Jump to content

Vibrationer


Razvan

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Min mustang är såld i Stockholm av Brandts bil. Om jag nu vill ha dessa vibrationer kollade, är det bara till att ta kontakt med närmsta Ford verkstad?

Eller skall det vara en Ford firma/ verkstad som säljer mustang?

För jag har en Ford verkstad som inte säljer mustang ca 2 mil bort. Undrar mest om dem har koll på detta med vibrationerna överhuvudtaget.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Intressant läsning...

Då vi sysslar med balanseringar av främst motorer och även snubblade in på kardaner så har vi inte kunnat undgå att nyare Mustang verkar ha problem med stängerna.

Kanske dax att sätta upp för dessa och se hur det ser ut.

Nästan allt går att få ordning på.... delade stänger är riktigt bra om det gjorts på bra vis.

Trevlig helg!

Link to comment
Share on other sites

Fått min fixad, peppar peppar ta i trä!

De försökte balansera ut kardan men det blev inte tillräckligt bra. Vibrationerna bytte bara hastighet. De gjorde ett nytt försök men teknikern på Upplands motor blev inte nöjd. Så de bytte kardan och det var som att få en ny bil.

Enorm skillnad, men som sagt peppar peppar.

Stor eloge till upplands motor som skötte det väldigt bra.

Link to comment
Share on other sites

Jag körde i helgen till Göteborg från Skåne och märkte konstiga vibrationer i hastigheter runt 90-110 km/h. Jag har testat och frikopplat med vibrationerna finns där ändå. När jag körde 130-140 då minskade vibrationerna men de var kvar. Någon annan som har känt likadant och hur har ni löst problemet.
Bilen har gått i skrivande stund 300 mil och dessa vibrationer har inte varit där tidigare. Har inte kört på trottoarkanter eller liknade.
Hej. Kanske överspelat nu men jag hade liknande problem med min Musse som visade sig vara kärvande bromscylinder. Bromsplattorna gick inte tillbaka ordentligt utan låg på och vid 90-100 började det vibrera ordentligt. Kolla om skivorna blir varma/heta. Kan ju ev vara liknande problem. Bytte bromsoken fram och allt bra igen.

Skickat från min SM-T550 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ursäkta sent svar - med "stänger" menar jag givetvis kardanstänger/kardanaxlar...  delade eller icke delade - för mig samma sak :P

Om man kikar på hur Mustangens original ser ut så kan man konstatera att den har rätt mycket vikt på mitten, kring stödlagret.

Att sätta en fet CV-knut på mitten som i sig är rätt tung känns helt galet. Dock måste man väl ändå anta att ingenjörerna på Ford kan detta bättre än en vanlig mustangnörd med intresse för balanseringar.

Skulle tro att stödlagret är för mjukt och kardanen börjar gå ut i sidled och då kommer vibrationer direkt.

Samma sak händer när man har en för lång ej delad kardan och inte räknat på de kritiska varvtal alla rör har i dessa fall.

De blir som ett hopprep när det börjar varva, viker sig eller sliter av ett kors eller yoke och sen har man ett fint hål i golvet om man inte tänkt sig för.

Volvo har till synes varit rätt bra på detta med delade kardaner genom åren. De har en hyfsat lätt glidande del på mitten och ett vettigt stödlager och ändå tillräckligt grova knutkors för att det ska hålla.

Vi har använt div volvodelar till kardaner till driftingbilar senaste åren och då pratar vi ofta om effekter mellan 700-1000 hästar i maskinen - och det verkar hålla förvånansvärt länge.

BMW har också en bra lösning på sina. Ser dock sällan att någon tillverkar satt en stor fet CV-knut på mitten - det är något nytt.

 

DSCN5958.thumb.JPG.5d4e560e6ba357a13cfc08df18664e09.JPG

DSCN5956.thumb.JPG.0f4cb29b2cb22316b229206ac23b29b0.JPG

Just nu har jag uppe en "stång" till en nyare Ford Explorer - nyaste modellen tror jag. En stång som inte borde fungera dels av sin längd att döma, ser alldeles för lång ut för att inte självsvänga.

