubsweden.org/threads/9123-Chassinummer-73

Link to comment
Share on other sites

post-3090-144839597008_thumb.jpg

Tråkigt, jag har samma problem som du, har en Mach 1 1969 som saknar instansat vin-nummer. Jag har letat överallt på min, även lyft framskärmarna

men utan resultat.

Jag har gjort en jigg enl. bild för att få till det någorlunda, men saknar bokstäverna "R" och "M" . Siffror har jag i storlek 5mm, det räcker upp till 1981. Men som sagt, 5mm bokstäver saknas, är det nån som kan tänka sig att låna ut dom vore det kanon! Bor utanför uppsala, men det går väl bra med post med.

Om Anders eller nån annan vill låna mitt "specialverktyg" går det självklart bra när jag är färdig.

Ludde

Link to comment
Share on other sites

[ATTACH=CONFIG]34564[/ATTACH]

Tråkigt, jag har samma problem som du, har en Mach 1 1969 som saknar instansat vin-nummer. Jag har letat överallt på min, även lyft framskärmarna

men utan resultat.

Jag har gjort en jigg enl. bild för att få till det någorlunda, men saknar bokstäverna "R" och "M" . Siffror har jag i storlek 5mm, det räcker upp till 1981. Men som sagt, 5mm bokstäver saknas, är det nån som kan tänka sig att låna ut dom vore det kanon! Bor utanför uppsala, men det går väl bra med post med.

Om Anders eller nån annan vill låna mitt "specialverktyg" går det självklart bra när jag är färdig.

Ludde

Varför slå in skiten på fjädertornen? Det är skitfult! Det är inget krav!

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer att delta på "Prins Bertil Memorial" på Gärdet i Stockholm den 31 maj, där bilprovningen kommer att närvara med egna tekniker för frågor. Jag tänker ta upp frågan med dem, varför "skylt i vissa fall", som det står i lagtexten inte längre gäller för oss med äldre mussar.

Link to comment
Share on other sites

Varför slå in skiten på fjädertornen? Det är skitfult! Det är inget krav!

Tror att plåttjockleken är lite mer på själva fjädertornen, borde "svara" lite bättre där med bättre resultat.

Om man får till det skapligt vet jag inte om det är så fult, om det är snyggare på nån annan plats, ja tycke o smak...

För mig duger det bra där iaf.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar och kommentarer. Opus bilprovning kräver att den som stansar intygar att allt är ok. Så kolla med er egen bilprovning innan ni stansar.

/Anders

Link to comment
Share on other sites

På flertalet av 428CJ satte Ford chassinumret på fjädertornet original lätt att se.

Jaha...? Har jag inte sett førut, men jag har i de fleste fall sett dom inslagen på kanten/leppan der hvor den yttre skjermen skruvas fast!

Har du nån bild der det er inslaget på fjædertornet?

mvh

John

Link to comment
Share on other sites

Ok. Minns at jag har sett det førut på export biler til Belgien. Har du nån extra plåt i motorutrymmet med andra bilupgifter? Har sett sådana på några Shelbys som var exporterade til Belgien.

mvh

John

Link to comment
Share on other sites

Har en svensksåld R-kodad(428CJ) 1970 Mach 1, finns inget Vin på fjädertornet. Har Vin synligt genom framrutan vid instrument panelen och på dörren. Har aldrig varit problem på besiktningen!

nu är det de med deras nya direktiv

har massa nyare US bilar där vi bultar in chassi, får man nedslag är det ju ny regbes så bättre att kolla detta innan ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja, besiktningen var väldigt tydliga med att Trafikverket har skärpt reglerna.

Bifogar här nedan en länk till MHRF, där dom enkelt redovisar problemet.

http://www.mhrf.se/identitetsnummer

För min del är det inget val. Stansa gäller och ny reg.besikting blir det. 1100:- kostar det.

Man kan tycka att Trafikverket eller bilprovningen kunde informerat. Åtminstone bilprovningen, för där är vi ju alla kunder, eller...:cool:

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag funderade också över detta problem när jag skulle besiktiga min -70 Mustang för några veckor sedan. Jag har också läst artikeln i Wheels.

Såvida ingen plåt har blivit utbytt genom åren vid innerskärmar och fjäderbenstorn så ska VIN numret vara instansat från fabrik på både höger och vänster sida på alla Mustanger upp till -70, tror även det gäller till -73.

Jag lossade två fästskruvar för skärmarna vid fjäderbenstornen, stack under en skruvmejsel för att få lite utrymme att se, och jag hade turligt nog mitt VIN-nummer kvar på bägge sidor.

Jag beslutade mig för att kapa upp ett urtag i skärmen på förarsidan precis som de tidigare Mustangerna upp till -68 hade för att blottlägga mitt VIN-nummer. Jag markerade med en tuschpenna var numret började och slutade och använde sedan en Dremel med en liten kapskiva.

Det fungerade bra och ser fint ut.

Besiktningen förflöt u.a :D

Alla vill kanske inte kapa i sina framskärmar, men jag gjorde hellre det än att få ombesiktning och behöva betala en registreringsbesiktning och allt annat klydd detta innebär.

Link to comment
Share on other sites

På flertalet av 428CJ satte Ford chassinumret på fjädertornet original lätt att se.

På vilken sida hö eller vä?

Jag har hittat ovanför fjädertornet under skärmen ett nr som är *4T och sedan dom sex sista på mitt chassinr.

Jag har en 428CJ

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag stansat in VIN på min MACH 1. Så återstår ett nytt besök på besiktningen. Jag stansade på höger sida vid tornet. Det blev bra. Kan även konstatera att regbeviset innehöll fel uppgifter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...