Jump to content

Mustang GT 2016 tvekar under acc


Razvan

Recommended Posts

Hej

Jag äger en 2016 GT manuell som jag kört i ca 1 vecka. Jag har märkt idag när jag gav full gas i 3:s växel att bilen tvekade några sekunder och sen bar det iväg. När jag gav full gas låg jag vid 2300 rpm. Bilen kändes orkeslös i några sekunder. Jag har tankat 95 oktan.

Någon annan som har/haft samma problem?

 

Tacksam för svar.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jag har en 2015 som gått 200 mil med exakt samma problem. Lämnade in den till Hedbergs i Malmö men de kunde inte hitta något fel. Jag kör på 98 oktan så bränslet är inte problemet.

Link to comment
Share on other sites

Uppenbarligen är det ngt som inte står rätt till. Jag har läst på olika forums att det kan vara drive by wire systemet men det känns som att den har med bräsle/luft blandningen att göra.

Link to comment
Share on other sites

Låter ju som att ECU:n inte tycker att det är en bra ide att ge acceleration just då, dom plugga in en mobilt diagnosverktyg på Ford verkstaden och sen ut och åk och kolla av värdera när det verkligen händer :)

 

//Ola

Link to comment
Share on other sites

Jag har en 2015 GT med manuell låda som jag bara tankar med 98 oktan.

Den kan också tveka lite när jag gasar fullt, men enbart i normal eller regn/snö-läget. I de andra lägena svarar den direkt.

Hur beter sig era bilar i de roligare lägena då? Tvekar dom då med?

 

MVH Morgan.

Link to comment
Share on other sites

När jag testade den första gången var den i S+ läge. Jag har testat i normal, s+ och även track. Den gör likadant i alla 3 lägen. Det som är konstigt är att ligger jag i 4:an och gör likadant så fungerar den som den ska. Den drar fint utan att tveka. 

Jag har en bekant som hade en liknande problem på en Volvo S60 T5 och han hade liknande symptom. Det visade sig vara gaspedalen som gav fel värden till spjället. 

Jag ska testa lite till sen blir det ett eller flera besök till handlarn. 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
On ‎2016‎-‎05‎-‎09 at 20:45, Xoggy said:

Vet att det kommer en Svensk Plugin-ECU till vintern med fullt stöd för bilens alla funktioner om Ford dummar sig :)

Kan du utveckla detta? Innebär detta att du kan köpa en ny ECU som stöder dina nycklar och du kan då trimma och leva rövare bäst du vill och när det är dags för service stoppar du bara tillbaka original ECU. Ligger inte mätarställningen i ECU:n?

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
On 2016-06-01 at 09:42, Foose said:

Kan du utveckla detta? Innebär detta att du kan köpa en ny ECU som stöder dina nycklar och du kan då trimma och leva rövare bäst du vill och när det är dags för service stoppar du bara tillbaka original ECU. Ligger inte mätarställningen i ECU:n?

Mycket är fortfarande Hysh-hysh men ja, i teorin kan du trimma som du vill, och sen bara sätta tillbaka orginalgrejorna och åka igenom service och besiktning.

Mätarställning ligger alltid i flera databoxar för att den inte ska gå att ändra så enkelt.

Jag kan höra av mig mer ingående fakta så fort jag kan berätta mer om det men det är en redan etablerad tillverkare som kommer släppa det som varit framgångsrik med tidigare mustang-generationen  :)

Men åter till Topic, för det här hör inte hit :)

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Bilen tvekar fortfarande. Jag har lärt mig att inte gasa fullt när jag ligger i trean mellan 2300-2700 rpm. Då fungerar den som den ska. Återförsäljaren tyckte jag skulle komma in och de ska titta på det. Får bli nu under semestern.

Annars har jag hört talas om http://www.sprintbooster.nu/ som ska fixa till problemet. Någon som har testat den?

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Det är drive by wire och avgas/förbrukningskraven som ställer till det, egentligen ett rent mjukvarufel.

Jag har en JMS box som fungerar som sprintbooster och min bil svarar på gasen som ett pistolskott, snabba dutt utan box märks knappt normalt på varvtalet men med box är det som det är en riktig gaswire till spjället.

På power meet i Hässleholm gjorde vi lite jämförelser när vi stod brevid varandra och det är stor skillnad.

Jag har ingen tvekan i min bil men har moddat både insug och avgas också och har bara kört 15 mil original, kanske inte hade det innan heller?

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har en Mustang 2017 manuell och samma problem som beskrivs ovan. Mest märker man det på 5ans växel vid 2000 varv när man lägger på gas. Tycker också att motorn känns lite nervös och ojämn under gång, dock ej på 6ans växel. Just det här med att den rycker till eller tvekar verkar komma lite slumpartat. Vilket läge motor står i spelar ingen roll ej heller vilken oktan soppan håller.

Har en annan bil som är utrustad med en Ford V6 3.7 liter och den är jämn och silkeslen jämfört med 5.0 i Mustangen, inga ryck där.