Dock är rören tunna så det blir inte mycket vikt som kastas runt, sen är knutarna små och lätta.

Däremot hade denna fastnat i ena ändknuten och det indikerade en rejäl obalans samtidigt som det flaxade bra runt stödlagret.

Då fick jag en tanke till Mustangerna - kan det vara så att knutarna fastnar med tiden om de inte får någon motion? Denna stång har legat på en skrot ett tag och en knut med få mil är rätt tajt och behöver inte mycket för att låsa upp. De måste kunna röra sig lätt i vinkel och fram och tillbaka så att säga.

Ni som har problemen - låt lyfta er bil och ryck och slit i kardanen lite fram och tillbaka och se så det verkligen flyter i knuten.

Sitter knutarna fast så borde min teori kunna stämma - problemet måste uppkomma ute hos kunderna, har svårt att tänka mig att Ford skulle släppa ut något liknande om det fanns där från början?

Men vad vet jag?  :P

Trevlig helg!

 

Link to comment
Share on other sites

Fördelen med en dubbelledad kardanaxel är att man kan konstruera en "billig" kardanaxel där det kritiska varvtalen ligger ovanför de varvtal som axeln kan tänkas operera inom. Med en enkel axel så måste en motsvarabde axel vara lättare = dyrare material. Om axeln kommer in I de kritiska varvtalen börjar den svänga våldsamt och havererar ofta efter en kort stund.

Jag tror bilden på Mustang kardanaxeln en bit upp är från någon tidigare Mustang modell. De bilder jag sett på 2015 (- 2017) orginal dubbelledad kardanaxel har en flexdisk (hardyskiva, guibo) mot växellådan sedan I bakre änden på första delen så sitter ett gummidämpat stödlager och sedan en kardanknut. Efter kardanknuten börjar den bakre delen av axeln med en gummibälg som kan innehålla en axiellt förskjutbar del. I änden mot slutväxelklumpen ser det ut att vara en kulknut. (jag har inte haft upp min bil så jag kommit åt och se hur den ser ut)

Är det någon som vet om det förekommer mer än en variant av Ford orginal drivaxel på Mustang GT 2015 - 2017 ?

BMW har haft en exakt likadan dubbelledad kardanaxel som gav problem för e34 540iA enl vad jag hittat på nätet.

En dubbelledad axel måste balanseras dynamiskt i en maskin som analyserar i tre lägen, båda ändar och på mittenlagret. När Fordverkstäderna balanserar vibrerande axlar så på plats i bilen så tror jag de bara kommer åt att mäta vibrationer vid växellådan och slutväxeln. De gummidämpade lagret på mitten kommer man inte åt då resonatorn i avgassystemet sitter ivägen. Gummidämpningen på lagret i mitten och flexdisken kan absorbera vibrationer vid visa varvtal så om de är på plats så måste man analysera hela varvtalsområdet.

Har någon koll på vad för fel som förekommer på kardanaxlarna ?

Det borde röra sig om följande fel:

  • Dynamiska obalanser i den dubelledade kardanaxeln. Har Ford i sin iver att snabbt producer många Mustanger tagit in en underleverantör som inte klarat av att balansera på rätt sätt ? Har Ford satt fel toleranser vid balansering ? Har kardanaxlar hanterats ovarsamt så att de blivit skeva ?
     
  • Kast på ingående delar. Om utgående axel från växellådan eller pinjongen på slutväxeln kastar så kommer kardanaxeln att vibrera hur bra man än har balanserat kardanaxeln. Finns det glapp i styrdiametrar där kardanaxeln sitter ihop med växellåda och pinjong så kan kast uppstå. Har Ford rätt toleranser här ?
     
  • Fel hårdhet i gummidelarna. Om gummidelarna, flexskiva och mittlagrets gummiupphängning, har fel hårdhet så kan de komma i resonans.
     
