Jump to content

Vatten i bild vid tvätt och regn HT -67


Rvacchi1

Recommended Posts

Hej,

 

Tvättade bilen i helgen och det blev duktigt blött på båda sidor fram. Uppmärksammade att det rinner in genom galler intagen ovan huven. 

Bara jag som har detta problem? Hur har ni andra löst det? ( förutom att inte köra i regn eller spola vatten kring där när ni tvättar )

Tacksam för svar / Rick

Link to comment
Share on other sites

Att det rostar hål och läcker innanför luftintagen framför framrutan är tyvärr ett vanligt fel på gamla mustanger. 

Tyvärr också ett jäkla jobb att fixa (har jag hört) eftersom det är ett väldans svåråtkomligt ställe att svetsa på.  Har aldrig gjort det själv dock. Kanske nån annan som har beskrivning på hur man gör ?

Ulf

Link to comment
Share on other sites

Du kan kolla om du har dessa problem genom att fylla en vattenkanna och hälla försiktigt in i luftintaget. Låt någon sitta fram och se om det kommer något vatten in i kupén. Det finns färdiga kit att köpa för att fixa detta problem. Det du kan göra om du har bilen ute i regnväder är köpa en regnskydd för luftintaget för att undvika att vatten tränger in i kupén. Men på sikt bör du fixa detta problem.

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tack Ulf och laxkungen.

- laxkungen, jag håller med att detta bör fixas ordentligt då läckaget är just där. Du skriver också regnskydd för luftintagen. Vet du vart jag kan hitta dessa? Finns dom som standard eller ska jag skapa egna?

Tack.

Link to comment
Share on other sites

Det finns tre lösningar.

1. Den enklaste lösningen är att montera skydd så inte vattnet kommer in i ventilationsintag, bra att ha när man tvättar bilen och när det regnar, löser problemet men är ingen bra långsiktig lösning. (tror att VP har).

Lösning nr 2. Det finns en reparationssats som löser problemet kortsiktigt om man har ett litet läckage. Det läcker pga att det rostat så rosten måste bort förr eller senare, reparations-kittet kan vara en lösning så man kan nyttja bilen under sommaren så kan man laga det riktigt till vintern. (finns att köpa hos VP Autoparts)

3. Det absolut bästa men också mest arbetskrävande lösningen är att lossa plåten med luftintag som sitter mellan ruta och huv (borra ur punktsvetsar) och svetsa dit nytt luftintag (finns som ekonomidel och syns i filmen ovan och finns hos VP). http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?page=article&artno=1600090102

 

Delarna jag hänvisat till finns hos andra företag med..

 

Länk till bra beskrivande sida med många bilder på hur det ser ut när man tagit bort plåten med ventilationsgallret

http://www.mustangandfords.com/project-vehicles/mump-0103-mustang-cowl-repair/

Link to comment
Share on other sites

På YouTube följer jag mannen Chris Ingrassia som verkar kunna allt om Mustang och jag gillar hans smarta reparation som inte förstör lackering och man behöver inte heller ta bort rutan.

Som han säger i videon är det trots enkelheten ett stort jobb men det blir rätt!

Kolla in!

 

Link to comment
Share on other sites

Har det redan börja läcka och du får vatten på fötterna, följ tidigare instruktioner. Annars är det superviktigt att hålla dräneringskanalerna öppna så inte vattnet samlas runt luftintagen. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...