Någon som vet mer om detta eller har fått det fixat. Skall på service i Halmstad nästa vecka så jag hoppas att någon klok med kan ta sig en titt på detta.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej Hur gick det för er någon som har löst "problemet" ?    Finns det andra kända brister eller fel med Mustang GT  ? det var en uppdatering 2015 ?

Funderar på att köpa en Mustang men vet inte riktigt vad det är för kvalite men mera. Men  snygg sportbil för en vettig peng med bra prestanda och som man kan köra med varje dag utan att tröttna på. För att den inte är för sportig  men inte heller tråkig. Det är så jag förstår det från vad jag läst om den och jämförelse med andra.

Link to comment
Share on other sites

15 timmar sedan, kanske mustang said:

Hej Hur gick det för er någon som har löst "problemet" ?    Finns det andra kända brister eller fel med Mustang GT  ? det var en uppdatering 2015 ?

Funderar på att köpa en Mustang men vet inte riktigt vad det är för kvalite men mera. Men  snygg sportbil för en vettig peng med bra prestanda och som man kan köra med varje dag utan att tröttna på. För att den inte är för sportig  men inte heller tråkig. Det är så jag förstår det från vad jag läst om den och jämförelse med andra.

Hej var på service och uppdaterade mjukvaran. Tycker det har hjälpt. Förmodligen skulle en fetare mapp göra susen. Ford kämpar väl som alla andra leverantörer med utsläppen och kör med magraste mappen möjlig. 

Om vi övergår till brister eller fel så har jag varit med om en del på denna bil. Ventilfjäder av på insugssisdan efter 200 mil. Vänster dörr omlackad då lacken inte täckte helt. 

Dock är det en härlig bil att kör och ha skoj med. Rekommenderas trots allt.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag är verkligen nöjd med min Mustang GT 2016, med manuell låda. Jag har inte upplevt nån tvekan som beskrivs ovan.

Har inte haft några problem att tala om (famous last words...). Ponny-lampan till höger spegel gick sönder men åtgärdades på garantin. Och så vill min bil att oljan ska bytas var 700:e mil, dvs halva rekommenderat intervall. Men å andra sidan så gasar jag fullt så ofta jag kan, vilket blir varje gång jag kör ;-)

Allmänt skulle jag säga att bilen gillar bättre när man kör på hårt, än att hålla på fjutta i vardagstrafik. Nu har jag bara haft bilen 1700mil och i 1,5 år, men är överraskad av att den håller ihop så bra. Så jag kan verkligen rekommendera ett köp.

Nu verkar ju också 2018 års modell få de saker som jag fixat till i efterhand: Avgasljud (saknades original...). Numera ställbart, Magneride, Vinge bak, uppvärmd ratt, ännu mera hästkrafter, etc.. Har dock inte sett någon i verkligheten och är fortfarande tveksam till Darth Vader-fronten...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hur upplever ni ford  om ni har problem lagar de och är tillmötesgående ?  vad och hur långe gäller garanti ?  Är det dumt att välja årsmodell 2015 ?  Vad jag kommit över bland brister är verkar vara kadamaxel som ger högt ljud och vibrationer från en annan  tråd här i forumet. Är osäker på om det löst sig för alla där vet att ford har gjort en del byten och mindre lagningar som det verkar.  I USA är det en del lacksläpp lös motorhuv på ena sidan. Synliga mellanrum på karossdetaljer men mera. Har sett det här genom en del omdömmes videos från youtube från personer som ägt sin bil några månader till 6 månader till ett halvår.  Men har inte hört om några motor problem eller växellåda inget dyrt (vet inte vad kardan )  kostar.  Saker som det här kan man kanske leva med om Ford gör vid dem på goodwill eller garanti ? Vad är fastback  som finns på de bilar jag ser på blocket i Sverige ?  och varför har alla 421 hästar i USA har väl motorn från 2015 435 hästar ?  är det någon utrustning som  vi inte kan få här i Sverige som finns i USA `?  tror det fanns något paket mer i USA  utöver performance pakage tror jag det heter med 19" fälgar större bromsar men mera. och automatare vet inte hur bra den är som kom innan den 10  växlade ?  Ursäkta min okunskap, har inte ägt någon Mustang tidigare. :)

Vilken handlare hade ni valt om ni har någon bra erfarenhet av någon   jag bor 6 mil utanför Växjö, Kristianstad, Ljungby och Hässleholm. 

 

Tack för svar  :)

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, kanske mustang said:

Hur upplever ni ford  om ni har problem lagar de och är tillmötesgående ?  vad och hur långe gäller garanti ?  Är det dumt att välja årsmodell 2015 ?  Vad jag kommit över bland brister är verkar vara kadamaxel som ger högt ljud och vibrationer från en annan  tråd här i forumet. Är osäker på om det löst sig för alla där vet att ford har gjort en del byten och mindre lagningar som det verkar.  I USA är det en del lacksläpp lös motorhuv på ena sidan. Synliga mellanrum på karossdetaljer men mera. Har sett det här genom en del omdömmes videos från youtube från personer som ägt sin bil några månader till 6 månader till ett halvår.  Men har inte hört om några motor problem eller växellåda inget dyrt (vet inte vad kardan )  kostar.  Saker som det här kan man kanske leva med om Ford gör vid dem på goodwill eller garanti ? Vad är fastback  som finns på de bilar jag ser på blocket i Sverige ?  och varför har alla 421 hästar i USA har väl motorn från 2015 435 hästar ?  är det någon utrustning som  vi inte kan få här i Sverige som finns i USA `?  tror det fanns något paket mer i USA  utöver performance pakage tror jag det heter med 19" fälgar större bromsar men mera. och automatare vet inte hur bra den är som kom innan den 10  växlade ?  Ursäkta min okunskap, har inte ägt någon Mustang tidigare. :)

