NackaBosse July 13, 2015 Report July 13, 2015 Vet att detta ämne har ältats i många trådar under årens lopp. Har hittills kört med RedLines, men tänker nu övergå till Hall Milbas. Anledningen är att RedLines är kladdig att handskas med och tätningen till skruvhatten ständigt ramlar ur när man öppnar den, och oftast trillar i backen och smutsas ned. Frustrerande. Fördelen är att den känns oljig (den skall ju smörja ventilsätena). Hall Milbas, som finns på OKQ8 är vattnig till konsistensen och är inte alls kladdig. Den har dessutom en bra doseringsflaska, där man trycker upp lämplig mängd i en behållare i överdelen på flaskan. Men "smörjer" den lika bra? Testet, som MHRF gjorde 2001 ger inga ledtrådar. De bara beskriver de olika produkterna och dess innehåll men ger inga råd. Har verkligen inga senare tester gjorts på detta område? RedLines produkt har Natrium, som aktivt ämne samt en syntetisk olja, därav kladdet förmodar jag. Hall Milbas har Kalium, som aktivt ämne. Vissa "experter" hävdar dessutom att det räcker att tillföra blyersättningen vid varannan tankning. Citera
KenHT68 July 14, 2015 Report July 14, 2015 Hej Nacka-Bosse !Har kört på Sonax köpt på Mekonomen i alla år jag ägt min musse, har funkat bra, bra dosering, har samma dosering som Hall Milbas, kostar bara 89 kr, räcker till 250 lit soppa. Jag tycker iallafall den är bra, andra kan ha sina åsikter, det får dom ha Citera
darne1 July 14, 2015 Report July 14, 2015 Hej!Måste vara en omöjlighet för oss brukare att veta vad som bra eller inte bra?Vi får nog bara förlita oss på att leverantörerna av de olika blyersättningarna levererar rätt grejer.Darne Citera
NackaBosse July 14, 2015 Author Report July 14, 2015 Hej!Måste vara en omöjlighet för oss brukare att veta vad som bra eller inte bra?Vi får nog bara förlita oss på att leverantörerna av de olika blyersättningarna levererar rätt grejer.DarneSå är det nog. Citera
Per Berglund July 14, 2015 Report July 14, 2015 Skit i det överhuvudtaget!Ta ett vinter projekt istället och lämna in topparna för fräsning och uppfräschning! Då har du ett par nya friska "pollar" till nästa säsong. Citera
Rudhan July 15, 2015 Report July 15, 2015 Skit i det överhuvudtaget!Ta ett vinter projekt istället och lämna in topparna för fräsning och uppfräschning! Då har du ett par nya friska "pollar" till nästa säsong.Om man kör utan blyersättning, hur ofta kommer man behöva göra en sån 'uppfräschning'? Citera
Per Berglund July 15, 2015 Report July 15, 2015 Aldrig eftersom man monterar nya härdade ventilsäten.... Faktiskt även om man kör original så tar det många 1000 mil innan ventil säten ens på ens påverkas utan ersättning.Topplock renovering ger som sagt många andra positiva egenskaper utöver detta Citera
1096 July 15, 2015 Report July 15, 2015 Eller stoppa i ett set rostfria "moderna" ventiler mot ett nyfräst säte... Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.