Jump to content

Recommended Posts

Varför slirar och tjuter kilremmen på servopumpen bara vid fullt rattutslag åt höger men ej vid fullt utslag åt vänster? Första gången problemet uppträdde fixade jag det genom att sträcka remmen men nu har problemet efter en kort tidåterkommit.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Precis som Bosse säger, vi har gamla bilar och dom har sina nycker. Har du bytt remmen?

När den blir sliten så slits den bara åt ett håll, den går ju hela tiden samma väg. Kanske därför?

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag köper inte riktigt att det är något slumpmässigt. I båda ändlägena bör ju övertrömmningsventilen öppna. Uppenbarligen gör den inte det i min bil i det högra ändlägena. I stället slirar remmen. Och den går ju åt samma håll oavsett om man svänger vänster eller höger. Kan det ha något att göra med att servocylindern har mindre kolvarea på den sida där kolvstången sitter. Denna teori har jag svårt att verifiera med ett logiskt resonemang. Har vi någon hydraulexpert i klubben?

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Finns inte mycket till ventiler i dessa gamla system.

Mussen har en enda ventil som går höger eller vänster och man ska inte pressa ratten i botten helt enkelt då skriker det.

Styrventilen i kontrollenheten är fjäderbelastad och centreras på en mutter i ändan....Är den feljusterad får du säkert detta fenomen.

Men lika ofta är styrventilen utsliten och bara att byta....

Ser ut såhär.

"Valvespool" som är inringad får lätt slitna kanter och då går oljan inte som den bör.....Finns renoveringssatser.

http://www.cjponyparts.com/power-steering-control-valve-spool-1965-1970/p/CVS/

http://www.cjponyparts.com/power-steering-control-valve-repair-kit-1964-1970/p/CVK/

post-2532-144839632845_thumb.jpg

Annars det vanligaste felet jag sett är att folk köper fel rem.

Det gäller att ha koll på att det är en 36graders remvinkel och 10mm bred i toppen

Har du köpt en industrirem är det bara byta

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Enligt de dokument som följde med bilen vid köpet är styrcylinder med kontrollenhet utbytt för några år sedan. Bilen har rullat cirka 1600 mil sedan dess. Jag har i våras bytt servopumpen. Nu när jag sträckte remmen så började missljud höras från pumpen. Rasslande ljud som troligen är lagerskada. Remmen är märkt med 1505. Jag får undersöka om den är rätt profil.

Men den stora frågan är, vågar jag beställa en ny pump från VP-Autoparts? Jag köpte ny bränslepump för någon månad sedan. Den knackade på samma sätt som gamla direkt vid uppstart. Har nu köpt en begagnad bränslepump från Rolands Mustangdelar. Den går ljudlöst.

Det verkar finnas delar av låg kvalitet på den här marknaden.

Link to comment
Share on other sites

hej Jag skulle gissa på remmen det skall vara en som är 10 mm i topp och 36 grader vinkel . Här är en Gates 7495 HC 42 13/32"*50 1/8" . Det finns en uppsjö av olika profiler på remmar. Jag hade en rem en gång som såg bra ut men den kastades av när jag varvade över 5000 . Med rätt rem inga problem . Jag brukar spänna remmen så att man kan vrida den med handkraft ett kvarts varv på mitten. Spänner man för hårt går lager i pumpen eller generatorn. det är alltid visst ljud i ändläget.

Link to comment
Share on other sites

Finns inte mycket till ventiler i dessa gamla system.

Mussen har en enda ventil som går höger eller vänster och man ska inte pressa ratten i botten helt enkelt då skriker det.

Styrventilen i kontrollenheten är fjäderbelastad och centreras på en mutter i ändan....Är den feljusterad får du säkert detta fenomen.

Men lika ofta är styrventilen utsliten och bara att byta....

Ser ut såhär.

"Valvespool" som är inringad får lätt slitna kanter och då går oljan inte som den bör.....Finns renoveringssatser.

http://www.cjponyparts.com/power-steering-control-valve-spool-1965-1970/p/CVS/

http://www.cjponyparts.com/power-steering-control-valve-repair-kit-1964-1970/p/CVK/

[ATTACH=CONFIG]35238[/ATTACH]

Annars det vanligaste felet jag sett är att folk köper fel rem.

Det gäller att ha koll på att det är en 36graders remvinkel och 10mm bred i toppen

Har du köpt en industrirem är det bara byta

Hur justerar man styrventilen i kontrollenheten?

Link to comment
Share on other sites

Min låter också åt ena hållet vid fullt utslag. Trodde det var att däcket tog i men det är kanske också remmen.? Har inte brytt mig så mycket om det då allt i övrigt lirar bra. Meddela gärna om du finner orsaken.

Link to comment
Share on other sites

Vad menar du med "låter". Att servopumpens kilrem slira och tjuter vid fullt rattutslag är inte normalt, inte ens på en gammal Mustang. Däremot kan man höra ett väsande ljud när servopumpens överströmningsventil öppnar vid fullt rattutslag åt ena eller andra hållet. Det är normalt, till och med på modernare bilar.

Link to comment
Share on other sites

Tack för det! Jag har en verkstadshandbok som är ett nytryck från 1994 av den första utgåvan från september 1964. I den utgåvan finansen beskrivning på sidan 3:39 om hur man justerar "centerns spring" i samband med att man monterar ihop kontrollenheten efter en renovering. Där finns inget nämnt om momentet med en fjädervåg och Max 12 punds motstånd på ratten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...