Per Berglund March 12, 2016 Report March 12, 2016 Så kommer det igen en tråd med motor olje frågor trots att man kan hitta vilda diskussioner nästan överallt! :) Skit samma jag frågar ändå! Jag har alltid kört helsyntet vanlig 10W-40 och inte brytt mig om att leta något speciellt fabrikat utan hållit mig till det som man hittar på Mekonomen och liknande Har funkat aldeles ypperligt! Men till sak upptäckte jag nu att sortimentet på oljor radikalt förändrats senaste åren efter nya bilars behov....10W-40 syntet existerar knappt! Nu är det 0W-40 eller 5W-30 eller ännu tunnare! Min motor har inga original prylar så det ska inte riktigt jämföras med vad som rekommenderas.....Högt effektuttag ställer lite högre krav på oljan vid lager och cylindrar.. Däremot rullvippor och rullkam behöver inte samma smörjning. Ett bra tag har jag följt raceförare John Bowe rattat runt i en Musse 69 och det stallet kör Liqui Moly oljor. Nu börjar Liqui Moly finnas lite här och där i Sverige också vilket är intressant då de är aktiva inom racing Autoexperten säljer syntet Synthoil Race Tech GT1 10W-60 Frågan nu är om något prövat och för mig känns talet 60 väldigt tjock! Kan det bli för varmt eller andra nackdelar? Någon med erfarenheter? De har även 5W-40 men då känns den för tunn istället?? :) Här ett reportage med John Bowe.... Körde typ ett halvt varv där motorn spytt ut all olja och inga skador märks!...Se typ 5min in Självklar han är ju sponsrad så kan ju ses som en reklamfilm!! Men jag fick ju upp ögonen så är väll svag för reklam! :) Citera
Foose March 12, 2016 Report March 12, 2016 Rent generellt tycker jag att många kör på för tjock olja, en 60 olja kostar mycket effekt att pumpa runt och skrapa av från cylinderväggarna i jämförelse med en 40 olja. Det är så mycket att det känns, alla som har primat en motor med en skruvdragare vet hur tungt det går. Men utan all info om användningsområde, lagerdiameter, lagerspel mm gör det omöjligt att säga vilken olja som är lämplig, kallstarta i Luleå i mars eller köra bana i Valencia i juni? Citera
Andrew March 12, 2016 Report March 12, 2016 Själv föredrar jag 20W50 classic mineral olja har aldrig gjort mig besviken. Har hyfsat med effekt och tar gärna ut bilen på bana :) Citera
laxkungen March 13, 2016 Report March 13, 2016 Har börjat köra med Agrol 15-40 olja Classic i mina gamla bilar. Går att köpa på 20 liters dunk på granngården. http://webshop.agrol.se/agrol-motorolja-classic-15w-40-20l/product/710320 Citera
Jan CMC 391 March 15, 2016 Report March 15, 2016 Jag följer också John Bowe, synd bara att han inte själv kör mustangen. Jag har ny nyss hämtat en nybyggd 408W från Engine Kit Racing och han rekommenderade URSA Premium TD SAE 15W-40 plus en zink tillsats. Inte mycket original i denna motor heller. 1 Citera
Macke March 19, 2016 Report March 19, 2016 Kör kendall 20w50 i min 408c, har ingen rullkam och den innehåller zink tillsats så känns som ett bra val. Citera
Tbird March 19, 2016 Report March 19, 2016 (redigerad) Tänk så här, olje cirkulation i motorn är igentligen en kontrollerad läcka. Alla spel från fabrik är gjorda för att "läckan" ska fungera bra och få alla delarar smorda på bästa sätt. För lätt olja ger att inte alla delar får smörjing För trög olja ger att inte alla delar får smörjing. Det är faktiskt 2 vägar. Gamla stötstängsmotorer upp till 1995 för Mustang, dessa vet jag inte så mycket om. Vanligtvis är dessa motorer renoverade någon gång och då blivit satta för en viss motorolja tröghet (spelen i lager i motorn). Nyare = modular motor (1996 uppåt för Mustang). Där börjar det stöka om. Upp till ca. 1999 så var det 5W30 och senare vart det 5W20. Efter övergången till 5W20 så var lager spelen för ramlager och vevlager tätare. Detta för att totala "läckan" ska vara som tidigare, Varningens tecken ska jag säga, använd ALDRIG olja med zink tillsatser vid inkörning av modular motorer. Detta pga. behövs inte och kan defenitivt skada ventil lyftarna "lash adjusters ". Kör in motorn med mineral olja (oftast billigaste oljan). Sedan byter du till oljan som bilen ska ha, det står på olje locket. Har du inte gjort något med motorn. LÄS vad som står olje locket och köp den oljan. Ändrade %s av %s (%s) Citera
ThomasFB March 19, 2016 Report March 19, 2016 4 timmar sedan, Tbird said: Varningens tecken ska jag säga, använd ALDRIG olja med zink tillsatser vid inkörning av modular motorer. Detta pga. behövs inte och kan defenitivt skada ventil lyftarna "lash adjusters ". Varför? Klarar inte modular motorn av 1200 ppm zink och fosfor? Detta skulle betyda att man inte alls kan köra med vissa racing-oljor i en sådan motor. Vanligtvis minskar man på zddp i oljan p.g.a att emissionsreduceringen tar skada, inte själva motorn? Om mängden zddp inte överstiger 1400 ppm i oljan, brukar det inte bildas avlagringar på metallytor. Citera
Tbird March 20, 2016 Report March 20, 2016 Jag tar visdom från den verkliga experten på modular motorer John Mihovetz. Han plockar ur mycket hästar från en 4.6 liters modular motor. Nedan är en länk där han ger sig in i en diskussion, vilket han väldigt sällan gör. http://www.modularfords.com/threads/173464-Bleeding-down-lash-adjusters/page3 Citera
ThomasFB March 20, 2016 Report March 20, 2016 Hmm, jag har säkert missförstått tråden. Trodde det var fråga om olja i alldagligt bruk och oljebyte. Det är sant att en rollermotor inte behöver zddp vid uppstart och inkörning medan en motor med släpande lyftare kräver det. I tråden bakom länken nämner man "debris" som orsak till problemen, vilket jag kan hålla med om. Smolk har lättare att ta sej in i kaviteten än komma ut, därav uppbyggnaden av gegga, som i sin tur kan förhindra att justeraren "blöder" korrekt. Mängden zddp i oljan torde inte ha med detta att göra. P.g.a striktare utsläppskrav har man varit tvungen att ta ner mängden zddp i oljorna då dessa tillsatser lämnar avlagringar i katalysatorer, som på sikt slutar fungera. Man bör alltså aldrig lägga zddp i en motor försedd med katalysator, medan man med fördel kan lägga tillsats i en äldre motor. Eller köra med en olja som har tillräckligt av dessa tillsatser från början. (Om man nu hittar en sån idag). Shell Rotella var tidigare en bra olja för gammelmotorer från USA, vet inte hur mycket tillsats det finns i den numera. Går väl att fråga hos Shell... Citera
PR April 20, 2016 Report April 20, 2016 Biltema Classic 20-50 har Zinktillsats http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Mineral/Motorolja-mineral-Classic-20W50-2000022963/ Övertygad om att den är fullt tillräcklig för en gammal Mustang, även trimmad. Billig är den och klassningen överträffar krav. Esterförstärkt syntetolja brukar ha en tendens att leta sig ut från motorn och det är ju inte kul med en motor som läcker, överkurs på en gammal motor, bättre med en bra mineralolja med zinktillsats än att hälla en syntetolja i en gammal V8 (tycker jag). Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.