Vilken handlare hade ni valt om ni har någon bra erfarenhet av någon   jag bor 6 mil utanför Växjö, Kristianstad, Ljungby och Hässleholm. 

 

Tack för svar  :)

I somras hade jag metallisk gnissel på bilen. Det var en sten som hade kommit bakom bromsskivan men det fixade Ford gratis samt de kollade upp växelföringen också. Påpekade att spaken var trög när man växlade från tvåan till trean.

Nybilsgarantin gäller i 6 år, vagnskadegaranti 3 år, rostskyddsgaranti 12 år. Du kan välja årsmodell 2015 utan att vara orolig över barnsjukdomar men var uppmärksam på vibrationer på kardanaxeln vid provkörning om du väljer GT modell. Jag känner inte till liknande problem för ecoboost modellen.

Vad menar du med Fastback?

421 hk stämmer inte. Motorn har egentligen 435 hk vilket teknikens värld har konstaterat.

USA/kanada sålda mustanger har tyvärr mer utrustning än svenska vagnar. Jag vet inte vilka det är men en finess som vi saknar, är varning för fordon i döda vinkeln som finns i backspegel.

19" fälgar är standard på Mustangerna. :) Jag har testat mustang 15+ med aut några gånger och tycker den fungerar finfint som den ska.

I ditt ställe skulle jag vända mig till Bilmånsson Halmstad eftersom du bor längre söderut men jag har bra erfarenhet av Ford store Vänersborg (Trestadscenter).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Verkar  finnas som tillval det mesta till de svenska har inte sett adaptive farthållare än men kanske finns ?   fastback står det i titeln på annonsen på blocket på flera bilar måste vara någon version vet inte vad det betyder Ford Mustang GT 5,0 V8 421hk Fastback Automat -16 te x

var bilen den samma från 2015 inga små justeringar alls på 2016 och 2017 ?  vibrationer i kardan verkar som något som kan komma senare utan att finnas där från början Hoppas ingen haft problem med ford att få saker fixade garanti jobb ?  Vad kostar det med service och  försäkring men mera jag har fått för mig att det är överkomligt ?  Såg lite på video om nya 2018 självklart vill man ha en sådan men 6ook kr  är lite mycket just nu då är 350-400k mer lagom för min plånbok :(  såg även att en del inte var riktigt nöjda med sina nästan 500 hk utan har satt dit någon supercharger finnns det i Sverige att köpa och håller bilen för det ?

 

Bor i Älmhult är Halmstad närmast för en vettig mustang handlare ?  :)

 

Tack.

Link to comment
Share on other sites

Bläddra bakåt till May 2015 och titta på Alabama Grill inlägg om skillnad mellan amerika och europa. Det finns fler inlägg på forumet som tar upp ämnet. Finns nog även på youtube video som visar skillnaden. Beror även på vilken utrustning som valts vid köpet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

14 timmar sedan, kanske mustang said:

Verkar  finnas som tillval det mesta till de svenska har inte sett adaptive farthållare än men kanske finns ?   fastback står det i titeln på annonsen på blocket på flera bilar måste vara någon version vet inte vad det betyder Ford Mustang GT 5,0 V8 421hk Fastback Automat -16 te x

var bilen den samma från 2015 inga små justeringar alls på 2016 och 2017 ?  vibrationer i kardan verkar som något som kan komma senare utan att finnas där från början Hoppas ingen haft problem med ford att få saker fixade garanti jobb ?  Vad kostar det med service och  försäkring men mera jag har fått för mig att det är överkomligt ?  Såg lite på video om nya 2018 självklart vill man ha en sådan men 6ook kr  är lite mycket just nu då är 350-400k mer lagom för min plånbok :(  såg även att en del inte var riktigt nöjda med sina nästan 500 hk utan har satt dit någon supercharger finnns det i Sverige att köpa och håller bilen för det ?

 

Bor i Älmhult är Halmstad närmast för en vettig mustang handlare ?  :)

 

Tack.

Fastback menas coupe alltså. Det går inte att montera kompressor i efterhand och visa det för besiktningen. Endast bilar med kompressor från fabrik som tex Shelby är tillåtet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, erik.molarin said:

Bläddra bakåt till May 2015 och titta på Alabama Grill inlägg om skillnad mellan amerika och europa. Det finns fler inlägg på forumet som tar upp ämnet. Finns nog även på youtube video som visar skillnaden. Beror även på vilken utrustning som valts vid köpet.

Tack ska göra det 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...