  • För stor vinkelavvikelse. Kardanaxeln på en bil med dubbelledad axel rör sig inte särskilt mycket därför fungerar kardanknut med flexdisk. Skulle något felmonteras så att axeln avviker för mycket från att vara rak så kommer den att vibrera. Kardan knuten eller kulknuten kan vara kärv vid leverans och leda till vibrationer. BMW verkar att ha haft problem med kärva knutar.
     
  • Löst monterad flexskiva. Är inte skruvarna som håller flexskivan mot växellåda och kardanaxel rätt dragna så kan det vibrera.
     

De bilar av 2015 - 2017 som har upplevt problem med kardanaxelvibrationer har ofta haft vibrationerna redan vid leverans eller upptäkt dem strax efter. Så i de flesta fall kan effekter av åldrande och kärvning uteslutas, det är fabriksnya delar (nya delar kan vara feltillverkade och kärva).

Flexdiskar brukar slitas ut på andra bilar efter ca 10.000 mil, så det är något som kommer att ge vibrationer i framtiden om flexdisken inte byts i tid.

Frågan är varför Ford inte har hanterat kardanaxelvibrationerna på ett bättre sätt. Ford motor company i USA borde ha 100% koll på de feltyper som förekommer. Detta är inte särskilt svårt att analysera för Ford.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En punkt till ska vara med ovan:

  • Glapp i rotationsled. Om den axielt förskjutbara delen glappar så kan det uppstå torosionssvängningar vid visa varvtal om axeln eller flexdisken har resonanser i området. Torosionssvängningar kan också uppstå utan glapp exempelvis om flexdisken har fel hårdhet. Motorn bidrar också med V8:ans klassiska "bluddrande" gång med den avsiktliga ojämnheten i tändföljden.
Link to comment
Share on other sites

Trevligt med lite mer spännande läsning i ämnet.

Kan bara tillägga att balansering av delade stänger med fixerat stödlager funkar relativt utmärkt med sensorer enbart i ändarna - men går åt en modern maskin som läser kors o tvärs i flera plan.

Den långa Explorerstången fungerar enligt kunden utmärkt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
On 2016-08-06 at 18:57, Junkers said:

För att ni som inte har problemet ska förstå hur outhärdligt det är att färdas i bilen när den har problemet så har jag kört en spectrum analysator på den.

I 87km/h verklig GPS-hastighet så ligger störljudet och vibrationerna på ca 40Hz (ska stämma överens med kardanaxelns rotationshastighet i den hastigheten).

Nivån ligger 15dB över vägljudet vilket är enormt mycket eftersom 3dB innebär en fördubbling av ljudstyrka, 15dB är alltså 15/3=5 och 2 upphöjt i 5 är 32!

Störljudet är alltså 32 gånger kraftigare än vägljudet i 87km/h (i min bil är vibrationerna små men ljudet outhärdligt).

Nu brukar man dock säga att örat är inte lika känsligt i basområdet så det uppfattas inte som 32 ggr högre men det är enormt högt ändå och orsakar tinnitus efter några timmar, tänk er att stå på ett disko och lyssna på subwoofern i några timmar.

 

 

IMG_0473[1].PNG

Vilka inställningar har du i setupen. får inte till det som du har på bilden dvs -40 topp och 10 -> 20000 nere tror jag har rört till det ordentligt i inställningen, har du lust o ta rad för rad, tack 

Link to comment
Share on other sites

On 2017-07-03 at 13:10, Tobbe1977 said:

Min mustang är såld i Stockholm av Brandts bil. Om jag nu vill ha dessa vibrationer kollade, är det bara till att ta kontakt med närmsta Ford verkstad?

Eller skall det vara en Ford firma/ verkstad som säljer mustang?

För jag har en Ford verkstad som inte säljer mustang ca 2 mil bort. Undrar mest om dem har koll på detta med vibrationerna överhuvudtaget.

 

 

har det varit nån undersökningsavgift på 1800kr ifall de inte hittar nåt fel ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...